Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Vývoj evropské sondy Hera pokračuje – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Vývoj evropské sondy Hera pokračuje

Evropská mise Hera má v zájmu posílení základů planetární obrany zblízka prozkoumat dvojplanetku Dimorphos. Ovšem předtím, než dorazí ke svému cíli, bude muset Hera urazit miliony kilometrů. V této fázi bude klíčovým prvkem celé sondy její pohonný modul, který tvoří zhruba polovinu hmotnosti celé sondy. Pohonný modul, který připravila italská firma Avio, je tvořen středovým válcem a podpůrnou strukturou. Součástí modulu jsou nádrže na pohonné látky, potrubí a také korekční raketové motory (zatím chráněné červenými krytkami). Ještě než dojde ke spojení pohonného modulu s dalším prvkem sondy, tzv. centrálním modulem, musel pohonný modul projít klíčovou zkouškou celkové těsnosti.

Útroby pohonného systému proto byly naplněny plynným dusíkem a poté se celý pohonný modul uložil do speciálního kontejneru. Senzory v jeho útrobách jsou schopné v průběhu noci zaznamenat jakékoliv změny tlaku uvnitř kontejneru. Jelikož nebyly žádné úniky pozorovány, mohl pohonný modul dostat zelenou k cestě do Německa, kde jej pracovníci firmy OHB spojí s centrálním modulem. Tím bude skládání sondy Hera dokončeno a bude moci začít další významná fáze. Hera se totiž po sestavení vydá do technologického střediska agentury ESA (ESTECu), kde podstoupí sérii environmentálních zkoušek. Ty budu mít za úkol prověřit, že sonda přečká drsné podmínky při startu i v kosmickém prostředí.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Hera_her_CubeSats_and_their_rocky_target_destination.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
PetrDub
PetrDub
1 rokem před

Vždycky, když vidím, jak složitě se každá sonda skládá z částí, které se vyrábějí různě po Evropě (popř. totéž v případě USA) a pak se každá část a následně i celá sonda převáží tisíce kilometrů, tak z toho mám takové rozporuplné pocity. Na jedné straně je hezké, že je tu funkční spolupráce mezi týmy z různých států, na druhé straně je tam viditelně mnoho činností, které by nebyly potřeba, kdyby se to celé dělalo na jednom místě – každá část má svůj přepravní kontejner, musí se vyřešit logistika, testy před dopravou a pak znovu po dopravě (jestli se něco nerozbilo) atp. Zkrátka z toho úplně čiší, že by to šlo udělat levněji a rychleji, ale protože z dotací chce každá země a každá zapojená firma „svůj“ podíl, tak se to dělá takto :-(. Skoro to vypadá, že kdyby se to dělalo v jedné firmě na jednom místě, tak tam Hera mohla čekat na DART, jak bylo původně v plánu…

Snejks
Snejks
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Perfektně shrnuté!

Snejks
Snejks
1 rokem před
Odpověď  PetrDub

Ono je to dost nereálné. Dotace ano, ale taky je to tak, že „ten umí to a ten zas tohle“. Logistika ve space průmyslu je taky zvláštní kategorie. Na misi Hera se podílí taky nespočet subkontraktorů – nikde není dohledatelný podrobný řetězec. A to obnáší i management (procurement, PA, QA, výroba, engineering, ….) A je to relativně hodně lidí po celé Evropě. Každý subkontraktor má svoje know how, své výrobní postupy, testování, vývoj. Např. OHB Czech, OHB-I spadají pod OHB Brémy. Pod OHB-I jsou další subkontraktoři apod.
Dostat tolik lidí na jedno místo, to je problém i třeba JPL – nereálné.
Takže spolupráce týmů musí být těsná, občas je to i dobrodružství a adrenalin nebo stres, protože Hera je projekt z hlediska deadlinů a plánování náročný. Co mám zkušenost, tak ze strany manažerů mise je snaha a povinnost (milujeme v ECSS slovíčko „shall“) právě tyto deadliny zkrátit a minimalizovat rizika – např. pokud jde nějaká činnost provádět „hromadně“, tak se tak provede – např. bakeout se provede s více zařízeními až před finální integrací na strukturu jinde (země) než bylo zamýšleno, aby se zkrátil čas s rizikem, že naměřený outgassing bude vyšší než se čekalo a ušetřil čas s logistikou (podobná věc se řešila). Mimochodem minimalizace rizik se v tomto programu vypracovává vždy i subkonktraktorem!
Ohledně managementu je potřeba zohlednit tvorbu a kontrolu datapacků a prostě veškeré poskytnuté dokumentace od subkontraktorů i vyšších subkontr. A to by bylo tisíce kanceláří.
No, je to na dlouhé povídání, ale u tohoto projektu, který je opravdu z časového hlediska nadupaný a pracovalo se přes svátky a přesčasy (nejen v Aviu), se nedá říci, že by to šlo udělat rychleji. Uzávěrky a milníky jsou pevně dány a rizika byly vyhodnoceny.
DART taky nevnikl na jednom místě. Ani Voyagery – to bylo dokonce v době, kdy pro space použili alobal na krocany, aby stihli vyřešit problém overshieldu. Občas mám pocit, že se nic nezměnilo 😀

Jiri Kos
Jiri Kos
1 rokem před

Stýská se vám po plánovaném hospodářství?

Jiri Kos
Jiri Kos
1 rokem před
Odpověď  Jiri Kos

(reakce na p.PetrDuba)

PetrDub
PetrDub
1 rokem před
Odpověď  Jiri Kos

Jejda, nikoliv, právě naopak :-). Opravdu máte pocit, že tento způsob stavby je výsledkem tržního hospodářství? Pokud je to tak, jak (za mě trochu optimisticky) píše pan Majer, totiž že se to takto dělá proto, že jednotlivé firmy se specializují na určité subsystémy družic, tak je to za mě naprosto v pohodě. Správně by to mělo být tak, že ESA chce např. postavit sondu s určitými vlastnostmi, možná si ve své režii udělá i návrh a pak by měla vysoutěžit dodavatele celé sondy, který si případně formou subdodávek objedná u jiných firem části, které neumí udělat sám (popř. nemá zrovna volné kapacity). V reálu to ale dost možná bude tak, že v zákulisí proběhnou jednání typu „my za (např. Itálii) zvedneme ruku při hlasování o této misi v případě, že pohonný systém se bude dělat u nás“. A to je to, co mi vadí, protože takový přístup vede k plývání.

díky za registraci