Americká raketa MAV (Mars Ascent Vehicle) nedávno dosáhla důležitých milníků na své cestě k tomu, aby mohla být součástí programu Mars Sample Return. Tato raketa se stane prvním strojem, který odstartuje z povrchu jiné planety a dosáhne její oběžné dráhy. Tým zodpovědný za vývoj MAV provedl úspěšné zkoušky motorů na tuhé pohonné látky prvního i druhého stupně, které se mají použít i na Marsu. Celý program Mars Sample Return má za cíl dopravit na Zemi vědecky vybrané vzorky z Marsu, aby mohly být studovány nejpokročilejšími dostupnými analytickými metodami. Strategické partnerství agentur NASA a ESA by mělo umožnit historicky první dopravu vzorků na Zemi z jiné planety. Vzorky, které momentálně sbírá rover Perseverance brázdící dávnou říční deltu, mají potenciál odhalit informace o časném vývoji Marsu včetně možnosti vývoje života.
Na vývoj rakety MAV dohlíží Marshallovo středisko v alabamském Hutsville, přičemž její start je zatím naplánován na červen 2028 s návratem vzorků na Zemi počátkem 30. let. Celý program MSR spravuje Jet Propulsion Laboratory se sídlem v kalifornské Pasadeně. Aby byla raketa MAV úspěšná, musí tým provést důkladné testování, analýzy a zhodnocení designu všech součástek. Raketa poletí na Mars jako součást landeru SRL (Sample Retrieval Lander), se kterým bude spojena během dvouleté cesty k Marsu a následně zhruba rok po dobu přijímání vzorků nasbíraných Perseverance. Poté, co evropské rameno Sample Transfer Arm, které bude součástí landeru, naloží trubičky se vzorky do kontejneru na vrcholu rakety, dojde ke startu MAV, která poletí na oběžnou dráhu Marsu. Tady uvolní kontejner obsahující pouzdra se vzorky, který zachytí evropská sonda ERO (Earth Return Orbiter)
Raketu MAV budou tvořit dva stupně s motory na tuhé pohonné látky – SRM1 a SRM2. Zatímco SRM1 bude mít za úkol dostat raketu od povrchu planety, SRM2 dosáhne oběžné dráhy, na kterou je potřeba dopravit kontejner, aby jej mohla sonda ERO najít. K otestování návrhu motorů na tuhé pohonné látky připravil tým zodpovědný za vývoj MAV vývojové exempláře motorů. Díky tomu mohou experti sledovat, jak si motory vedou, případně zda je zapotřebí udělat nějaké úpravy, než se začne stavět letový hardware. Vývojový exemplář motoru SRM2 byl otestován 29. března v marylandském Elktonu na pozemku firmy Northrop Grumman. 7. dubna pak následoval test vývojového exempláře motoru SRM1 na Edwards Air Force Base v Kalifornii.
Zkouška SRM1 proběhla ve vakuové komoře, která byla ochlazena na -20 °C. Tým při tomto testu mohl otestovat nadzvukovou dělenou trysku (supersonic splitline nozzle), což je součást systému pro vektorování tahu na SRM1. Většina náklopných trysek motorů na tuhé pohonné látky je navržena tak, že si neporadí s extrémně nízkými teplotami, které MAV zažije. Tým odborníků z Northrop Grumman tedy musel najít něco, co tuto výzvu zvládne. Výsledkem je raketový motor s výkyvnou tryskou obsahující nadzvukovou dělící linku. Po provedení testu a rozmontování vývojového exempláře SRM1 proběhla analýza, která ukázala, že vynalézavost týmu byla úspěšná.
„Tato zkouška ukazuje, že náš národ má kapacity na vývoj rakety, která je zároveň dostatečně lehká, aby se dostala na Mars a zároveň dostatečně robustní na to, aby dopravila vzorky na oběžnou dráhu, ze které se mohou dostat na Zemi,“ uvedl manažer pohonu MAV, Benjamin Davis z Marshallova střediska v alabamském Huntsville a dodal: „Hardware nám říká, že naše technologie je připravena na pokračování vývoje.“ Faktem je, že nadzvuková dělená tryska dosáhla šestého z devíti stupňů technické vyspělosti TRL (technology readiness levels). TRL-1 je počátek, ve kterém se objeví nápad na novou technologii. Naopak TRL-9 označuje technologii, která byla vyvinuta, otestována úspěšně použita na kosmické misi.
Davis potvrzuje, že nadzvuková dělená tryska dosáhla TRL-6 při zkouškách na vakuové lavici a plnorozměrovém statickém zážehu, který proběhl v dubnu. Výsledky jsou nyní nezávisle ověřovány a v průběhu srpna by měly být potvrzeny. Nadzvuková dělená tryska také podstoupí kvalifikační testy, které prověří, zda zvládne intenzivní vibrace při startu, kosmické vakuum a extrémní výkyvy teplot, které čekají na MAV při její cestě. Kromě samotných zkoušek motorů tým nedávno provedl předběžné zhodnocení návrhu PDR, což bylo čtyřdenní hloubkové zhodnocení celkového designu MAV. Manažer projektu MAV, Stephen Gaddis, uvedl, že MAV prošla tímto zhodnocením, což znamená, že se tým nyní může zaměřit na pokračování ve vylepšování MAV než přijde kritické zhodnocení návrhu CDR naplánované na příští léto.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://scitechdaily.com/images/Mars-Ascent-Vehicle-MAV.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/gx010011.00_00_03_13.still006.jpg
https://up-ship.com/blog/wp-content/uploads/2016/05/ssslnozzle.jpg
..tesime sa potom na komentovany prenos z tohto startu 🙂
Docela me prekvapuje, ze na to zadny z Musk-fans nezareagoval. Cekal jsem prohlaseni, ze reportaz bude zive z mista startu 😉
zareaguji sam na sebe:
Pokud by to tak skutecne dopadlo, bylo by to svele! 🙂 Ale pocitam, ze o finance na MSR se bude jeste dlouho zapolit. Snad ta kooperace s ESA prinese politicke ovoce.
jo, celkom mozne, ak SpaceX nabere rychlost tento rok.. mozu tu raketu aj so vzorkami doviezt z Marsu rovno do muzea 🙂 Predsa je to o nejakych 8-10 rokov.
Kazdopadne, drzime palce a pracovat na tychto projektoch je karierny sen.
Europska ucast ma ale trocha znervoznuje, snad to vsetko klapne dokopy.
Další velká věc které se už nemůžu dočkat!!
Nerozumím příliš formulaci „tryska se zachycenou kuličkou obsahující nadzvukovou dělící linku“ – dokázal by mi to prosím někdo objasnit?
Jelikož jsem nevěděl, jak danou pasáž přeložit, rozhodl jsem se přiložit obrázek, který ukazuje průřez takovou tryskou. Tam je vidět, že tryska není s okolím spalovací komory spojena pevně, ale je v kulovém kloubu – trochu to připomíná kyčel.
Na základě doporučení čtenáře (kterému tímto děkuji) jsem daný výraz přeformuloval na „tryska s kulovým kloubem“.
Správnější název je „raketový motor s výkyvnou tryskou“. Tento systém vektorizace tahu, kdy je spalovací komora nepohyblivá a vychyluje se pouze výtoková tryska, používaly také například Space Shuttle SRB.
Díky moc, přeformuluju to.
Kongres, jako klíčový hráč, tak úplně v euforii z MSR není. Nedávno na misi přidělil méně prostředků, než NASA požadovala, nemluvě o navýšení. A dal si nějaké podmínky ohledně zvyšování nákladů. Přesně si to nepamatuju. Tak snad touha po vědě a prestiži zvítězí i tam.
Psali jsme o tom tady: https://kosmonautix.cz/2023/07/gateway-cervenec-2023/
„Například rozpočet pro robotické vědecké mise byl v návrhu Sněmovny snížen o 5,3 % a v návrhu Senátu o 5,8 %. Škrty se týkají hlavně mise Mars Sample Return. Například návrh Senátu její financování snižuje meziročně o 522 milionů USD na 300 milionů USD.“
„Ohledně shora zmíněné mise Mars Sample Return však senátní návrh zákona uvádí, že pokud NASA nemůže zaručit, že její celkové náklady nepřekročí 5,3 miliardy USD, pak bude mise zrušena a 300 milionů USD, navržených pro fiskální rok 2024, bude přerozděleno na jiné mise.“
Myslím že tohle (start a zachycení na orbitě) bude podobný nervák jako rozkládání WEBBa. Zkrátka milion věcí co se může pokazit a přímo vše otestovat v reálu nejde, jen napodobit. Doufejme že vše dopadne úspěšně.