Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
FAA upravuje vzdušný prostor Cape Canaveral – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

FAA upravuje vzdušný prostor Cape Canaveral

Federal Aviation Administration (FAA) je americký úřad zodpovědný za bezpečné a efektivní spojení vesmírného provozu s americkým vzdušným prostorem, který patří mezi nejvytíženější na světě. Vesmírný provoz zahrnuje komerční lety s licencí FAA, lety NASA, americkou armádu a další americké vládní agentury. Před rokem 2014 byl vesmírný provoz omezenější než v posledních letech a FAA mohla těmto letům vyhovět podle potřeby, uzavřením relativně velkého vzdušného prostoru na delší časový úsek. Dnes, kdy se tempo startů zvyšuje, je nutné, aby se FAA více zapojoval do procesu plánování a zvýšil tak efektivitu pro běžný přístup na zemskou orbitu.

V rámci zvýšení bezpečnosti a snížení negativních dopadů na civilní letecký provoz v okolí Cape Canaveral, přistoupil americký letecký úřad FAA k úpravě vzdušného prostoru kolem mysu. Dne 15. června FAA oznámil, že ponechá otevřenou příletovou trasu komerčního leteckého provozu přilétajícího ze severovýchodu. Jedná se především o příletovou trasu mezinárodních letišť v Orlandu a Tampě. Na základě analýz rizik provedených pro každý start z Cape Canaveral, společně s americkými vesmírnými silami a provozovateli startovních ramp, došel úřad k závěru, že stávající omezení v rámci vzdušného prostoru pro většinu startů na Floridě, jsou příliš rozsáhlá a můžou být bezpečně snížena.

Vzdušný prostor kolem Cape Canaveral před jeho úpravou
Vzdušný prostor kolem Cape Canaveral před jeho úpravou
Zdroj: faa.gov

Dříve při typickém startu z Cape Canaveral bylo až 36 letů přesměrováno, což zdrželo na 4300 cestujících a vedlo ke zpoždění až 300 minut a k nalétání 1500 mil navíc. Právě úpravou prostou mohou tyto lety častěji zůstat na svých hlavních trasách bez odklánění. Od dubna, kdy vstoupila změna v platnost, nedošlo ke změně trasy u deseti z dvanácti letů. FAA je přímo zapojena do procesu plánování vzdušného prostoru s použitím moderních technologií a provozních postupů. Účelem je :

  • ponechat vzdušný prostor déle otevřený před zavřením
  • zmenšit oblast uzavřeného prostoru
  • co nejdříve otevřít prostor po startu
  • přesměrovat pouze přímo dotčený letecký spoj
  • sledovat vesmírný provoz v téměř reálném čase během letu
  • rychle reagovat na anomálie při startech

Od roku 2018 zkrátila FAA uzavření vzdušného prostoru z průměrných více než čtyř hodin na jeden start na pouhé dvě hodiny, v některých případech i méně. Běžně bývá vzdušný prostor otevřen zhruba do tří minut po průletu rakety oblastí leteckého provozu. Za účelem dalšího vývoje technologie a procedurálního opatření zavedla FAA program Space Collaborative Decision Making. Tento program zahrnující všechny provozovatele startovních ramp, vládní agentury a letecký průmysl má pomoci navzájem sdílet data nadcházejících startů a optimálně tak řídit vzdušný prostor.

Vzdušný prostor kolem Cape Canaveral po jeho úpravě
Vzdušný prostor kolem Cape Canaveral po jeho úpravě
Zdroj: faa.gov

V praxi FAA vypracuje plán řízení vzdušného prostoru pro každou vesmírnou operaci, který podrobně popisuje, jak bude bezpečně a efektivně řídit vzdušný prostor. V rámci licenčního a schvalovacího procesu pro komerční vesmírné účely musí provozovatel vypouštěných těles, i těch, která se vrací zpět na Zemi, nebo provozovatel kosmodromu uzavřít dohodu s řízením letového provozu FAA. Jedná se o určení obecných postupů pro oznamování, komunikaci a pohotovostní plány v rámci vesmírných operací. Poté, co FAA vydá licenci nebo povolení ke startu, poskytne společnosti, která má v úmyslu startovat, i informace specifické pro provoz v dostatečném předstihu. FAA posuzuje, jak start do vesmíru, tak i návrat z vesmíru, který ovlivní vzdušný prostor. Na základě informací z leteckého průmyslu, stanovuje potenciální nebezpečné oblasti pro letadla.

Konečný plán uspořádání vzdušného prostoru je odeslán dotčeným střediskům řízení letového provozu FAA a dalším zúčastněným stranám. Pro všechny uživatele vzdušného prostoru USA (a případně i pro mezinárodní partnery) jsou vydávány bulletiny pro letecký provoz, aby byli informováni o nadcházející vesmírné operaci.

 

Přeloženo z:
https://www.faa.gov/
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://www.faa.gov/sites/faa.gov/…Before_Clamshell_SM01_0.jpg
https://www.faa.gov/sites/faa.gov/…After_Clamshell_SM01_0.jpg
https://www.faa.gov/sites/faa.gov/files/styles/faa…

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

díky za registraci