Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Rover VIPER zvládl i test složitého sjezdu – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Rover VIPER zvládl i test složitého sjezdu

Americké lunární vozítko VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) nedávno úspěšně dokončilo další kolo zevrubných testů. Při nich se ověřovalo, zda (případně jak) si první americký robotický lunární rover poradí se sjezdem z landeru Griffin od firmy Astrobotic na lunární povrch. Fáze samotného sjezdu trvající několik hodin, patří mezi nejkritičtější a nejsložitější částí celé stodenní mise roveru VIPER. I tento složitý sjezd ale může být ještě zkomplikován, pokud budou sjezdové rampy vinou nerovného terénu sklopeny do prudkého úhlu, případně pokud se nakloní.

Nedávné testy provedené na Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley využily neletové prototypy roveru VIPER i landeru Griffin. Jejich cílem bylo dostat systémy VIPERu na hranici jejich možností a ověřit, že si rover povede podle očekávání. Při sjezdu makety roveru označované jako MGRU3 (Moon Gravitation Representative Unit 3) z rampy v různých konfiguracích se inženýři mohli na vlastní oči přesvědčit, jak rover provede nominální i nezvyklé scénáře.

Na rozdíl od velkých souprav, které na Zemi převáží auta z místa na místo, je geometrie sjezdových ramp landeru navržena tak, aby se přizpůsobila tomu, jaký bude povrch v okamžiku, kdy modul dorazí na své místo přistání na vrcholu ploché měsíční hory Mons Mouton poblíž jižního pólu Měsíce. V závislosti na terénu v okolí může být úhel sjezdových ramp i velmi prudký, což představuje značné riziko, jelikož rover může ztratit trakci a sklouznout se. Jedna z ramp může mít jiný sklon než druhá, což od řídícího týmu vyžaduje aktivní kompenzace těchto složitých podmínek.

Zkouška sjíždění makety roveru VIPER z makety landeru Griffin. Povšimněte si nestejnoměrného sklonu sjezdových ramp.
Zkouška sjíždění makety roveru VIPER z makety landeru Griffin. Povšimněte si nestejnoměrného sklonu sjezdových ramp.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

V průběhu zkoušek jsme otestovali všechny hraniční scénáře sjezdu roveru VIPER na Měsíc,“ popisuje Jasper Wolfe, který stál v čele týmu zodpovědného za zkoušky sjezdu na Ames Research Center a dodává: „Součástí zkoušek byly i nejhorší možné (a poměrně nepravděpodobné) scénáře využívající děsivě prudké rampy, případně scénáře svádějící k převalení kvůli velmi nerovnoměrnému sklonu sjezdových ramp, ale testovali jsme také kombinaci obou scénářů.“ Jak je vidět na fotce, kterou NASA zveřejnila, testy se zaměřovaly na fyzické rozhraní mezi roverem a landerem. Součástí ověřovacích testů byly kontroly softwaru – především toho, který se stará o sjezd roveru, ale i toho, který řeší změny fyzických součástí vozítka i rampy přistávacího modulu. Tým pečlivě kontroloval, zda má MGRU3 dostatečný volný prostor a zda správně využívá ramp při sjíždění shora dolů.

S pomocí MGRU3 jsme prověřili všechny testované scénáře, abychom se ujistili, že to VIPER na Měsíci zvládne,“ uvedl Wolfe. Dokončení testů znamená zvýšení pravděpodobnosti, že VIPER bude schopen úspěšně opustit lander dokonce i když Griffin přistane na ne úplně ideálním místě, což je pro další přípravu letu velmi důležité. „S VIPERem dosáhneme mnoha prvenství,“ doplňuje Wolfe a uzavírá: „Je opravdu úžasné dosáhnout tohoto milníku.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/viper_cdr_hero_08_1920x1080_v06.png
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/acd23-0066-049.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

díky za registraci