Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Dlouhý zážeh Ariane 6 – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Dlouhý zážeh Ariane 6

23. listopadu prošla nová raketa agentury ESA rozsáhlým plnorozměrovým nácvikem startovních procesů. Pozemní týmy prošly kompletní sekvenci předstartovního odpočtu, po které následoval sedmiminutový plný zážeh motoru centrálního stupně, který bude pracovat i při skutečném letu vstříc oběžné dráze. V rámci této zkoušky však nedošlo k zažehnutí pomocných motorů na tuhé pohonné látky (které jsou pro tyto testy inertní) a Ariane 6 tak zůstala sedět na startovní rampě evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně – přesně tak, jak podle očekávání měla. Zážeh byl sice asi o minutu kratší, než se plánovalo, ale agentuře ESA zřejmě nasbírané údaje stačí.

Testovací exemplář Ariane 6 na nové startovní rampě.
Testovací exemplář Ariane 6 na nové startovní rampě.
Zdroj: https://www.esa.int/

Zkouška se zážehem motoru napodobuje situaci, ke které dojde při skutečném startu rakety Ariane 6 vstříc kosmickému prostoru. Jakmile motor zhasne, centrální stupeň se oddělí od horního, který se následně postará o doručení nákladu na požadovanou dráhu a úspěšné dokončení mise. Test, kterého se na nové startovní rampě zúčastnil zkušební exemplář, byl zatím nejdelším fungováním pohonného modulu s motorem Vulcain 2.1 na plnorozměrové sestavě Ariane 6. „Týmy z ArianeGroup, CNES a ESA nyní prošly každý krok v průběhu letu rakety, aniž by tato opustila Zemi,“ říká generální ředitel ESA, Josef Aschbacher a dodává: „Tento nácvik je milníkem, který přišel po letech návrhů, plánování, stavby a tvrdé práce od těch nejlepších kosmických inženýrů v Evropě. Jsme zpět na cestě k opětovnému zabezpečení evropského autonomního přístupu do kosmického prostoru. Děkuji všem, kteří se zapojili!

Motor Vulcain 2.1 po zážehu
Motor Vulcain 2.1 po zážehu
Zdroj: https://www.esa.int/

Motor Vulcain 2.1 spálil téměř 150 tun pohonných látek z nádrží centrálního stupně Ariane 6. Konkrétně šlo o kapalný kyslík a kapalný vodík, přičemž druhý jmenovaý byl ochlazen na teplotu -250°C. Samotný raketový motor Vulcain 2.1 je evolucí osvědčeného motoru Vulcain 2, který z Ariane 5 udělal zatím nejúspěšnější evropskou raketu. Provedená vylepšení zjednodušila a zlevnila jeho design. Změnou prošel také zážehový systém, který se přesunul z motoru na startovní rampu, což pomohlo fungování motoru a snížilo jeho cenu.

Statický zážeh testovacího exempláře Ariane 6.
Statický zážeh testovacího exempláře Ariane 6.
Zdroj: https://www.esa.int/

Příslušné týmy potřebovaly jen něco přes dvě hodiny, než se jim podařilo naplnit nádrže centrálního stupně pohonnými látkami. Samotný proces tankování probíhal během dlouhého odpočtu, který obnášel i další kvalifikační testy, což bylo podobné jako v případě předešlých nácviků provedených v tomto roce. V zájmu přesnosti a zajištění optimální stability byly naplněny také nádrže horního stupně, ačkoliv motor horního stupně v reálném provozu naběhne teprve až po odpojení stupně centrálního, k čemuž během pozemních testů nedochází. Nová startovní rampa, kterou provozuje francouzská kosmická agentura CNES, využívá k tlumení žáru a hluku z motoru systém pro zalití rampy vodou. Toni Tolker-Nielsen, ředitel kosmické dopravy agentury ESA si je podle svých slov jistý, že věří týmům po celé Evropě, které pracují na tom, aby Ariane 6 vstoupila do služby: „Chtěl bych velice poděkovat všem oddaným kolegům, kteří jsou odhodlaní a pracují neúnavně na tom, aby viděli svou raketu letět.

Aktuální test následoval po krátkém zážehu CTLO1, ke kterému došlo v září. Tehdy byly nádrže Ariane 6 naplněny pohonnými látkami a motor Vulcain 2.1 se nakrátko zažehl a následovalo jeho vypnutí. Aktuálnímu testu předcházela i říjnová zkouška CTLO2.1, která se zaměřila především na procesy plnění a odčerpávání pohonných látek z nádrží za přítomnosti mnoha simulovaných závad. Poslední statický zážeh horního stupně je plánován na prosinec letošního roku a dojde k němu v německém Lampoldshausenu na testovacím středisku agentury DLR.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/Ariane_6_before_core_stage_full_fire_test.jpg
https://www.esa.int/…/25073963-2-eng-GB/Vulcain_2.1_firing.png
https://www.esa.int/…/Ariane_6_plumes_during_combined_hot_fire_test.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

díky za registraci