Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
NASA pokročila ve vývoji inovativní trysky – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

NASA pokročila ve vývoji inovativní trysky

Expertům z NASA se nedávno podařilo vyrobit a otestovat 3D tištěnou hliníkovou trysku raketového motoru, která je díky použitému materiálu i výrobní metodě lehčí než konvenční trysky. Nový postup by mohl umožnit kosmickým letům zvýšit množství vynášeného nákladu. Inženýři z Marshallova střediska v alabamském Huntsville navázali v rámci programu NASA Announcement of Collaborative Opportunity spolupráci s firmou Elementum 3D z coloradského města Erie, aby společně vytvořili svařovatelný typ hliníkové slitiny, která by byla dostatečně odolná pro použití v raketových motorech. Ve srovnání s ostatními kovy má hliník nižší hustotu a umožňuje tak výrobu vysokopevnostních a přitom lehkých dílů. Ovšem kvůli své nízké odolnosti vůči extrémním teplotám a tendenci praskat při svařování, se hliník většinou při aditivních výrobních metodách dílů pro raketové motory nepoužíval – až doposud.

Nyní přichází na scénu nejnovější projekt realizovaný v rámci programu RAMFIRE (Reactive Additive Manufacturing for the Fourth Industrial Revolution). Tento program financovaný agenturou NASA se zaměřuje na dosažení pokroku při vývoji lehkých 3D tištěných hliníkových trysek raketových motorů. Tyto trysky jsou už v návrhové fázi vybaveny malými vnitřními kanálky, které udržují trysku dostatečně chladnou, aby se nezačala tavit. Při použití tradičních výrobních metod může tryska vyžadovat až tisíc jednotlivých spojených dílů. Tryska z projektu RAMFIRE se však vyrábí jako jeden díl, takže vyžaduje mnohem méně spojů a také u ní výrazně klesá čas potřebný k výrobě.

Výroba demonstrační trysky motoru aerospike s integrovanými kanálky prováděná firmou RPM Innovation v Rapid City (Jižní Dakota). Metoda LP-DED (laser powder directed energy deposition) vytváří s pomocí laseru taveninu, do které fouká prášek, čímž dochází k ukládání materiálu vrstvu po vrstvě. Inženýři z NASA využijí tuto trysku jako zkušební koncept, který bude sloužit jako podklad pro budoucí návrhy dílů.
Výroba demonstrační trysky motoru aerospike s integrovanými kanálky prováděná firmou RPM Innovation v Rapid City (Jižní Dakota). Metoda LP-DED (laser powder directed energy deposition) vytváří s pomocí laseru taveninu, do které fouká prášek, čímž dochází k ukládání materiálu vrstvu po vrstvě. Inženýři z NASA využijí tuto trysku jako zkušební koncept, který bude sloužit jako podklad pro budoucí návrhy dílů.
Zdroj: https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/10/nasa-ramfire-aerospike-demo.jpg

Odborníci z NASA a Elementum 3D nejprve vyvinuli inovativní hliníkovou slitinu označovanou jako A6061-RAM2, která se zdála vhodná pro výrobu trysky. Následně upravili prášek používaný při metodě LP-DED (laser powder directed energy deposition). Další komerční partner, firma RPM Innovations (RPMI) z města Rapid City v Jižní Dakotě, poté využila nově vyvinutý materiál a upravený prášek k výrobě trysek s využitím metody LP-DED. „Průmyslové partnerství s poskytovateli speciální výroby pomáhají rozšiřovat dodavatelskou základnu a zpřístupnit aditivní výrobu pro mise NASA a širší komerční a letecký průmysl,“ uvedl Paul Gradl, hlavní vědecký pracovník projektu RAMFIRE z Marshallova střediska.

V rámci aktuálního programu NASA Moon to Mars budou zapotřebí schopnosti posílat do hlubšího vesmíru větší množství nákladu. Inovativní slitina v tomto procesu může hrát důležitou roli tím, že umožní výrobu lehkých dílů raket, které budou schopné odolat vysoké strukturální zátěži. „Hmotnost je pro budoucí mise do hlubokého vesmíru kritická,“ říká John Vickers, hlavní technolog pokročilé výroby Direktoriátu kosmických technologických misí NASA a dodává: „Projekty jako je tento, pomáhají technologiím aditivní výroby dozrát a zároveň poskytují pokrok i na poli materiálů. Ve výsledku pomohou vyvinout nové pohonné systémy, kosmickou výrobu a infrastrukturu, které jsou nezbytné pro ambiciózní mise NASA k Měsíci, Marsu i dál.

Demonstrační nádrž s vakuovým pláštěm, která byla vyvinuta Marshallovým střediskem v alabamském Huntsville ze stejného hliníkové slitiny 6061-RAM2, jaká se použila v rámci projektu RAMFIRE. Součástka, vyrobená pro uložení kryogenních kapalin, je navržena s řadou integrovaných chladicích kanálů, které mají tloušťku stěny přibližně 1,5 mm.
Demonstrační nádrž s vakuovým pláštěm, která byla vyvinuta Marshallovým střediskem v alabamském Huntsville ze stejného hliníkové slitiny 6061-RAM2, jaká se použila v rámci projektu RAMFIRE. Součástka, vyrobená pro uložení kryogenních kapalin, je navržena s řadou integrovaných chladicích kanálů, které mají tloušťku stěny přibližně 1,5 mm.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

V průběhu letošního roku prošly na Marshallově středisku dvě RAMFIRE trysky vícenásobnými statickými zážehy, přičemž jako pohonné látky byla testována nejen směs zkapalněného kyslíku a vodíku, ale i zkapalněného kyslíku a metanu. Díky tlakům ve spalovací komoře přes 5,5 MPa byla překonána předtestová očekávání. Obě trysky dohromady úspěšně zvládly 22 zážehů, které trvaly celkem 579 sekund, tedy přibližně 10 minut. Při zkouškách bylo prověřeno, že trysky mohou fungovat i v nejnáročnějších podmínkách hlubokého vesmíru. „Tato testovací série znamená pro tuto trysku významný milník,“ přiznává Paul Gradl a dodává: „Tím, že jsme trysku vystavili náročným sériím statických zážehů, jsme demonstrovali, že tryska dokáže přečkat tepelné, strukturální a tlakové zátěže očekávané u motoru, který by se velikostí mohl používat na lunárním landeru.

Odborníci z Marshallova střediska provádí inspekci trysky po sérii zkušebních statických zážehů.
Odborníci z Marshallova střediska provádí inspekci trysky po sérii zkušebních statických zážehů.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Kromě úspěšné výroby a testů trysky raketového motoru se v rámci projektu RAMFIRE podařilo využít vyvinutou hliníkovou slitinu a aditivní výrobní procesy také k výrobě dalších pokročilých velkorozměrových dílů pro demonstrační účely. Sem patří třeba tryska motoru aerospike o průměru 90 cm s komplexními integrovanými chladicími kanálky, nebo nádrž s vakuovým pláštěm pro kryogenní látky. NASA i její průmysloví partneři pracují na sdílení poznatků, dat i procesů s komerčními zájemci i akademickými institucemi. Rozličné letecko-kosmické firmy pracují na vývoji inovativních slitin a výrobních procesů typu LP-DED. Hledají přitom možnosti, jak by se tyto atributy daly využít k výrobě dílů pro družice, ale i další aplikace.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/10/ramfire-nozzle-hot-fire-testing-nasa-msfc.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/10/nasa-ramfire-aerospike-demo.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/10/mic-4457-copy.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/10/mic-4365-rev-c.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

díky za registraci