Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
SuperHeavy B9 dostala prstenec pro hotstaging – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

SuperHeavy B9 dostala prstenec pro hotstaging

Na texaské základně Starbase pokračují přípravy na druhý integrovaný let systému SuperHeavy / Starship. Raketa SuperHeavy B9, která momentálně pobývá v montážní sekci, dostala v průběhu včerejška na svůj vrchol speciální prstenec s mnoha protáhlými otvory, kterými mají unikat spaliny z motorů Starship S25 při takzvaném hotstagingu. Plán SpaceX je takový, že raketa SuperHeavy nechá v závěru své činnosti pracovat pouze tři centrální motory Raptor. V té době se zažehnou tři vakuové motory Raptor na Starship, jejichž spaliny uniknou právě zmíněnými otvory v nainstalovaném prstenci. Následovat bude separace SuperHeavy od Starship a krátce poté se zažehnou i zbývající tři atmosférické motory na Starship.

V souvislosti s přípravami na druhý let Suepr Heavy / Starship, se sluší poznamenat, že komunita fanoušků v posledních hodinách zbystřila. Objevila se totiž upozornění pro námořníky v okolí, což by mohlo naznačovat, že by ke startu mohlo dojít 31. srpna. Tuto informaci je však zapotřebí brát s velkou rezervou, jelikož tato vydaná upozornění se mohou měnit – zvlášť když SpaceX má ještě několik nesplněných úkolů. Firma již předala Federálnímu leteckému úřadu své dokumenty o vyšetřování minulé nehody a nyní se bude čekat na to, kdy úřad povolení ke startu vydá. I bez toho ještě SpaceX musí provést několik testů hardwaru, takže start nám velmi pravděpodobně sklouzne nejméně na září.

A na závěr ještě jedna drobnost, která se týká systému SuperHeavy / Starship, byť nikoliv jejich nejbližšího startu. Firma se před pár hodinami pochlubila záběry ze statického zážehu raketového motoru Raptor na základně McGregor. Na tom by nebylo nic neobvyklého, takových testů probíhají stovky. U tohoto však na první pohled zaujala skutečnost, že motor byl nakloněný o 15°. Jak zanedlouho vysvětlil Elon Musk, byl to zážeh, při kterém se ověřoval maximální náklon motoru, který bude potřeba během přistávacího manévru.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F3xs_QzXMAAkS7T?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Rosta
Rosta
1 rokem před

Jen úvaha. Nevypadá to moc pevně. Nepočítají spíše s tím, že oheň ty příčky propálí a tím se odstrčí od prvního stupně? Mohli by tím ušetřit hmotnost mechanizmu, který je nějakou pružinou oddálí.

Rosta
Rosta
1 rokem před
Odpověď  Rosta

Případně mohou použít pyro šrouby, které to zavčas oddělí, než elektrické zámky. Jak to má vlastně řešený Sojuz?

ldx
ldx
1 rokem před
Odpověď  Rosta

Podle mně tam nepochybně přibyde další přepážka nebo jen nějaká odolná keramická vrstva. Nic co by nebylo řešitelné.

JanHonnza
JanHonnza
1 rokem před

Omlouvám se, mohl by mi někdo z odborníků říci: Hotstaging, nač to? Zvýšeni relativního výkonu druhého stupně? O kolik, lze to pro SHS kvantifikovat? Moc děkuji za případnou odpověď

JanHonnza
JanHonnza
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Vážený pane,jste velkej srandista a já Vám moc děkuji. Pěkný zbytek soboty…

Ivo
Ivo
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Já nevím, ale ta odpověď je dle mého názoru správná, tak proč srandista?

JanHonnza
JanHonnza
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Třeba když obrovský popularizátor kosmonautiky, znalec, napíše: než se k tomu dostane odborník… pak mám dojem, že žertuje, proto…

JanHonnza
JanHonnza
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Díky, velice si cením toho, co děláte.

IvanP
IvanP
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Zajímavé, já si vždycky myslel že to slouží k vytvoření „umělé gravitace“. Ve chvíli kdy se vypnou motory prvního stupně raketa letí setrvačností a je tedy ve stavu 0G, což může způsobit to že palivo v nádržích druhého stupně začne „poletovat“ a nedostane se k pumpám a motoru. Tomu právě zabrání spuštění druhého stupně ještě když běží první stupneň, anebo se můžou použít speciální motory (ullage) jako měl třeba Staturn 5.

ldx
ldx
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Bez ohledu na rádobyvtipné nebo trollující poznámky, efekt hotstagingu by měl být těch 10%. Dá se to asi fyzikálně lehce propočítat, prostě plynulý let a zrychlování je vždy efektivní, než zpomalení a zrychlení.

A Russové to na Soyuzech jistě nepoužívají z plezýru, ale proto, že to má značný efekt. Akorát nevím, jestli s tím přišel už Koroljev, nebo jde o pozdější nápad. Ale to teď není podstatné.

Radek V.
Radek V.
1 rokem před

Těch 10% zisku je nesmysl. Musk to sice řekl, ale kdo-ví, jaK to myslel. Kdyby to bylo jen 5%, dělal by to každý, takže to bude míň. Gravitační ztráty jsou nejhorší v prvních desítkách sekund startu, když raketa letí kolmo a pak jen mírně šikmo. V době oddělování stupňů už jsou gravitační ztráty malé – gravitace mírně skloní dráhu rakety směrem k Zemi, což raketa stejně musí udělat, kinetická energie se mění v potenciální. Motory 2.stupňů raket mají malý tah, protože se vyplatí úspora hmotnosti 2.motoru proti nárůstu gravitačních ztrát delší dobou chodu stupně o desítky (až stovku) vteřin. Rakety na TPH létají po dohoření prvního stupně několik desítek vteřin setrvačností, aby se dostali do oblasti s nižší hustotou vzduchu (lepší Isp motorů). Takže gravitační ztráty jsou nižší. Ušetří se na hmotnosti ullage motorů nebo konstrukci nádrží (membrány a tlakování pro udržení paliva dole). Ochrana proti působení plamenů na horní stranu 1.stupně musí být kvalitnější, takže těžší. Podle mě je jedním z důvodů spolehlivé zapálení motorů 2.stupně. Oddělování stupně asi není o mnoho jednodušší.

Ivo
Ivo
1 rokem před
Odpověď  Radek V.

Společná přepážka ušetří tuny mrtvé hmoty a taky ji skoro nikdo nedělá, protože by se museli více snažit, ale nechce se jim.

Jan Karpis
Jan Karpis
1 rokem před
Odpověď  Radek V.

Ako je vyčerpávajúco Vami popísané, naozaj je to zložitý (optimalizačný) problém, mnohorozmený (termín z optimalizácie na vysokých školách) (kde vstupuje mnoho parametrov priamo). Parametre sa navzájom ovplyvňujú a menia v čase, zároveň zmenou jedného pri začiatku sa mení to, čo je optimálne riešenie pre iné parametre.

Ak by som mohol do úvah pridať pozabudnuté parametre, tak napríklad oheň z SS sa oprie o SH (rovnako ako pri štarte o zem) a odtlačí od seba SS a SH (viac ako nejaký ‚vystrelovací‘ mechanizmus – prenesenie energie kinetickej z SH na SS). To napríklad môže znížiť množstvo potrebného paliva v SH (presnejšie odpojenie môže prebehnúť neskôr a SH sa stále vráti späť).

Nie je nemožné, že sa to ukáže ako málo efektívne, ak sa zabudlo na niečo pri simuláciách; avšak môžeme presvedčivo konštatovať, že simulácií absolvovali pri rovnakom počte parametrov F9 a FH dosť na to, aby pri simulácii SH+SS neurobili takú značnú ba kritickú chybu.

díky za registraci