V minulém dílu jsme za náhledovou fotografii vybrali neletovou maketu obytného a logistického modulu HALO, v níž budou astronauti v Johnsonově vesmírném středisku trénovat v rámci příprav na pobyt a práci v budoucí kosmické stanici Gateway na oběžné dráze Měsíce. Na dnešní náhledové fotografii je letový exemplář modulu HALO v Turíně, na který se přijela podívat Anthea Comellini ze záložního týmu nových astronautů ESA. Na fotografii je sekce se dvěma bočními dokovacími uzly svařována s konstrukční podsestavou C1. Součástí podsestavy C1 je dokovací uzel umístěný v ose modulu. Další dvě podsestavy budou přivařeny z druhé strany sekce s bočními uzly.
Dne 13. března 2023 zveřejnil Bílý dům návrh federálního rozpočtu na fiskální rok 2024. Pod tlakem nového republikánského předsedy Sněmovny reprezentantů Kevina McCarthyho, který prohlásil, že nedovolí zvýšení limitu amerického dluhového stropu, pokud nedojde k dohodě na prudkém snížení výdajů, prezident Joe Biden v návrhu rozpočtu slíbil úspory dva biliony USD během deseti let.
Ani v době těchto fiskálních omezení se úspory netýkají NASA. Pro ni je navrženo 27,2 miliardy USD. To je o 7 % více, než kolik NASA obdržela pro fiskální rok 2023. Navýšení odpovídá míře inflace ve Spojených státech za rok 2022. Návrh rozpočtu NASA udržuje zaměření agentury na její hlavní poslání spojené s národními zájmy. Toto poslání je definováno jako veřejný civilní kosmický program Spojených států s cílem návratu amerických astronautů na Měsíc a se zajištěním udržitelné přítomnosti u Měsíce v zájmu výhledu letů k Marsu. V souladu s tímto strategickým cílem návrh rozpočtu plně financuje projekt Artemis a vyčleňuje na něj osm miliard dolarů.
V následující tabulce jsou uvedeny schválené částky [v milionech USD] na fiskální rok 2023, návrh na rok 2024 a výhled do roku 2028.
[table id=63 /]
Navržená částka obsahuje dostatečně vysoké finanční položky programů SLS, Orion i pozemních systémů EGS a z finančního hlediska se snaží brzdit vznikající velkou časovou prodlevu mezi misí Artemis 3 s posledním exemplářem nosné rakety SLS Block 1 a misí Artemis 4 s výkonnější, složitější a nákladnější SLS Block 1B. Představitelé NASA předpokládají, že v letošním roce stráví v Kongresu hodně času vysvětlováním, proč je stabilní financování projektu důležité například v kontextu čínských snah o pilotované lety k Měsíci a proč je důležité zajistit, aby byl program Artemis udržitelnější než Apollo.
Návrh rozpočtu navyšuje financování programu Gateway v souvislosti s technickým přepracováním energetického a pohonného modulu PPE, ke kterému došlo kvůli rozhodnutí o společném vynesení s modulem HALO. Dodatečná finanční podpora se týká testů pro zmírnění rizik, simulací, analýz a kybernetické bezpečnosti. Vynesení spojených modulů HALO a PPE nosnou raketou Falcon Heavy je plánováno nejdříve na rok 2025. Po přibližně desetiměsíčním letu by zárodek kosmické stanice Gateway měl dorazit na vysoce eliptickou polární oběžnou dráhu NRHO kolem Měsíce.
Artemis 3
Kosmická mise Artemis 3 je aktuálně plánována na prosinec 2025. Orion má dopravit čtyřčlennou posádku na polární oběžnou dráhu Měsíce NRHO a spojit se na ní s lunárním landerem Starship. Po přestupu dvou členů posádky se má lander vydat na týdenní povrchovou expedici do blízkosti jižního pólu Měsíce.
Servisní modul ESM-3 má být v posledním čtvrtletí letošního roku dopraven z Brém na Kennedyho vesmírné středisko. Přepravu má zajistit Airbus Defence and Space. Dříve byly pro přepravu používány nákladní letadla Antonov. S ruskou invazí na Ukrajinu se nabízí několik náhradních možností. Modul může být přepraven pomocí jiných Antonovů, které nejsou registrované v Rusku, ale na Ukrajině. Další možností je použít letoun Airbus Beluga. Pokud ESA a Airbus požádají NASA, mohl by být teoreticky použit Galaxy C5. Z plánovacích důvodů je preferována letecká přeprava, ale možná je i přeprava námořní lodí.
V návrhu rozpočtu NASA na fiskální rok 2024 byly zveřejněny některé milníky, které by měly být v tomto období splněny. Dokovací systém pro spojení Orionu a lunárního landeru má být dodán na KSC do listopadu 2023. Na květen 2024 je plánováno počáteční elektrické oživení Orionu. Finální testování modulu pro posádku má být dokončeno v třetím čtvrtletí 2024. Souběžně má procházet finální montáží a testováním i servisní modul. Oba moduly mají být připraveny k vzájemnému spojení v třetím čtvrtletí 2024.
Počáteční integrace záchranného systému LAS má být zahájena v dubnu 2024 a funkční testování má začít v září 2024.
Segmenty vzletových motorů SRB jsou dokončeny a uskladněny. Horní stupeň ICPS a adaptéry LVSA a OSA mají být podle dokumentu dokončeny nejpozději v září 2024.
SpaceX dokončilo některé smluvní milníky vývoje pilotovaného lunárního landeru pro Artemis 3, například demonstraci přistávacího softwaru a senzorů, a také recenzi architektury softwaru. Důležitým milníkem vývoje bude letový test Starship S24, připravovaný v komplexu Starbase v jižním Texasu a plánovaný jako oblet tří čtvrtin Země. Let je připravovaný na duben. Ještě v letošním roce by Starship S26, vynesená ze Starbase, měla během dlouhodobějšího letu na nízké oběžné dráze Země vyzkoušet přečerpávání kryogenních pohonných látek mezi nádržemi lodi.
To poskytne zkušenosti pro budoucí tankery, které mají dodávat pohonné hmoty do orbitálního depa, potřebného pro doplňování paliva do lunárního landeru. Tyto tankery se mají vracet a po natankování mají být opětovně použity. Pro testovací program startů a návratů obou stupňů systému Starship mají sloužit počáteční starty s družicemi Starlink. SpaceX hodlá v příštím roce experimentovat se systémem tepelné ochrany, který umožní úspěšný návrat Starship.
Při pozdějším demonstračním nepilotovaném přistání Starship na Měsíci nebude vzlet z Měsíce ani návrat na dráhu NRHO požadován. Pilotované přistání Starship na Měsíci při misi Artemis 3 je plánováno v délce 6,5 dne s dvoučlennou posádkou.
Dnes, 15. března v 15:30 hodin středoevropského času mají NASA a Axiom Space předvést v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu prototyp lunárního skafandru pro Artemis 3. Přímý přenos z události bude vysílán na našem portálu.
Artemis 4
Artemis 4 je plánována jako první mise ke Gateway. Její start ale sklouzl z konce roku 2027 na září 2028. Důvodem jsou problémy projektu nové mobilní vypouštěcí plošiny ML-2, která má umožňovat starty raket SLS v konfiguraci Block 1B. Stále nebyl dokončen podrobný přezkum návrhu CDR a společnost Bechtel National Inc. nezahájila fázi výstavby. Na podporu vývoje a výstavby ML-2 byly v návrhu rozpočtu programu EGS oproti dřívějším projekcím přidány další finanční prostředky.
V uplynulých měsících se projekt plošiny ML-2 potýkal se zpožděním v dokončování výkresů pro výrobu oceli, způsobeném mimo jiné revizemi, prováděnými s cílem snížení celkové hmotnosti. Dalším faktorem skluzu v návrhu plošiny a výroby oceli byly problémy s dodavatelským řetězcem oceli. V návrhu byla provedena významná hmotnostní vylepšení, změny byly provedeny i v přístupu k řízení projektu a k dodávkám materiálu. V příštích několika měsících by měl být návrh dokončen.
„Vývoj, integrace a provoz letových systémů NASA bude počínaje čtvrtou misí Artemis složitější a nákladnější“. Těmito slovy oznámil Úřad generálního inspektora NASA 16. února zahájení auditu, během něhož bude zkoumat řízení misí počínaje Artemis 4. Při těchto misích by kromě Orionů s posádkou měly být k zárodku stanice Gateway připojeny v ročních intervalech moduly I-HAB, ESPRIT, a pokud NASA úspěšně dokončí jednání s mezinárodními partnery, tak i dosud neschválená přechodová komora pro výstupy posádky a přesuny vědeckých experimentů a hardwaru mezi interiérem a vnějším povrchem Gateway pomocí robotického ramene Canadarm3.
Navržený rozpočet programu SLS na fiskální rok 2024 podporuje pokračování vývoje konfigurace SLS Block 1B s horním stupněm EUS pro misi Artemis 4. Tato konfigurace bude schopna při misích s posádkou dodat na dráhu k Měsíci nejméně 37,3 tuny užitečného zatížení, tedy 27tunový Orion a až 10,3 tuny dalšího užitečného zatížení.
Boeing otevřel 13. února v části rozlehlé budovy v Michoud Assembly Facility výrobní prostory, ve kterých bude vyrábět horní stupeň EUS pro raketu SLS Block 1B. Hardware pro EUS je v rané výrobě. V první polovině roku 2024 by zde měl být vyroben neletový exemplář určený pro strukturální testy v Marshallově středisku kosmických letů. Poté bude následovat letový exemplář EUS. Jeho prvním úkolem bude podstoupit statické zážehy ve Stennisově vesmírném středisku. Při těchto testech budou použity čtyři motory RL10 navržené pro provoz při atmosférickém tlaku v nulové nadmořské výšce. V plánu jsou minimálně dva zážehy. Oba zážehy mají být provedeny ve stejný den a půjde při nich o demonstraci restartu motoru. Pro kosmický let budou zkušební motory nahrazeny letovými exempláři.
Na rozdíl od prozatímního horního stupně ICPS, odvozeného od horního stupně DCSS pro rakety Delta 4 a používaného v současné verzi SLS Block 1, je EUS od počátku navržen pro pilotované kosmické lety. Do návrhu EUS byla zabudována spousta schopností souvisejících s bezpečností letu, které umožňují větší kontrolu nad stupněm zejména ve scénářích přerušení letu.
NASA očekává, že v letošním roce udělí společnosti SpaceX formální povolení k zahájení prací na zásobovací misi ke Gateway, která bude předcházet samotné pilotované misi Artemis 4. NASA vybrala SpaceX pro zajištění logistických služeb nákladní kosmické lodi Dragon XL, vynášené raketou Falcon Heavy, už v březnu 2020. Text smlouvy obsahuje čtyřletou dodací lhůtu pro první misi. Protože první misí, která využije stanici Gateway, má být až Artemis 4, zaměřila se NASA v posledních třech letech na financování jiných aspektů Gateway a k lodi Dragon XL se vrací až nyní.
V otázce nákladních zásobovacích lodí pro další mise Artemis ke Gateway NASA spolupracuje se SpaceX na řadě studií s cílem prozkoumat možnosti konfigurace nákladu a další schopnosti nákladní lodi Dragon XL. Na základě studií by mohl být návrh lodi Dragon XL pro počáteční mise vylepšen.
SpaceX má pro Artemis 4 zajistit lunární lander Starship. Současný plán mise Artemis 4 počítá opět s 6,5 denním pobytem dvoučlenné posádky na Měsíci. Vzhledem k rozšířeným schopnostem lodi Starship NASA ponechává pro pozdější mise Artemis otevřenou i možnost použití nákladní Starship jako zásobovací lodě. A v případě dostatečného financování NASA předpokládá rozšíření smlouvy o logistických službách i o další poskytovatele.
Zdroje informací:
https://spacenews.com/
https://www.nasa.gov/
https://spacenews.com/
https://twitter.com/
https://spacenews.com/
https://spacenews.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FqMxWWTXoAQLJqk?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FqMxWWUX0AESTm3?format=jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/…&usqp=CAU
https://www.airbus.com/…Airbus.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FqIn-zwWIAEbIKa?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FpVKtmBWYAIml8k?format=jpg
https://www.nasa.gov/…heros_way.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…0007~medium.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2023/02/YL3fbUT.jpeg
Ty skluzy v kosmonautice jsou strasne, jeste podle verze z roku 2018 uz mel byt PPE na ceste k Mesici(start zari 2022) a ted mozna az v roce 2026 🙁
Dnesni clanek:
„Vynesení spojených modulů HALO a PPE nosnou raketou Falcon Heavy je plánováno nejdříve na rok 2025.“
Rok 2021
„V prohlášení o kontraktu NASA uvedla, že vynesení soulodí PPE/HALO je cíleno na listopad 2024.“
https://kosmonautix.cz/2021/07/gateway-cervenec-2021/
Rok 2018, tehdy jeste verze bez soulodi
„Vynesení modulu PPE komerčním nosičem je plánováno nejpozději na září 2022.“
https://kosmonautix.cz/2018/07/setkani-nasa-se-zajemci-o-stavbu-modulu-ppe/
Jeste trochu nostalgie, mise EM3 s rokem 2024 ke Gateway:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nationalspaceexplorationcampaign.pdf
Zdravím Vás a jen doplním, že zdrojem dnešní věty „….. nejdříve na rok 2025“ je strana 94 návrhu rozpočtu NASA:
„PPE and HALO will be integrated and launched together on a SpaceX Falcon Heavy rocket no earlier than 2025.“
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nasa_fy_2024_cj_v2.pdf
Diky za doplnujici odpoved pane Hosku
Ovšem ta A4 až v roce 2028 je opravdu deprimující
Je tak trochu ironií, že Artemis 4 je nyní plánována 33 měsíců po Artemis 3 (12/2025 – 9/2028). Přitom impulsem k rozhodnutí Kongresu z března 2018 o financování stavby ML-2 bylo, že podle analýz by rozsáhlé úpravy ML-1 pro SLS Block 1B znamenaly 33 měsíční pauzu v misích Artemis.
Na druhou stranu, termín 12/2025 pro Artemis 3 je neudržitelný.
..ano, je to humorne ako sa to vyvinulo. Povedal by som, ze s A4 mozu byt takto v klidku, lebo pred 2030 sa s Gateway toho vela neudeje. Sudim tak podla navrhu rozpoctu, ze vsetky klucove polozky, ktore su zhruba na zaciatku vyvoja (skafandre, HLS) maju planovane ikrementy 23-28 o 80-100% co je realne, lebo az ked sa zacne realne vyvijat, testovat, integrovat, upravovat a nestihat 🙂 to bude real cash burn.. a to uz realne nieco existuje. Pre Gateway, ktora je vo faze zvarania a makiet, tam take nic nie je.
:).. trocha s nadsazkou si myslim, ze ak nedojde k zmene, z A4 Orionu budu astronauti z obeznej drahy Mesiaca sledovat pristavanie sukromnych tazobnych timov na juznom pole, potom ako sa im nepodari sa pripojit z failjnutemu landeru od Amazonu alebo podobne 🙂
Vím, že to byla nadsázka. Nicméně, jak píšu v posledním odstavci článku, pro Artemis 4 má lunární lander zajistit SpaceX. Je to vidět například v této grafice zveřejněné 13. března 2023.
https://pbs.twimg.com/media/FrGx3NlaQAcBedq?format=jpg&name=large
Pokusím se oponovat hypotézou, že ani Gateway není podfinancovaná, protože Vámi zmiňovaný „real cash burn“ u ní vidím. V té tabulce nejsou uvedeny náklady mezinárodních partnerů, kteří mají zajistit I-HAB, ESPRIT, Canadarm3 a možná Airlock. Pro zjednodušení se tedy na čísla z tabulky dívejme jen z hlediska PPE/HALO. Jak píšu v článku, „návrh rozpočtu navyšuje financování programu Gateway v souvislosti s technickým přepracováním energetického a pohonného modulu PPE“. Pro objasnění se musíme podívat i na čísla z loňského návrhu rozpočtu https://kosmonautix.cz/2022/04/gateway-duben-2022/
Gateway Y23 Y24 Y25 Y26 Y27 [fiskální roky]
Gateway 779 754 685 662 758 [miliony USD]
a porovnat je s čísly z letošního návrhu rozpočtu
Gateway Y23 Y24 Y25 Y26 Y27 [fiskální roky]
Gateway 779 914 853 744 769 [miliony USD]
Rozdíl částek představuje navýšení oproti loňské projekci nákladů
Gateway Y23 Y24 Y25 Y26 Y27 [fiskální roky]
Gateway 000 160 168 082 011 [miliony USD]
Takže ten výhled financování není neměnný, ale průběžně se upravuje podle aktuálních potřeb.
Dakujem pan Hosek za trpezlivost s vysvetlenim a mojou nepozornostou (lander pre A4). Tie alternativne landre, to si musim zistit nakedy su planovane. Prezdielanie nakladov s partnermi je dobry a chytry tah, snad to pomoze dodrzat terminy.
Dakujem za paradne clanky.
Rádo se stalo.
O zakázku na konkurenční lander k Starship soutěží tým Dynetics s Národním týmem. Do 6.6.2023 se předpokládá podpis smlouvy s vítězem na jedno nepilotované přistání na Měsíci a jedno pilotované (aktuálně se předpokládá, že pro Artemis 5).
Dnes jsem dostal e-mailem dotaz vztahující se k článku. Ve zkrácené podobě si ho dovolím zkopírovat. Taktéž moji odpověď.
Otázka:
Pane Hošek, prosím: proč používáte termín maketa pro výcvik. Když je něco maketa, je to nefunkční kus podobný originálu. Pro výcvik přeci bývá simulátor, trenažér. Mám to brát tak, že na ten teprve čekají a jde skutečně jen o rozměrovou maketu aby měli představu jak se tam pohybovat, žít, pracovat?
Odpověď:
V roce 2020 byl v JSC instalován simulátor Orionu. Simulátor Orionu umožňuje astronautům trénovat a procvičovat scénáře misí Artemis. Interiér simulátoru je vybaven zobrazovacím a řídicím systémem a sedadly pro posádku a umožňuje napodobit to, co astronauti zažijí během startu, kosmického letu a při zpáteční cestě na Zemi. NASA ho nazývá „Orion Simulator„, viz
https://www.nasa.gov/image-feature/orion-simulator-for-training-arrives-at-johnson
Oproti tomu neletový exemplář modulu HALO NASA označuje za maketu („HALO mockup„), viz tyto odkazy:
https://twitter.com/NASA_Gateway/status/1607044594080055296
https://twitter.com/NASA_Gateway/status/1633890853503549449
Tato maketa se nachází v budově, příhodně nazvané Space Vehicle Mockup Facility. Prvním úkolem techniků a inženýrů pracujících v maketě bude vyhodnotit, jak vylepšit design modulu HALO a jak ho učinit pohodlnějším pro posádku. Nakonec budou tuto maketu používat k výcviku posádky astronautů, jmenovaných pro budoucí mise Artemis. Takže je určena pro oba typy úkolů, které zmiňujete. Zatím jsem ale nikde neviděl, jakým vnitřním vybavením bude maketa vybavena a zda se tedy v budoucnu reálně stane spíše simulátorem než maketou.
Je potěšující ta čínská záruka, že toho Amíci nenechají 🙂
Maketa čínského lunárního landeru má dokonce na boku připevněný složený rover
https://pbs.twimg.com/media/FpuckBkWcAAsFDD?format=jpg&name=900×900