Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Kosmotýdeník 562 (19.6. – 25.6.) – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Kosmotýdeník 562 (19.6. – 25.6.)

Dalších sedm dní mizí nezadržitelně v propadlišti historie a než skočíme rovnýma nohama do nového týdne, musíme si ještě připomenout, co nám vlastně uplynulé dny přinesly na poli kosmonautiky. V duchu nejlepších tradic posledních let jsme se ani tentokrát nenudili. V hlavním tématu si posvítíme na důležitý test při vývoji evropských technologií pro přistávání raket. U evropských nosičů ještě zůstaneme, protože na kosmodromu v Kourou se naskytl první pohled na raketu Ariane 6 na rampě. Dočkáte se ale i zmínky o novém rekordu firmy SpaceX, nevynecháme ani test Starship 25 a ukážeme si krásné fotky ze startu rakety Delta IV Heavy. Jak sami vidíte, čeká nás toho hodně, tak pojďme na to.

První statický zážeh motoru prometheus proběhl na testovacím stanovišti u francouzského města Vernon.
První statický zážeh motoru prometheus proběhl na testovacím stanovišti u francouzského města Vernon.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

První zážeh Promethea

Práce na vývoji znovupoužitelného motoru pro evropské rakety pokračuje! Nyní přešel přes důležitý milník – raný prototyp motoru Prometheus zvládl plný statický zážeh o délce 12 sekund. K této události došlo 22. června u francouzského města Vernon, kde má ArianeGroup své testovací středisko. Podle vyjádření této firmy, která v rámci kontraktu s ESA vyvíjí motor Prometheus, budou testy pokračovat na konci letošního roku v německém Lampoldshausenu, kde má německá agentura DLR testovací stanoviště.

Raketový motor Prometheus patří do kategorie motorů s tahem okolo 100 tun a při jeho výrobě se v široké míře používají nové materiály a výrobní metody – cílem je snížit náklady na pouhou desetinu ve srovnání s motorem Vulcain 2, který známe z raket Ariane 5 a jehož modernizovaná verze Vulcain 2.1 bude pohánět centrální stupeň Ariane 6. Prometheus spaluje kapalný kyslík a kapalný metan. Práce s tímto palivem není mimořádně náročná a navíc hoří čistě. To vše snižuje náklady na pozemní činnosti před startem i po něm. Inženýři ale také pracují na verzi tohoto motoru, která by si poradila s tradiční směsí zkapalněného kyslíku a vodíku.

Raketový motor Prometheus spaluje kapalný kyslík a metan.
Raketový motor Prometheus spaluje kapalný kyslík a metan.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Motor Prometheus dostal od inženýrů schopnost měnit tah i provádět více zážehů. Díky využití výše zmíněných pokročilých výrobních metod včetně aditivních (3D tisk) bylo možné snížit počet dílů, které tvoří motor, což vede ke zrychlení výroby a snížení množství odpadů. Pro zkoušky ve Vernonu a Lampoldshausenu je Prometheus připojen k prototypu znovupoužitelného raketového stupně označovaného Themis, který se vyvíjí souběžně s tímto motorem. Později se počítá s tím, že kombinace motoru a stupně provede několik testovacích poskočení, při kterých se vznese několik metrů vysoko, aby bylo možné prověřit letové a přistávací schopnosti. Získané poznatky z vývoje motoru Prometheus a stupně Themis by se v budoucnu měly stát běžnou součástí nové rodiny evropských raket.

Harmonogram testů, které mají vést k vývoji znovupoužitelných evropských raket. Dnes jsou již uvedené termíny pochopitelně nesplnitelné.
Harmonogram testů, které mají vést k vývoji znovupoužitelných evropských raket. Dnes jsou již uvedené termíny pochopitelně nesplnitelné.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Kosmický přehled týdne:

Testovací exemplář rakety Ariane 6 na rampě po odsunu obslužné budovy.
Testovací exemplář rakety Ariane 6 na rampě po odsunu obslužné budovy.
Zdroj: https://www.esa.int/

Systémy pro novou evropskou raketu Ariane 6 se připravují na sérii statických zážehů – mobilní obslužná věž, která chránila raketu sedící na startovní rampě evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně, se odsunula. 22. června se dveře mobilní věže otevřely a celá konstrukce odjela na kolejích dozadu. Celý proces, který trval zhruba půl hodiny, byl nácvikem na přípravy série statických zážehů motoru Vulcain 2.1. Tyto zážehy proběhnou přímo na startovní rampě jakožto součást probíhajících příprav na historicky první start nové rakety Ariane 6. Odsunutí obslužné věže (a poté i její návrat) navíc prověřily další aspekty pozemní infrastruktury Ariane 6. Fotografům se také poprvé naskytl pohled na raketu Ariane 6 na rampě. Tento nosič však není určen k letu – jeho úkolem je prověřit procesy montáže, elektrických a palivových spojení, přenos telemetrie atd. Po doručení do Francouzské Guyany jsou centrální a horní stupeň v horizontální poloze spojeny a následně v jednom kuse převezeny na rampu. Tady dojde v útrobách obslužné věže ke vztyčení převezené sestavy a připojení pomocných urychlovacích stupňů na tuhé pohonné látky i aerodynamického krytu s nákladem. Zmíněné spojování v horizontální poloze snižuje časové i finanční náklady na předstartovní přípravu a u raket Ariane se používá poprvé.

22. června (v tomto článku dost oblíbené datum) provedla firma SpaceX na základně Boca Chica spin-prime test motorů Raptor na Starship 25. Sama firma v následném tweetu zkoušku označila jako chill and spin test, tedy zkouška ochlazení a roztočení. Při tomto typu testů se postupuje stejně, jako kdyby mělo jít o statický zážeh – jediným rozdílem je, že po roztočení turbočerpadel a doručení pohonných látek do spalovací komory nedojde k zážehu směsi. Aktuální odhady hovoří o tom, že by ke statickému zážehu Starship 25 mohlo dojít 26. června mezi 15:00 a 23:59 místního času (22:00 – 6:59 SELČ). Připomeňme, že Starship 25 má společně se Super Heavy B9 vyrazit na druhý integrovaný let celé sestavy. Elon Musk navíc v nedávném rozhovoru oznámil, že by ke startu mohlo dojít v ideálním případě do 6 týdnů a díky „tisícovce změn“ očekává vyšší naději na úspěch. Zajímavou novinkou má být tzv. hotstaging, tedy zážeh motorů na Starship, v době, kdy ještě pracují motory SuperHeavy. Raketa proto v horní části dostane prstenec s průduchy k odvodu spalin a tepelnou izolaci horní části nádrže. Bližší informace najdete v článku na ElonX.

Oficiální snímek ze startu mise Starlink 5-12.
Oficiální snímek ze startu mise Starlink 5-12.
Zdroj: https://www.elonx.cz/

Včerejší start Falconu 9 na misi Starlink 5-12 jsme z časových důvodů nevysílali živě a tak se k němu vrátíme alespoň zde. Původně mělo k vynesení 56 družic Starlink dojít už 13. června v 15:56 našeho času, ale počasí na Floridě nebylo dobré a SpaceX proto využila záložní startovní okno. Meteorologové sice slibovali jen 40% pravděpodobnost dobrých podmínek, ale to se během chvíle zlepšilo na 75 %. Falcon 9 tedy z rampy SLC-40 odstartoval v 17:35 našeho času. To znamenalo, že se opět posunul rekord v krátkosti rozestupu mezi starty Falconů z jedné rampy. Jen o 4 dny, 17 hodin a 14 minut dříve totiž z této rampy startoval Falcon 9 s družicí Satria. Při misi Starlink 5-12 byl použit první stupeň poosmé a úspěšně dokázal přistát na mořskou plošinu Just Read the Instructions. Speciální pozornost si však zaslouží aerodynamický kryt, jehož obě poloviny byly použité. První z nich letěla na svou sedmou misi a druhá dokonce na desátou.

Přehled z Kosmonautixu:

V této části Kosmotýdeníku najdete pokaždé přehled všech článků, které jsme na webu vydali během uplynulého týdne, přičemž vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme na to. Začali jsme pozvánkou na přímý přenos Falconu s družicí Satria, který však byl kvůli silnému výškovému větru odložen, ale o den později už se vše podařilo. Seznámili jsme Vás s novinkami kolem příprav projektu lunární stanice Gateway, nebo s objevem sondy Parker Solar Probe. Seriál o programu Vostok se sice chýlí ke konci, ale v úterý vyšel již jeho 28. díl. Následovala pozvánka na start Delty IV Heavy s utajeným nákladem, který však byl odložen. Ve speciálním, velmi podrobném, článku jsme Vás seznámili s výsledky vědecké analýzy vzorků přivezených z planetky Ryugu. Vypadalo to, že bychom se ve čtvrtek mohli dočkat dvou komentovaných startů v rozmezí cca 6 minut, ale posun Delty IV Heavy tyto plány zhatil. Starty Falconu 9 na misi Starlink 5-7 i Delty IV Heavy na misi NROL-68 nakonec proběhly úspěšně i s českým komentářem. V seriálu o experimentálních letounech, které měly vliv i na kosmonautiku, jste si mohli přečíst o stroji X-15. 22. června se dva ruští kosmonauti vydali na výstup do volného prostoru a hned v dalším článku byla řeč o významném milníku ve vývoji firmy RFA. Evropský teleskop Euclid má již nádrže naplněny pohonnými látkami a jeho mise ke studiu temné energie a temné hmoty je tak opět o krok blíže. Právě na tyto fenomény si důkladně posvítil náš sobotní článek. V sobotu odpoledne jsme Vás ještě pozvali na červnovou Kosmoschůzku.

Snímek týdne:

Babo raď! Přesně takové pocity jsem měl při rozhodování, který ze dvou snímků prezentovaných United Launch Alliance, mám vybrat jako snímek týdne. Nakonec jsem rozhodl šalamounsky a snímky týdne budou tentokrát dva. Důvod je prostý – Delta IV Heavy vytváří při každém startu nezapomenutelnou ohnivou podívanou. Mise NROL-68 však bohužel byla předposledním startem téhle mimořádné rakety.

Delta IV Heavy vyráží na svou předposlední misi - NROL-68.
Delta IV Heavy vyráží na svou předposlední misi – NROL-68.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Detailní pohled na trojici motorů RS-68A, které ženou k obloze raketu Delta IV Heavy při misi NROL-68.
Detailní pohled na trojici motorů RS-68A, které ženou k obloze raketu Delta IV Heavy při misi NROL-68.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Video týdne:

Také video týdne bude patřit startu Delty IV Heavy na utajenou misi NROL-68. Jelikož šlo o náklad pro Národní úřad vojenského kosmického zpravodajství, tak oficiální informace pochopitelně chybí. Na základě nepřímých náznaků (místo startu, dráha letu, zvolená raketa, srovnání s dřívějšími starty) se dá usuzovat, že na palubě byla družice z řady Orion (též označována Mentor) určená k elektronickému zpravodajství. Dominantou těchto družic je obří síťová anténa, která může mít průměr až 100 metrů, což tyto družice řadí mezi největší na světě. S pomocí této antény je možné z geostacionární dráhy zachytávat elektronické signály z pozemních, námořních i leteckých zdrojů včetně družic na nízké oběžné dráze Země. Ale zpět ke startu samotnému. Firma ULA po každém startu vytváří mimořádně povedené sestřihy. Volba do rubriky Video týdne tedy byla tentokrát jasná.

Zdroje informací:
https://www.esa.int/
https://www.esa.int/
https://twitter.com/
https://www.elonx.cz/
https://www.elonx.cz/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/…France_22_June_2023_pillars-1170×686.png
https://www.nasaspaceflight.com/…/Prometheus_and_Themis_test_ArianeGroup_1.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2023/06/Themis_demonstrations_pillars.jpg
https://www.esa.int/…/24946935-1-eng-GB/Ariane_6_-_Test_Removal_of_Mobile_Gantry.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FzUzFxvaEAEn7uv?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FzP43k2aQAEcHCC?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FzP5BTlagAAgNfP?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
TritonJ
TritonJ
1 rokem před

Opravdu dechberoucí záběry ve videu týdne.
PS: koukám že máme nového autora kosmotýdeníku

Ivo
Ivo
1 rokem před

Pokud to chápu správně, tak Evropa plánuje „pouze“ 10-15 let „zpoždění“ pro opakovatelně použitelné raketové nosiče. Reálně z toho může být klidně 20 let. To je velmi smutné kam jsme se to s tou dotační a nejen s tou politikou dostali.

díky za registraci