Je tu nedělní poledne a tedy ten nejlepší čas si shrnout dění v kosmonautice v uplynulém týdnu. V hlavním tématu se tentokrát Kosmotýdeník podíval na chystaný první let nové rakety Terran 1. Společnost Relativity space se rozhodla zariskovat a neprovádět poslední statický zážeh. V dalších tématech se podíváme na přípravy na start pilotované mise Crew-6, zajímavý projekt pracující na akumulátorech pro použití v atmosféře Venuše a nevynecháme ani zážeh nové generace motorů RS-25. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Terran 1 připraven ke startu
Již osmého března bychom se mohli dočkat historicky prvního startu nové a velmi zajímavé rakety Terran 1, kterou vyvinula firma Relativity Space a pro kterou to bude taktéž první kosmický start v historii firmy. Zajímavostí je, že se společnost rozhodla vynechat závěrečný statický zážeh a místo toho to prostě zkusit a vzlétnout. Raketa Terran 1 je unikátní svojí konstrukcí, která z velké části využívá technologie 3D tisku.
Nová raketa Terran 1 odstartuje ze startovacího komplexu 16 na Mysu Canaveral, kde inženýři a technici společnosti Relativity provedli již dříve rozsáhlé testy nosné rakety, aby zajistili její připravenost k letu. Start tak rozhodně nebude naslepo. Raketa dorazila na mys Canaveral již loni v červnu z Kalifornie, kde proběhl vývoj, tisk a konstrukce nového nosiče poháněného metanovými motory Aeon.
Nyní se vše chystá ke startu. Relativity má na 8. března rezervované tříhodinové startovací okno. To se otevře v 19:00 SEČ. Společnost již ve středu oznámila, že obdržela povolení ke startu od Federálního úřadu pro letectví, který dohlíží na komerční starty do kosmického prostoru. Předchozí zkoušky na startovací rampě zahrnovaly několik demonstrací tankování a zkušební zážehy prvního stupně rakety, které vyvrcholily v říjnu zážehem v délce 88 sekund, při kterém byla raketa pevně spojena s rampou. Poté společnost odvezla raketu Terran 1 do nedalekého hangáru a připojila první stupeň k druhému, přičemž před pokusem o start plánovala provést ještě jeden zkušební zážeh plně integrované nosné rakety.
Mluvčí společnosti však ve středu uvedl, že tým přistoupí k pokusu o start bez dokončení závěrečného statického zážehu. Inženýři se totiž domnívají, že testy, které již byly provedeny na raketě Terran 1, jsou dostatečné k tomu, aby bylo možné pokračovat v provedení pokusu o vzlet. Samozřejmě, bez provedení závěrečného statického zážehu Relativity připouští zvýšenou pravděpodobnost přerušení prvního pokusu o start. Důvody k tomuto kroku jsou však ryze praktické. Mluvčí uvedl, že se společnost snaží vyvážit riziko opotřebení rakety Terran 1 v důsledku opakovaných statických zážehů. Dle jejich úvahy prostě riziko ne zcela dokončeného testovacího kolečka vyvažuje opotřebení zejména motorů rakety z řady po sobě jdoucích statických zážehů. Ostatně ani tak to nebude nějaký zásadní risk. Motory i všechny součástí rakety jsou před zážehem monitorovány počítači, a pokud dojde k nějaké chybě či anomálii při náběhu motorů, přijde příkaz k ukončení chodu motorů a přerušení startu.
Terran 1 je unikátní technologií své výroby. Přibližně 85 % konstrukční hmotnosti rakety Terran 1 (9 280 kg) je vyrobeno technologií 3D tisku, včetně motorů Aeon, které jsou poháněny tekutým metanem a superchladným kapalným kyslíkem. 3D tisk umožňuje společnosti Relativity vyrábět rakety se stokrát menším počtem dílů než nosné rakety vyráběné konvenčními metodami. „Jsme na startovní rampě téměř připraveni vyrazit s první 3D tištěnou raketou na světě,“ napsal na Twitteru Tim Ellis, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Relativity. „Byla to opravdu divoká jízda, než jsme se dostali až sem, a rozhodně mnohem těžší, než jsem si kdy představoval na začátku – ale všechny pocity jsou nyní dobré a to ode mě i od našeho týmu. Věříme, že tento historický start vyjde.“
Mluvčí společnosti dále uvedl, že společnost dokončila celkem šest zážehů trvajících více než 185 sekund času pro všech devět motorů Aeon 1 na prvním stupni rakety Terran 1, přičemž nedošlo k žádnému selhání zážehu, předčasnému vypnutí motoru ani k jeho výměně. Motory a systém autogenního tlakování rakety Terran 1, který k udržování tlaku v nádržích s palivem a kyslíkem využívá samovolně generované plyny, si podle společnosti Relativity během pozemních zkoušek vedl velmi dobře. Celkově společnost Relativity dokončila 191 zážehů jednotlivých motorů Aeon 1 s dobou chodu 10 900 sekund. Čas se nastřádal během kvalifikačních a přejímacích zkoušek motorů na testovacím stanovišti ve Stennisově kosmickém středisku NASA ve státě Mississippi.
Druhý stupeň rakety Terran 1, poháněný jedním motorem Aeon Vac – tedy motorem optimalizovaným pro zážehy ve vakuu, absolvoval plný pracovní cyklus simulující zážeh o stejné délce, jaká ho čeká při zkušebním startu. Společnost Relativity rovněž dokončila zkoušky strukturálního zatížení prvního a druhého stupně rakety Terran 1 a funkční zkoušky oddělení stupňů a dalších mechanismů.
Raketa Terran 1 může vynést na nízkou oběžnou dráhu (LEO) až 1 250 kilogramů nákladu. To je výrazně více než u jiných komerčních nosičů určených pro malé družice, jako je například nosič Electron společnosti Rocket Lab. Společnost Relativity uvádí, že prodává vyhrazený start na raketě Terran 1 za 12 milionů dolarů. První zkušební let rakety Terran 1 nebude hostit náklad. Jedná se o čistě zkušební let, který společnost Relativity nazvala „Good Luck, Have Fun“ (volně přeloženo: „Hodně štěstí, bavte se“).
Krom rakety Terran 1 pracuje společnost i na vývoji většího nosiče nazvaného Terran R. Tato raketa by měla být také dvojstupňová, ale s oběma znovupoužitelnými stupni a nosnost by měla dosahovat 20 tun na LEO.
Kosmický přehled týdne:
V posledních letech sledujeme zvýšený zájem o výzkum planety Venuše. Mise k ní chystá ESA, NASA, ale také soukromá firma RocketLab. Nyní však NASA podepsala dohodu se společností Advanced Thermal Batteries na vývoj nových odolných akumulátorů, které budou schopné po dlouhou dobu dodávat energii i v extrémních podmínkách atmosféry Venuše či na jejím povrchu. Nově vyvíjený systém by navíc měl být schopen dodávat energii po dobu alespoň 120 dní – tedy jednoho slunečného dne na Venuši. Podobnosti v angličtině zde. Projektu budeme možná v příštích dnech věnovat samostatný článek.
Na pondělí 27. února v 7:45 SEČ je připraven start rakety Falcon 9 s pilotovanou kosmickou lodí Crew Dragon, která vyrazí s čtyřčlennou posádkou na Mezinárodní kosmickou stanici. V pátek proběhla generální předstartovní zkouška, při které byla k raketě ve skafandrech převezena posádka a následovalo také usednutí do lodi. Během přejezdu na rampu jsme poprvé viděli jiné vozy Tesla. Ty jsou používány pro převoz posádky k raketě, ale doposud jsme vždy viděli bílá vozidla s logem NASA, nyní jsou černá s logem SpaceX. V pátek proběhl také úspěšný statický zážeh. Čtyřčlenná posádka tvořena dvěma Američany, jedním astronautem ze Spojených arabských emirátů a jedním Rusem. Velitelem bude Američan Stephen Bowen, pozici pilota bude zastávat Warren Hoburg a následují dva specialisté mise: Sultan AlNejadí a čtveřici uzavírá ruský kosmonaut Andrej Feďajev. Pro let bude použit Crew Dragon Endeavour, pro který to bude čtvrtý let do kosmického prostoru. Endavour je zatím jediná loď z flotily, která absolvovala již tři lety.
Přehled z Kosmonautixu:
I tento týden jsme pro vás připravili přehled všech článků, které v uplynulých sedmi dnech vyšly na webu Kosmonautix. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. V první zprávě jsme se podívali na Slunce, skrze detektory a kamery sondy SDO, která zaznamenala silnou sluneční erupci. Významné výročí slavil jeden z nejkomplexnějších lidských průzkumníků: rover Perseverence načíná třetí rok na planetě Mars. Další významným milníkem prošel připravovaný evropský teleskop Euclid. V úterý vyšel již jedenáctý díl seriálu, který mapuje vývoj a průběh prvního pilotovaného programu lidstva – programu Vostok. NASA se rozhodla zařídit vynesení prvního izraelského teleskopu ULTRASAT, který se zaměří na sledování prostředí v ultrafialovém spektru. Začal také seriál, který mapuje vývoj indických snah o dobývání kosmického prostoru. Podle oficiální zprávy z Roskosmosu stojí za únikem chladicího média z lodi Progress MS-21 zásah zvenčí, podobně jako u Sojuzu MS-22. V nepravidelném seriálu o tom, jak kosmický výzkum pomáhá, jsme se zaměřili na technologie filtrace vzduchu. V týdnu úspěšně odstartovala ruská raketa Sojuz 2-1a, která úspěšně vynesla loď Sojuz MS-23 v bezpilotním režimu. V dalším článku jsme se věnovali přístrojovému snímacímu vybavení sondy Hera. Jelikož byl tento týden poslední pátek v měsíci, sešli jsme se již tradičně na Pokecu s Kosmonautixem. V sobotu přišel čas na další podrobný fyzikální článek, který se tentokrát věnoval antihmotě a jejímu kosmickému výzkumu. Na závěr týdne byl opět připraven čerstvý díl seriálu Vesmírná technika. V neděli jsme pro vás v ještě nočních hodinách připravili Živě a česky komentovaný přenos z připojení Sojuzu MS-23 k ISS.
Snímek týdne:
Stavba rakety SLS pro misi Artemis II úspěšně pokračuje. Začátkem tohoto týdne připravily týmy v Michoud motorovou sekci rakety ke spojení se zbytkem rakety. Motorová sekce byla v předchozích dnech otočena z vertikální do horizontální pozice, ve které bude k raketě připojena. Je to poslední velký díl SLS čekající na spojení.
Video týdne:
Až dojdou motory RS-25 z doby raketoplánů, bude raketa SLS poháněna novými zjednodušenými a vylepšenými motory RS-25. Jejich vývoj a zejména testování je velmi zevrubné a zatím z něho vychází velmi dobře. Video je z druhého z dvanácti plánovaných statických zážehu tohoto prvního motoru číslo 10001. Hořel v plné délce plánované pro běžné starty rakety SLS – tedy 360 sekund a po celou dobu při 111% nominálního tahu.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://en.wikipedia.org/
https://science.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://universemagazine.com/wp-content/uploads/2022/06/fumao3tucaipnjy.jpg
https://www.teslarati.com/…16-arrival-June-2022-Relativity-5-crop.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2023/02/20230222terran1.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2023/02/20230222terran1hangar.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Fp1LlxJWcAIF3S7?format=jpg&name=4096×4096
https://www.flickr.com/photos/nasahqphoto/with/52708449888/
Díky za super článek!
Děkuji za přečtení! 🙂
Jak je to s Rusy a Crew Dragonem, potažmo s dalšími budoucími západními loděmi? Jedná se jen o dobíhání nějakých smluv nebo není žádný termín ukončení jejich účasti a také účasti západních astronautů na Sojuzech?
Smlouva o vzájemném vynášení astronautů byla uzavřena vloni v létě a týkala se tří párů startů (Sojuz MS-22 + Crew-5, Sojuz MS-23 + Crew-6 a Sojuz MS-24 + Crew-7). Už tehdy se předpokládala možnost jejího budoucího prodloužení. Teď se to jen trochu zkomplikovalo Sojuzem MS-23, ale tam se dá předpokládat posunutí závazku o jednu misi.
Kontrakt takto napsán dle mých zkušeností není. Můžeš prosím podpořit své tvrzení. Odkazem apod.?
Někde jsem to četl a zřejmě blbě pochopil. Je jasné, že nemohu mít v tomto směru lepší informace než ty, takže moje předešlá odpověď pozbývá smyslu.
Není odpovědí, že já vím vše. Mě zajímají o ty jiné (špstné) zdroje pro analýzu práce s informacemi.
Zkusím to nějak dohledat, ale neslibuji, že se to podaří.
Ačkoliv jsem tomu nevěřil, podařilo se mi ten článek dogooglit.
https://spacepolicyonline.com/news/nasa-boeing-target-february-2023-for-starliner-crew-flight-test/
Montalbano explained today the agreement is only for three pairs of flights, one each in 2022, 2023, and 2024. The first pair is set for September 21 when NASA’s Frank Rubio will launch with two Russians on Soyuz MS-22 and October 3 when Roscosmos’s Anna Kikina will launch with two Americans and a Japanese on Crew-5.
Once those flights are underway, negotiations will begin to modify the agreement for the long-term with Russian flights both on Crew Dragon and Starliner. NASA’s plan is to launch one Crew Dragon and one Starliner to ISS each year.
V článku píšete, že Dragon bude mít dva piloty, ale nezmiňujete velitele. To je správně?
Díky moc, opraveno.