Premiérový start malé rakety RS1 od firmy ABL se odkládal několik měsíců. Bylo vidět, že firma nechce nic podcenit a snaží se vyladit všechny nedostatky, které se během předstartovních příprav objevily – viz náš článek z konce listopadu. Po mnoha odkladech se nakonec malá raketa RS1 dočkala svého prvního startu, když 11. ledna v 0:27 SEČ odstartovala z kosmodromu na aljašském ostrově Kodiak. Let však krátce po startu skončil havárií a zakrátko se objevily informace, že nosič dopadl na rampu, kterou významně poškodil. Start nebyl vysílán živě a firma zveřejnila pouze krátký záznam startu, na kterém nehoda vidět nebyla. Nebylo tedy možné získat podrobnější informace. Zhruba týden po startu zveřejnila firma ABL na svém Twitteru podrobný popis předstartovních příprav, startu, krátkého letu, následné anomálie i důsledků, které s sebou přinesla. V tomto článku Vám tuto zprávu přinášíme přeloženou do češtiny bez jakýchkoliv dalších zásahů z naší strany. Snímky poškozeného pozemního vybavení sice stále nejsou k dispozici, ale tento přehled přináší dobrou představu o tom, k čemu vlastně došlo.
LET 1 – L+7 AKTUALIZACE
PŘEDSTARTOVNÍ ČINNOSTI
Činnost začala okolo 5. hodiny ráno místního času sledováním předpovědi počasí, která slibovala 30% pravděpodobnost nevhodných meteorologických podmínek – nízká vrstva oblačnosti s sebou nesla riziko blesků. Lehce jsme odložili čas startu T0, abychom zkusili najít mezeru s lepším počasím. Během tankování pohonných látek se k východnímu okraji naší vyhrazené námořní oblasti přiblížila nákladní loď plující z Vancouveru do Singapuru, čímž hrozilo porušení pravidla uzavřené oblasti. Uspíšili jsme náš T0, zrychlili plnění pohonnými látkami a úspěšně jsme splnili revizní startovní kritéria, těsně předtím, než došlo k porušení uzavřené oblasti. Vstoupili jsme do bezchybné závěrečné fáze odpočtu a zažehli jsme motory.
START + LET
Všech devět motorů E2 optimalizovaných pro provoz u hladiny moře se zažehlo a úspěšně naběhlo na plný tah. Po ověření startovních podmínek raketa RS1 vydala pokyn k uvolnění zádržného mechanismu na startovním stole. Ke startu došlo ve 23:27:30 UTC. Rychlospojková deska se oddělila a nosič nominálně zrychloval a vzdaloval se od rampy. Řízení tlaku v nádržích i využívání pohonných látek byly úspěšně prověřeny za letových podmínek. Systém řízení vektoru tahu byl nominální s téměř nulovou chybovou odchylkou zatáčení a naklánění. Dvoustupňové otáčení bylo řídícím systémem okamžitě eliminováno. RS1 letěla v těchto normálních podmínkách 10,87 sekund, dosáhla maximálního zrychlení 1,23 G a vystoupala do výšky 231 metrů.
ANOMÁLIE + DOPAD
V čase T+ 10,87 s potkala první stupeň kompletní ztráta energie. Všechny ventily na stupni ztratily napájení. To způsobilo čisté a současné vypnutí všech devíti motorů. Druhý stupeň rakety pokračoval v nominální činnosti a nadále posílal na zemi telemetrická data nosiče. Raketa RS1 stoupala další 2,63 s, v nejvyšším bodě se na okamžik zastavila a poté začala zrychlovat směrem dolů – ke startovní rampě. Nosič se při pádu nijak neotáčel – vertikálně padal dolů 8,81 s, než dopadl na povrch cca 18 metrů východně od startovní rampy. Na palubě rakety bylo stále přibližně 95 % celkového objemu nádrží, což vyvolalo výraznou explozi a tlakovou vlnu, což poškodilo blízké vybavení a zázemí. Mezi majetek firmy ABL poškozený při této události patří zásobníky na palivo a vodu, komunikační vybavení rampy, zásobník na kapaliny a startovní podpůrná konstrukce. Následně se požár rozšířil na plátěný hangár, který zničil – stejně jako mnoho integračního nářadí, které v něm bylo uloženo. Úlomky rakety byly rozptýleny v okruhu cca 400 metrů a neopustily vytýčenou oblast. V souladu s bezpečnostními protokoly byla celá oblast v době nehody bez lidí a nikomu tak nehrozilo nebezpečí.
https://twitter.com/ablspacesystems/status/1613037739179667456
REAKCE + VYŠETŘOVÁNÍ
Po potvrzení, že rampa je v bezpečném stavu, vydali se k ní zástupci ABL i provozovatele kosmodromu, aby zahájili vyšetřování nehody pod dohledem úřadu FAA. Všechny nalezené úlomky rakety byly katalogizovány a uloženy do skladu. Vytvořili jsme tým pro vyšetření anomálie, který má za úkol nalézt primární příčinu ztráty energie na prvním stupni. Nyní, sedmý den po nehodě, jsme již identifikovali několik věcí, které si zaslouží pozornost. Zejména jsme pozorovali nestandardní tlakové špičky a také vzestup teploty v dutině v zadní části prvního stupně, které se objevily krátce po startu. Kromě toho máme vizuální potvrzení ohně či kouře v blízkosti rychlospojky a motorové sekce po startu. Krátce před ztrátou energie začalo postupně vypadávat větší množství senzorů. To by naznačovalo, že se do avionického systému rozšířil nežádoucí oheň, který způsobil selhání napříč systémy. Pokud by se nepodařilo určit zdroj požáru, vyšetřování určí alespoň všechny nežádoucí podmínky, které mohly požár způsobit, přispět k němu, nebo jej nedokázaly zmírnit, ale určí se také možnosti zvýšení odolnosti. Všechny nežádoucí podmínky budou zhodnoceny pro jejich omezení na druhém, třetím i dalších letech.
LET 2
Všechny motory pro RS1 SN02 dokončily v roce 2022 přejímací testy a oba stupně byly plně sestaveny – jsou již připraveny ke zkouškám na úrovni celých stupňů. Pozemní vybavení pro SN02 je z většiny hotové a probíhá jeho uvádění do provozu. Zatímco vyšetřování pokračuje, rampa bude opravena, načež bude možné provést instalaci pozemního vybavení i rakety RS1 před dalším pokusem o start. V závislosti na výsledcích vyšetřování naší anomálie budeme připraveni sdílet více o očekávané časové ose těchto aktivit.
Ještě chceme říct, že jsme připraveni a motivováni přikročit k Letu 2 se stejným zaměřením, efektivitou a rychlostí, které definovaly dosavadní vývoj programu RS1.
Přeloženo z:
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FmKpVAFaMAAo5Jg?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FmxL-_HagAMNY7O?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FmIzkFSaUAArXWA?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FmxNJnzaMAQiTsk?format=jpg&name=4096×4096
Ta fotka spodku rakety s motory je dobrá, několik postřehů kpr zasmání:
>vnitřek motorového prostoru je osvětlený „vánočním řetězem“
>vpravo na stole leží holý motor (jen komora s tryskou)
>a hned vedle je vidět další, bez trysky, víc ustrojený
>ze stropu vysí několik samonavíjecích hadic na stlačený vzduch (jakoby někdo chtěl raketu nafouknout jako balónek 🙂
>u zelených skříněk je čísi zadek
>na zemi u přejezu leží taška