Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Další Sojuz v ohrožení? – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Další Sojuz v ohrožení?

Když se v neděli 26. února v bezpilotním režimu připojila k ISS kosmická loď Sojuz MS-23, zdálo se, že příběh úniku chladící kapaliny z lodí Sojuz MS-22 a Progres MS-21 šťastně končí. Průběžně zveřejňované oficiální komentáře mluvily o srážce s mikrometeoridem nebo kosmickou tříští jako o příčině nehody, Sergej Prokopjev, Dmitrij Petělin a Francisco Rubio získali bezpečnou loď pro návrat na Zem. To samozřejmě neznamená vyřešení všech dopadů, které tato havárie na provoz ISS má. Ty pominou až s návratem rotace posádek Sojuzů ke standardní půlroční frekvenci v září letošního roku. Bezprostřední ohrožení se však zdálo zažehnáno. S faktem, že vzduchoprázdno není tak úplně prázdné, umí kosmonautika žít.

„Sněžící“ Sojuz MS-22 během úniku chladící kapaliny
„Sněžící“ Sojuz MS-22 během úniku chladící kapaliny
Zdroj: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/

10. března ale v ruské Izvestiji vyšla reportáž Olgy Kolencové, která tento scénář přinejmenším nabourala. Předchozí zkušenosti s, eufemisticky řečeno, kolísající kvalitou výroby ruského kosmického průmyslu, vedly už v počátku k úvahám, jestli se i v těchto případech přece jen nejednalo spíše o šlendrián než o zásah „vyšší moci“. Indicií nebylo málo. Fatální, v podstatě identický, zásah dvou lodí v tak krátkém časovém rozpětí a poškození totožných systémů jsou sice možné, ale velmi nepravděpodobné. Únik byl v obou případech téměř shodný co do objemu a trvání. Rozsah a kvalita poškození tedy musely být stejné. To už tak nízkou pravděpodobnost vnější příčiny dál posouvá směrem k nule. Spíš podporuje úvahu o technické závadě systému. A protože se jedná o opakované selhání téhož zařízení, vede to k domněnce, že se může jednat spíše o systémové selhání než o jednorázovou výjimečnou událost. Zmíněný článek pak předběžné závěry Roskosmu o zásahu cizím tělesem dále zpochybňuje.

Místo úniku chladící kapaliny na Progresu MS-21
Místo úniku chladící kapaliny na Progresu MS-21
Zdroj: https://images.hindustantimes.com/

Podle nového, zatím pořád platného, harmonogramu mají posádku Sojuzu MS-23 (původně tedy MS-22) vystřídat Rusové Oleg Kononěnko, Nikolaj Čub a Američanka Loral O’Harová. Start jejich lodi Sojuz MS-24 je plánován na 15. září 2023. To, mimo jiné, znamená, že trojice Prokopjev-Petělin-Rubio stráví v kosmu déle než rok. Potud tedy plán a v současnosti pořád platný harmonogram.

Stávající problémy ruských lodí zamíchaly programem i této posádce: Loral O’Harová, Oleg Kononěnko, Nikolaj Čub. Ze Sojuzu MS-23 přesedlali na Sojuz MS-24 a v současnosti není jisté ani definitivní datum jejich startu.
Stávající problémy ruských lodí zamíchaly programem i této posádce: Loral O’Harová, Oleg Kononěnko, Nikolaj Čub. Ze Sojuzu MS-23 přesedlali na Sojuz MS-24 a v současnosti není jisté ani definitivní datum jejich startu.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Podle tří nezávislých zdrojů Izvestiji v Roskosmu by se však kosmická loď Sojuz MS-24 mohla vydat na ISS již tři měsíce před plánovaným termínem – 7. června. Důvodem pro takovou nečekanou a poměrně razantní změnu mohou být právě úvahy o technické závadě na chladícím systému a nikoliv nehodě jako příčině aktuálních změn a potíží.

V obou případech totiž k selhání chladícího systému došlo po zhruba 3 měsících na orbitě (85 dní u Sojuzu MS-22 a 108 dní u Progresu MS-21). Pokud jde skutečně o problém ve výrobě, pak by podobnou závadu teoreticky mohla mít i kosmická loď Sojuz MS-23. Posunutí data přistání Sojuzu MS-23 na červen by tak zkrátilo jeho pobyt ve vesmíru ze 203 na +/- 103 dní. Let by se tedy dostal do „bezpečného časového limitu“.

Na dotaz Izvestiji, jestli je plánována změna termínu startu Sojuzu MS-24, odpověděl Roskosmos že: “oficiální rozhodnutí o datu startu Sojuzu MS-24 TPK učiní Státní komise, o čemž bude státní korporace informovat“. Závěr si může čtenář udělat sám.

Zdroje Izvěstijí jak v Roskosmu tak v RKK Eněrgija potvrzují, že navzdory oficiálním prohlášením je scénář technické závady stále na stole a zkoumání této možné příčiny selhání chladícího okruhu nadále probíhá. V žádném případě zatím nebyl definitivně vyloučen. Pokud, a zatím můžeme vycházet jen ze zákulisních zdrojů ruského média, by skutečně tato příčina potvrdila, bude mít Roskosmos problém. Znamenalo by to, že jeho prohlášení o příčinách závady bylo nepravdivé a že zamlčuje důležité informace týkající se nejen ruských kosmonautů, ale i amerických astronautů, kteří na Sojuzech létají. Ale také, že na ISS vědomě vyslal potenciálně závadnou loď. Což už se koneckonců stalo v případě Nauky.

Bude tato trojice nakonec atakovat rekord Valerije Poljakova?
Bude tato trojice nakonec atakovat rekord Valerije Poljakova?
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Kromě problémů s chladícím okruhem Izvěstije zmiňují ještě jeden možný důvod pro zkrácení mise Sojuzu MS-23. Tou je samotné neplánované prodloužení pobytu na dvojnásobek, tedy na rok. Roční pobyt ve vesmíru je, na rozdíl od půlročního standardu, pořád výjimečnou událostí. Astronauti pro něj podstupují speciální přípravu a také lidsky je to významný zásah do jejich životů. Astronauti jsou bezpochyby silně motivovaní a let do vesmíru je vyvrcholením jejich přípravy i kariéry. Nicméně udělat takové zásadní rozhodnutí ze dne na den a ještě pod tlakem nepříznivých okolností není rozhodně ideální start roční mise.

Tady už se ovšem jedná o ryzí spekulaci redaktorky a ani oslovení ruští odborníci se neshodnou na tom, jestli by toto mohlo být důvodem případného zkrácení pobytu na ISS. Co by však psychické pohodě posádky rozhodně neprospělo, to by bylo překotné střídání rozhodnutí o délce jejich letu.

Zdroje informací
https://iz.ru/1480829/

Zdroje obrázků
https://pbs.twimg.com/media/FdL4K4PXoAEdSGi.jpg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/K8pnruvbTAxCHiRYS7xxYX.jpg
https://images.hindustantimes.com/…1677037840307_1677037840307.JPG
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/Soyuz_MS-24_Crew.jpg
https://upload.wikimedia.org/…Preflight_%28NHQ202209210001%29.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
1 rokem před

Pokud by tedy poškození chladících systémů nebylo způsobeno vyšší mocí – a k té nemůžeme počítat ani trosky vzniklé při pokusech Rusů a Číňanů ničit družice na orbitě, jak asi můžeme spekulovat…?

A je nutné pro spekulace zahrnout čas:
Výrobní a montážní závod začal používat levnější materiály s horšími vlastnostmi.
Změnili technologií výroby součástek k horšímu.
Změnili způsob montáže na nevhodný a poškozující, případně lidský faktor.
Změna se týkala něčeho jiného, co způsobilo částečnou destrukci už při startu.
Začali používat agresívnější náplň chladícího systému, která jej poškozuje.

Jak na to asi jdou?

ventYl
ventYl
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Nemyslim si, ze rusi robia male inkrementalne zmeny. Skor by som cakal, ze pojdu klasickou cestou (koniec koncov, preto mame Sojuz MS) velkych balikov zmien, ktore sa nejaku dlhsiu dobu pripravuju, testuju a potom sa zalietaju najprv na Progressoch a az potom sa pouziju na Soyuzoch.

Skor by som ocakaval nejaku lajdacinu vo vyrobe alebo nejaky nekvalitny vstupny material. Za sucasnej situacie je mozne oboje.

Cilek
Cilek
1 rokem před
Odpověď  Borin

Kdyby to nebyli Rusové, tak bych si myslel, že přešli na norský plyn.

Ferda
Ferda
1 rokem před

Diky za clanek. Clovek by chtel verit, ze to jsou je spekulace, ale bohuzel realita je takova, ze se take zdraham uverit, ze oba incidenty (MS-21/22) jsou jen nahoda. Na to maji ruske oficialni zdroje prilis mizernou historii plnou zamlcovani a prekrucovani faktu. Precedensy z 90-tych let z Miru se jakoby zacinaji opakovat. Snad to neskonci katastrofou.

Ivo
Ivo
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Proč by měl být návrat v Dragonu krkolomný? Nosnost by měla být dostatečná a tu trochu nepohodlí při vyšších g jistě převáží mnohem vyšší bezpečnost.

Ivo
Ivo
1 rokem před
Odpověď  upgrade

V krajním případě, pokud by šlo o život není potřeba ani ta sedačka a zkoušet taky není moc co. Ano, možná by tam byla nějaká modřina, ale než riskovat život v nespolehlivé lodi, tak tohle je jistota návratu.

Ivo
Ivo
1 rokem před
Odpověď  upgrade

No pro tyto případy mají vždy dostatečné zásoby Duct tape. 🙂

Vojta
Vojta
1 rokem před
Odpověď  Ivo

Rozhodně to není taková legrace jako si asi myslíte. Crew Dragon je sice navržený pro 7, ale to neznamená, že se na podlahu dá jen tak natáhnout matrace pro pátého. Přetížení a různé nestability během přechodových fází jako vytahování padáků a dopad na hladinu nejsou něco, co by chtěl zažívat astronaut jen nějak nouzově přikurtovaný. SpaceX se to možná snaží prezentovat jako let běžným letadlem na dovolenou, ale realitou je, že je to v některých okamžicích spíš jízda závodním autem pro rallye. Tedy nic výrazně nebezpečného nebo nepohodlného, když jste přikurtovaný ve správné sedačce, ale žádný spolujezdec nevyhodí sedačku a nesedne si na podlahu. Riziko vážnějšího zranění je moc velké. A to nemluvím o možných nestandardních situacích jako přistávání jen se dvěma padáky.
Možná by nebylo do budoucna od věci dotáhnout na ISS tři sedačky pro Crew Dragona (nebo aspoň jednu), které by tam zůstaly pro případ nouze.

vrbajr
vrbajr
1 rokem před
Odpověď  Vojta

Tak přesně tohle bych čekal, že se teď ve SpaceX promýšlí a chystá. Buď nějaké univerzální náhradní křeslo nebo držáky na Kazbeky do Crew Dragonu. Já mám v autě dvě sklápěcí sedačky v kufru, tak třeba se inspirují… 😉

vilous
vilous
1 rokem před

Já v tom vidím i jeden pozitivní moment. Po odchodu = odstranění Rogozina konečně Rusko prezentuje své problémy a nejistoty. Ten problém je podle foto v místě, kde loď mění svůj tvar a tedy je tam svar nebo jiný spoj, což je jistě zdrojem problémů.
Stává se to u všech výrobců kosmonautiky, tady je ale problém ten, že jde o velmi zalétané a spolehlivé lodě.

vilous
vilous
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Děkuji za komentář, naprosto s Vámi souhlasím.

vilous
vilous
1 rokem před

Omlouvám se redakci, že se opět vracím k tématu. Vím, že pan Majer nemá rád vojenské a politické diskuse.
Tato možná normální výrobní/technická vada má ve vypjatém vztahu Rusko kontra celý svět výraznější dopad.
A NASA je postavena ne svoji vinou do trapného problému. Jistě pomocí Crew Dragon (a snad i Starliner)dokáže zabezpečit transport všech non-Russian a potenciálně i Russinan lidí zpět i výhledově tam. Ale pokud odmítne návrat svého astronauta v Sojuzu a plánovaný start Američanky na Sojuzu, tak to prostě bude díra jako hrom do vzájemné důvěry. Jen důvěry v technologii, ale jistě se to veze se všeobecnou důvěrou a atmosférou na ISS. Já věřím, že se ruští a zbylí astronauti/kosmonauti chovají maximálně vstřícně na místě, „kde vše funguje ještě normálně. Ale nevěřím, že astronauti opravdu vítají kolegy z Ruska upřímně. díky době výcviku musejí být zmasakrováni Putinovým názorem.

vilous
vilous
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Děkuji za jasnou a rychlou reakci. Naprosto souhlasím.
Jen si dovedu vžít do postoje osádek všech národností na ISS, že soužití s jejich kamarády a kolegy je něco jako soužití před nekonfliktním rozvodem – máme se rádi, ale ahoj…

Yarda
Yarda
1 rokem před

Možná to tu už bylo, ale nevšimnul jsem si toho.
Ten poškozený Sojuz MS-22 je ještě u ISS nebo už odletěl?

díky za registraci