Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Space Rider vstupuje do fáze stavby a testů – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Space Rider vstupuje do fáze stavby a testů

Space Rider, bezpilotní robotická kosmická laboratoř, jejíž rozměry agentura ESA přirovnává ke dvěma minivanům, má být schopna setrvat na oběžné dráze až dva měsíce. Její konstrukci tvoří dvě hlavní části – orbitální modul zajišťuje vše, co je potřeba při obíhání okolo naší planety a návratový modul umožní Space Rideru i experimentům na jeho palubě bezpečný návrat na Zemi. Orbitální modul má být v zásadě prodloužením / nadstavbou 4. stupně nosné rakety Vega. Jeho úkoly zahrnují dodávky elektrické energie, manévrování na oběžné dráze i stabilizaci v prostoru. V návratovém modulu se budou odehrávat experimenty a jeho tepelný štít zajistí ochranu útrob Space Rideru před intenzivním žárem, který provází návraty do atmosféry. Součástí návratového modulu bude také přistávací systém.

Hodnocení, které probíhalo minulý měsíc, dalo programu Space Rider zelenou pro zahájení stavby systémů této kosmické lodi, ale také pro spuštění intenzivních zkoušek, které by měly prověřit, jak bude nový stroj létat, vracet se na Zemi a přistávat. Kvalifikační modely několika jednotek a systémů již byly doručeny k testům a poté, co zkušební kampaň skončí, dojde k autorizaci zahájení stavby letových exemplářů. Space Rider má využívat inovativní metodu brzdění z orbitální rychlosti zhruba 28 800 km/h na přistávací rychlost potřebnou k dosednutí na ranvej, která má vyrůst na kosmodromu v Kourou ve Francouzské Guyaně. Po opuštění nadzvukových rychlostí se bude návratový modul nacházet zhruba 5 kilometrů od ranveje. V tu chvíli má uvolnit padák typu parafoil a domanévrovat na něm k měkkému dosednutí.

Space Rider má přistávat na padáku.
Space Rider má přistávat na padáku.
Zdroj: https://www.esa.int/

Testy zmenšeného padáku mají začít ještě v tomto měsíci a půjde o přípravu na plnorozměrové testy padáku o ploše 70 metrů čtverečních, které jsou naplánovány na letošní rok. Testy zmenšeného modelu pomohou inženýrům doladit algoritmy, které budou automaticky navigovat stroj na přistání, přičemž samotné manévrování proběhne s pomocí navijáků, které budou přitahovat a uvolňovat táhla padáku – stejně jako to dělají lidé. Protože počasí poručit neumíme, jsou na příští rok plánované další testy, které by měly probíhat za těch nejhorších možných podmínek. Dalším krokem budou tzv. system drop testy, při kterých se budou testovat všechny prvky společně, aby bylo vidět, jak přistávací systém, software a padák spolupracují na bezpečném přistání bez ohledu na vítr.

Samotný podvozek bude také inovativní. Space Rider využije na předním podvozku jedno kolo, zatímco v zadní části najdeme dvojici lyží. Tento systém má zajistit vyšší stabilitu při bočním větru a jelikož jsou lyže plošší než kola, zbyde při jejich použití v útrobách Space Rideru více prostoru pro experimenty. „Přesun do vývojové fáze D je milníkem celého projektu. Tým kolem Space Rideru se těší na to, až převede naše teorie do praxe v podobě tohoto jedinečného projektu,“ uvedl Dante Galli, programový manažer Space Rideru.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/24574683-1-eng-GB/Space_Rider.jpg
https://www.esa.int/…/24579187-2-eng-GB/Space_Rider_parafoil.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
1 rokem před

Půjde to časem předělat na pilotovanou loď?

pave69
pave69
1 rokem před

Divné, že je dělaný tak, aby se vešel pod aerodynamický kryt Vegy. Člověk by myslel, že když přežije průlet atmosférou při přistání, tak by mohl vzlétat bez aerodynamického krytu.
Trochu to vypadá, že si to vydupali odboráři z RUAG Space 🙂

díky za registraci