Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Gravitilab, aneb mikrogravitace pomocí dronu – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Gravitilab, aneb mikrogravitace pomocí dronu

Britská startupová firma Gravitilab, poprvé provedla experiment, v rámci kterého bylo účelem vytvořit prostředí mikrogravitace. Ne ale za pomoci pádové věže, nebo suborbitální rakety. Gravitilab vsadila na daleko levnější způsob, a tím je dron. Výhoda tohoto řešení spočívá především v tom, že dron se speciálním pouzdrem, ve kterém jsou umístěny vědecké experimenty, je možné vypustit prakticky odkudkoliv. Tento první test firma provedla na vojenském letišti Predannack v jizozápadní Anglii. Dron se speciálním shozovým pouzdrem vystoupal přibližně do výšky šesti set metrů, kde bylo pouzdro uvolněno a začalo padat k zemi. Po více jak pěti sekundách, co na náklad působila mikrogravitace, byl vystřelen padák a pouzdro bezpečně dosedlo na zem.

Pouzdro odhozené z dronu při prvním testovacím letu.
Pouzdro odhozené z dronu při prvním testovacím letu.
Zdroj: Gravitilab

„Jedinou možností pro testování v prostředí mikrogravitace (v Evropě) až dosud bylo čekat několik let na přístup k pádové věži v Německu, která je schopna vytvořit umělou mikrogravitaci po dobu dvou vteřin,“ uvedl Rob Adlard, generální ředitel a technický ředitel společnosti Gravitilab. „Naše služba může být poskytována lokálně, je levnější a na základě výsledků našeho demonstračního letu jsme schopni vytvořit mikrogravitaci pomocí našeho systému LOUIS UAV na pět až dvacet sekund a nést náklad o hmotnosti až dvacet kilogramů.“ Gravitilab je vůbec první společností na světě, která využívá leteckou bezpilotní technologii k vytvoření prostředí mikrogravitace a firma věří, že otevře svět výzkumu mikrogravitace novému trhu.

Gravitilab je součástí Cornwall Space Clusteru, jednoho z technologických center, které britská vláda a místní úřady podporují s cílem zvýšit podíl země v globálním kosmickém průmyslu. „Jsme nadšeni, že jsme byli schopni podpořit dosažení tohoto světového prvenství v mikrogravitačním testování,“ uvedla Gail Eastaughová, ředitelka Cornwall Space Clusteru. „Cornwall Space Cluster existuje proto, aby zahájil inovace v kosmickém a leteckém sektoru, a společnosti jako Gravitilab dláždí cestu pro budoucnost tohoto odvětví.”

Mimo systému LOUIS UAV chystá Gravitilab dalších pět raket od nejmenší MAX 75 s nosností 1,2 kilogramu a maximálním výškovým doletem 0,8 kilometru, až po raketu ISAAC, která je schopna nést až 20 kilogramů a je schopna vyletět do výšky až 250 kilometrů. Níže se můžete podívat na video přímo od Gravitilab, ve kterém ukazují, jak probíhaly přípravy, i samotný testovací shoz.

Zdroje informací:
https://gravitilab.space/
https://www.space.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/PfMzJpGrP8XhcBVX2b7gch-970-80.jpg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/SFbHkbFHJctadDYirw6G6K-970-80.jpg.webp

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
bobi
bobi
1 rokem před

Rob Adlard je diletant a nevzdělanec kterému nelze věřit, když nezná rozdíl mezi sekundnou a vteřinou.

Ferda
Ferda
1 rokem před
Odpověď  bobi

Svata prostoto… a to, ze ta ‚vterina‘, se do textu dostala az behem prekladu, to Vas nenapadlo? Protoze kdybyste se misto plitkeho kritizovani aspon na vterinu (cha!) zamyslel, tak by Vas treba napadlo, ze anglictina pro oba vyznamy pouziva slovo ‚second‘ (time second vs. second of arc).

Kazdy delame chyby, a kritizovat nekoho za triviality je detinske. V bezne reci jsou pro vyjadreni casoveho intervalu pripustne oba terminy. Pouze v odbornem textu by se to melo dusledne rozlisovat. Toto neni v zadnem pripade odborny text.

Prosim o trochu tolerance. Prelozit takovy clanek da nejakou praci. Spis by se sluselo, kdybyste autorovi podekoval, a pouzil jasne zretelny odkaz pod clankem k upozorneni na nepresnost:

„Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky“

Za me moc hezky clanek, autorovi dekuji 🙂

bobi
bobi
1 rokem před

P.S.
„Jedinou možností pro testování v prostředí mikrogravitace (v Evropě) až dosud bylo čekat několik let na přístup k pádové věži v Německu, která je schopna vytvořit umělou mikrogravitaci po dobu dvou vteřin,“

hynekol
hynekol
1 rokem před
Odpověď  bobi

Mi přijde zásadnější, že v té věži v Německu umějí „udělat“ mikrogravitaci po dobu 9,3 sekund. A ne 2 jak se píše v článku.

Byl jsem tam na exkurzi, je to zajímavé.

https://www.zarm.uni-bremen.de/en/drop-tower/general-information/what-is-the-catapult-system.html

PetrDub
PetrDub
1 rokem před

Asi mi něco uniká – pokud by vytvoření mikrogravitace na takto dlouhou dobu bylo takto jednoduché, tak by přece vůbec nevznikaly pádově věže, ani by nebylo nutné čekat na vynález a masové rozšíření dronů. Vrtulníky létají zcela běžně už přes 70 let. Rozdíl mezi stavem mikrogravitace a volným pádem je především v odporu vzduchu. Kapsle shozená v prostředí s atmosférou bude při svém pádu brzděna odporem vzduchu a experiment uvnitř tak nebude ve stavu mikrogravitace. Navíc zde bude vliv větru, který bude kapslí „cloumat“ i v horizontálním směru. Obojí lze částečně omezit tím, že uvnitř kapsle bude odčerpán vzduch a experiment bude volně padat uvnitř, ale doba tohoto stavu bude u takto malé kapsle silně limitovaná, těm 20 sekundám nevěřím ani náhodou – to odpovídá při skutečně volném pádu bez vlivu atmosféry dvěma kilometrům a na konci by předmět letěl rychlostí 200 m/s, tj. 720 km/h!
Zkrátka mi celé připadá jako článek z dílny PR oddělení, do kterého technici neměli co mluvit… Nebo je tu druhá možnost – že já nechápu smysl pojmu mikrogravitace správně.

PetrDub
PetrDub
1 rokem před
Odpověď  PetrDub

Aha, tak jsem tady asi ze sebe udělal pitomce – teprve po dopsání příspěvku jsem se podíval i na video, což byla chyba. Z videa je totiž patrné, že kapsle má svůj pohon a tedy aktivně pomáhá pouzdru k zemi a snaží se tak kopmenzovat odpor atmosféry. Pak je samozřejmě otázkou, do jaké míry bude výsledek ovlivněn vibracemi od motorů a stále tu zůstává vliv větru (i na videu je vidět, jak kapsle po odhození „zatočila“). Ale jinak v principu s pohonem si to už představit umím. Možná by o něm mohla být zmínka i v článku, ale to mě neomlouvá, že jsem si video nepustil dřív.

pave69
pave69
1 rokem před
Odpověď  PetrDub

Podle těch 4 vrtulí to vypadá, že aparát má čidla akcelerace a vliv větru kompenzuje protipohybem. Principielně by to mohlo fungovat, kdyby to bylo dost rychlé.

-gt-
-gt-
1 rokem před

Takže jestli rozumím diskusi, důležité je pouzdro, dron je vedlejší, stačil by vrtulník nebo stratosférický balon.

PetrDub
PetrDub
1 rokem před
Odpověď  -gt-

Já to chápu podobně, předpokládám, že unikátnost řešení s dronem spočívá v tom, že dron je levnější než vrtulník i balón (v jehož neprospěch hovoří i to, že nepůjde dobře ovlivnit místo shozu a tedy i dopadu). Balón by sice teoreticky dával možnost delší dráhy a tedy i doby trvání experimentu, je však potřeba vzít v potaz, že chceme-li udržet stav mikrogravitace, tak musí být zrychlení stále těch 9,81 m/s2. To ale znamená, že za cca 33 sekund dosáhne kapsle rychlosti zvuku, což se s těmi motorky určitě nepodaří. Za 33 sekund by urazil dráhu necelých 5,5 km, takže létat do stratosféry nedává (podle mě) smysl.

díky za registraci