Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Průběh vyšetřování havárie rakety LauncherOne – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Průběh vyšetřování havárie rakety LauncherOne

9. ledna 2023 proběhl první pokus o dosažení oběžné dráhy realizovaný z území Velké Británie. Nosnou raketu LauncherOne od firmy Virgin Orbit však postihla anomálie, která vedla k předčasnému vypnutí motoru a tím pádem nedošlo k dosažení oběžné dráhy. Společnost Virgin Orbit zahájila vyšetřování příčin závady už několik hodin po nehodě. V čele vyšetřovací komise stanuli zkušení Jim Sponnick a Chad Foerster – druhý jmenovaný je hlavním technologem Virgin Orbit. Vyšetřovací tým dostal okamžitě k dispozici přístup k rozsáhlému balíku telemetrických dat, která byla nasbírána v průběhu celé mise pomocí pozemních stanic ve Velké Británii, Irsku a Španělsku. Experti mohli pracovat i s údaji ze všech palubních systémů nosného letounu, což poskytlo dostatek údajů pro pečlivé zhodnocení.

Na průběh celého vyšetřování dohlíží americký Federální úřad pro letectví (FAA) a britský Úřad pro vyšetřování leteckých nehod (působící jako Úřad pro vyšetřování kosmických nehod (SAIA) pro Spojené království). Na vyšetřování se také podílejí pracovníci ministerstva obrany, Národního úřadu pro bezpečnost dopravy a Národního úřadu vojenského kosmického zpravodajství NRO. Aby byl výčet organizací kompletní, zmiňme ještě, že se do procesu vyšetřování zapojí také Úřad pro civilní letectví Spojeného království.

Vyšetřování již potvrdilo, že firma Virgin Orbit úspěšně provedla kompletní předstartovní přípravu, vzlet nosného letounu, jeho let s pověšenou raketou i její následné odhození. Zážeh raketového motoru, let celého prvního stupně, separace prvního a druhého stupně, zážeh motoru na druhém stupni i odhození aerodynamického krytu rakety LauncherOne proběhly nominálním způsobem. Každý z těchto zmíněných kroků můžeme považovat za milník, jelikož nic podobného ještě na území západní Evropy neproběhlo. Před touto misí měla raketa LauncherOne na svém kontě čtyři úspěšné mise, při kterých dopravila na oběžnou dráhu 33 družic. Tentokrát to ale nevyšlo.

https://twitter.com/VirginOrbit/status/1586157364394135552

Vyšetřovací tým využívá komplexní stromový diagram analýzy závad, velmi přesnou časovou osu a několik dalších produktů k provedení pečlivého vyšetřování. V tuto chvíli komise expertů došla k těmto klíčovým poznatkům:

  • Data naznačují, že od okamžiku zážehu druhého stupně byl palivový filtr na přívodním potrubí posunut oproti normální pozici.
  • Dodatečná data ukazují, že palivové čerpadlo za filtrem (ve směru proudění) fungovalo se sníženou úrovní účinnosti. To vedlo k tomu, že raketový motor Newton 4 začal trpět nedostatkem paliva. Chod raketového motoru s neoptimálním směšovacím poměrem paliva a okysličovadla způsobil, že motor dosáhl výrazně vyšších teplot, než na jaké je certifikován.
  • Komponenty v okolí abnormálně horkého motoru začaly postupně vypovídat službu, což způsobilo, že druhý stupeň předčasně přišel o tah.
  • Předčasná ztráta tahu znamenala konec mise. Druhý stupeň i s nákladem vstoupil zpět do hustých vrstev atmosféry a jejich zbytky dopadly do vyhrazeného bezpečnostního koridoru v Atlantiku.
Nosný letoun Cosmic Girl na letišti v Cornwall Spaceport.
Nosný letoun Cosmic Girl na letišti v Cornwall Spaceport.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Při vyšetřování se používá podrobný akční plán, který má za cíl vypracovat klíčové analýzy a také ověřovací testy pro opětovné napodobení letových podmínek, aby bylo možné co možná nejlépe určit hlavní příčinu (nebo příčiny) poruchy. Kromě výše uvedeného pravděpodobného scénáře experti stále vyhodnocují všechny potenciálně možné scénáře. Souběžně probíhá celá řada testů, které mají za úkol podpořit vyšetřování a pomoci dopracovat se ke konečným závěrům. Jakmile bude tato závěrečná zpráva k dispozici, budou všechny zjištěné příčiny závad odstraněny ještě před další misí rakety LauncherOne.

Přeloženo z:
https://virginorbit.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FkfATBOUYAE9xjO?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FmSCIcGXwAAhBha?format=jpg&name=medium

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

díky za registraci