Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Gateway (březen 2023) – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Gateway (březen 2023)

minulém dílu jsme za náhledovou fotografii vybrali neletovou maketu obytného a logistického modulu HALO, v níž budou astronauti v Johnsonově vesmírném středisku trénovat v rámci příprav na pobyt a práci v budoucí kosmické stanici Gateway na oběžné dráze Měsíce. Na dnešní náhledové fotografii je letový exemplář modulu HALO v Turíně, na který se přijela podívat Anthea Comellini ze záložního týmu nových astronautů ESA. Na fotografii je sekce se dvěma bočními dokovacími uzly svařována s konstrukční podsestavou C1. Součástí podsestavy C1 je dokovací uzel umístěný v ose modulu. Další dvě podsestavy budou přivařeny z druhé strany sekce s bočními uzly.

Dne 13. března 2023 zveřejnil Bílý dům návrh federálního rozpočtu na fiskální rok 2024. Pod tlakem nového republikánského předsedy Sněmovny reprezentantů Kevina McCarthyho, který prohlásil, že nedovolí zvýšení limitu amerického dluhového stropu, pokud nedojde k dohodě na prudkém snížení výdajů, prezident Joe Biden v návrhu rozpočtu slíbil úspory dva biliony USD během deseti let.

Anthea Comellini u rozestavěného modulu HALO
Anthea Comellini u rozestavěného modulu HALO
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Ani v době těchto fiskálních omezení se úspory netýkají NASA. Pro ni je navrženo 27,2 miliardy USD. To je o 7 % více, než kolik NASA obdržela pro fiskální rok 2023. Navýšení odpovídá míře inflace ve Spojených státech za rok 2022. Návrh rozpočtu NASA udržuje zaměření agentury na její hlavní poslání spojené s národními zájmy. Toto poslání je definováno jako veřejný civilní kosmický program Spojených států s cílem návratu amerických astronautů na Měsíc a se zajištěním udržitelné přítomnosti u Měsíce v zájmu výhledu letů k Marsu. V souladu s tímto strategickým cílem návrh rozpočtu plně financuje projekt Artemis a vyčleňuje na něj osm miliard dolarů.

V následující tabulce jsou uvedeny schválené částky [v milionech USD] na fiskální rok 2023, návrh na rok 2024 a výhled do roku 2028.

[table id=63 /]

Navržená částka obsahuje dostatečně vysoké finanční položky programů SLS, Orion i pozemních systémů EGS a z finančního hlediska se snaží brzdit vznikající velkou časovou prodlevu mezi misí Artemis 3 s posledním exemplářem nosné rakety SLS Block 1 a misí Artemis 4 s výkonnější, složitější a nákladnější SLS Block 1B. Představitelé NASA předpokládají, že v letošním roce stráví v Kongresu hodně času vysvětlováním, proč je stabilní financování projektu důležité například v kontextu čínských snah o pilotované lety k Měsíci a proč je důležité zajistit, aby byl program Artemis udržitelnější než Apollo.

Nákres modulu HALO z přibližně stejného úhlu jako náhledová fotografie k článku
Nákres modulu HALO z přibližně stejného úhlu jako náhledová fotografie k článku
Zdroj: https://encrypted-tbn0.gstatic.com

Návrh rozpočtu navyšuje financování programu Gateway v souvislosti s technickým přepracováním energetického a pohonného modulu PPE, ke kterému došlo kvůli rozhodnutí o společném vynesení s modulem HALO. Dodatečná finanční podpora se týká testů pro zmírnění rizik, simulací, analýz a kybernetické bezpečnosti. Vynesení spojených modulů HALO a PPE nosnou raketou Falcon Heavy je plánováno nejdříve na rok 2025. Po přibližně desetiměsíčním letu by zárodek kosmické stanice Gateway měl dorazit na vysoce eliptickou polární oběžnou dráhu NRHO kolem Měsíce.

Artemis 3

Kosmická mise Artemis 3 je aktuálně plánována na prosinec 2025. Orion má dopravit čtyřčlennou posádku na polární oběžnou dráhu Měsíce NRHO a spojit se na ní s lunárním landerem Starship. Po přestupu dvou členů posádky se má lander vydat na týdenní povrchovou expedici do blízkosti jižního pólu Měsíce.

Evropský servisní modul ESM-3 v čisté místnosti Airbusu, únor 2023
Evropský servisní modul ESM-3 v čisté místnosti Airbusu, únor 2023
Zdroj: https://www.airbus.com

Servisní modul ESM-3 má být v posledním čtvrtletí letošního roku dopraven z Brém na Kennedyho vesmírné středisko. Přepravu má zajistit Airbus Defence and Space. Dříve byly pro přepravu používány nákladní letadla Antonov. S ruskou invazí na Ukrajinu se nabízí několik náhradních možností. Modul může být přepraven pomocí jiných Antonovů, které nejsou registrované v Rusku, ale na Ukrajině. Další možností je použít letoun Airbus Beluga. Pokud ESA a Airbus požádají NASA, mohl by být teoreticky použit Galaxy C5. Z plánovacích důvodů je preferována letecká přeprava, ale možná je i přeprava námořní lodí.

V návrhu rozpočtu NASA na fiskální rok 2024 byly zveřejněny některé milníky, které by měly být v tomto období splněny. Dokovací systém pro spojení Orionu a lunárního landeru má být dodán na KSC do listopadu 2023. Na květen 2024 je plánováno počáteční elektrické oživení Orionu. Finální testování modulu pro posádku má být dokončeno v třetím čtvrtletí 2024. Souběžně má procházet finální montáží a testováním i servisní modul. Oba moduly mají být připraveny k vzájemnému spojení v třetím čtvrtletí 2024.

Počáteční integrace záchranného systému LAS má být zahájena v dubnu 2024 a funkční testování má začít v září 2024.

Segmenty vzletových motorů SRB jsou dokončeny a uskladněny. Horní stupeň ICPS a adaptéry LVSA a OSA mají být podle dokumentu dokončeny nejpozději v září 2024.

Stav výstavby nové startovní rampy a integrační věže s obslužnými rameny v komplexu LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku v únoru 2023. Rampa má být používána pro budoucí mise Starship včetně letů na Měsíc pro lunární program Artemis.
Stav výstavby nové startovní rampy a integrační věže s obslužnými rameny v komplexu LC-39A v Kennedyho vesmírném středisku v únoru 2023. Rampa má být používána pro budoucí mise Starship včetně letů na Měsíc pro program Artemis.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

SpaceX dokončilo některé smluvní milníky vývoje pilotovaného lunárního landeru pro Artemis 3, například demonstraci přistávacího softwaru a senzorů, a také recenzi architektury softwaru. Důležitým milníkem vývoje bude letový test Starship S24, připravovaný v komplexu Starbase v jižním Texasu a plánovaný jako oblet tří čtvrtin Země. Let je připravovaný na duben. Ještě v letošním roce by Starship S26, vynesená ze Starbase, měla během dlouhodobějšího letu na nízké oběžné dráze Země vyzkoušet přečerpávání kryogenních pohonných látek mezi nádržemi lodi.

To poskytne zkušenosti pro budoucí tankery, které mají dodávat pohonné hmoty do orbitálního depa, potřebného pro doplňování paliva do lunárního landeru. Tyto tankery se mají vracet a po natankování mají být opětovně použity. Pro testovací program startů a návratů obou stupňů systému Starship mají sloužit počáteční starty s družicemi Starlink. SpaceX hodlá v příštím roce experimentovat se systémem tepelné ochrany, který umožní úspěšný návrat Starship.

Při pozdějším demonstračním nepilotovaném přistání Starship na Měsíci nebude vzlet z Měsíce ani návrat na dráhu NRHO požadován. Pilotované přistání Starship na Měsíci při misi Artemis 3 je plánováno v délce 6,5 dne s dvoučlennou posádkou.

Dnes, 15. března v 15:30 hodin středoevropského času mají NASA a Axiom Space předvést v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu prototyp lunárního skafandru pro Artemis 3. Přímý přenos z události bude vysílán na našem portálu.

Artemis 4

Mobilní vypouštěcí plošina ML1 je připravována pro Artemis 2. Na sousední ploše má letos začít montáž plošiny ML2 pro raketu SLS Block 1B. Foto Thomas Burghardt pro nasaspaceflight.com
Mobilní vypouštěcí plošina ML-1 je připravována pro Artemis 2. Na sousední ploše má letos začít montáž plošiny ML-2 pro raketu SLS Block 1B. Foto Thomas Burghardt pro nasaspaceflight.com
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Artemis 4 je plánována jako první mise ke Gateway. Její start ale sklouzl z konce roku 2027 na září 2028. Důvodem jsou problémy projektu nové mobilní vypouštěcí plošiny ML-2, která má umožňovat starty raket SLS v konfiguraci Block 1B. Stále nebyl dokončen podrobný přezkum návrhu CDR a společnost Bechtel National Inc. nezahájila fázi výstavby. Na podporu vývoje a výstavby ML-2 byly v návrhu rozpočtu programu EGS oproti dřívějším projekcím přidány další finanční prostředky.

V uplynulých měsících se projekt plošiny ML-2 potýkal se zpožděním v dokončování výkresů pro výrobu oceli, způsobeném mimo jiné revizemi, prováděnými s cílem snížení celkové hmotnosti. Dalším faktorem skluzu v návrhu plošiny a výroby oceli byly problémy s dodavatelským řetězcem oceli. V návrhu byla provedena významná hmotnostní vylepšení, změny byly provedeny i v přístupu k řízení projektu a k dodávkám materiálu. V příštích několika měsících by měl být návrh dokončen.

„Vývoj, integrace a provoz letových systémů NASA bude počínaje čtvrtou misí Artemis složitější a nákladnější“. Těmito slovy oznámil Úřad generálního inspektora NASA 16. února zahájení auditu, během něhož bude zkoumat řízení misí počínaje Artemis 4. Při těchto misích by kromě Orionů s posádkou měly být k zárodku stanice Gateway připojeny v ročních intervalech moduly I-HAB, ESPRIT, a pokud NASA úspěšně dokončí jednání s mezinárodními partnery, tak i dosud neschválená přechodová komora pro výstupy posádky a přesuny vědeckých experimentů a hardwaru mezi interiérem a vnějším povrchem Gateway pomocí robotického ramene Canadarm3.

Navržený rozpočet programu SLS na fiskální rok 2024 podporuje pokračování vývoje konfigurace SLS Block 1B s horním stupněm EUS pro misi Artemis 4. Tato konfigurace bude schopna při misích s posádkou dodat na dráhu k Měsíci nejméně 37,3 tuny užitečného zatížení, tedy 27tunový Orion a až 10,3 tuny dalšího užitečného zatížení.

Slavnostní otevření prostor v MAF pro výrobu horního stupně EUS, 13. února 2023
Slavnostní otevření prostor v MAF pro výrobu horního stupně EUS, 13. února 2023
Zdroj: https://www.nasa.gov

Boeing otevřel 13. února v části rozlehlé budovy v Michoud Assembly Facility výrobní prostory, ve kterých bude vyrábět horní stupeň EUS pro raketu SLS Block 1B. Hardware pro EUS je v rané výrobě. V první polovině roku 2024 by zde měl být vyroben neletový exemplář určený pro strukturální testy v Marshallově středisku kosmických letů. Poté bude následovat letový exemplář EUS. Jeho prvním úkolem bude podstoupit statické zážehy ve Stennisově vesmírném středisku. Při těchto testech budou použity čtyři motory RL10 navržené pro provoz při atmosférickém tlaku v nulové nadmořské výšce. V plánu jsou minimálně dva zážehy. Oba zážehy mají být provedeny ve stejný den a půjde při nich o demonstraci restartu motoru. Pro kosmický let budou zkušební motory nahrazeny letovými exempláři.

Na rozdíl od prozatímního horního stupně ICPS, odvozeného od horního stupně DCSS pro rakety Delta 4 a používaného v současné verzi SLS Block 1, je EUS od počátku navržen pro pilotované kosmické lety. Do návrhu EUS byla zabudována spousta schopností souvisejících s bezpečností letu, které umožňují větší kontrolu nad stupněm zejména ve scénářích přerušení letu.

Kabina Orionu pro Artemis 4 byla 16. února 2023 přepravena na Kennedyho vesmírné středisko
Kabina Orionu pro Artemis 4 byla 16. února 2023 přepravena na Kennedyho vesmírné středisko
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

NASA očekává, že v letošním roce udělí společnosti SpaceX formální povolení k zahájení prací na zásobovací misi ke Gateway, která bude předcházet samotné pilotované misi Artemis 4. NASA vybrala SpaceX pro zajištění logistických služeb nákladní kosmické lodi Dragon XL, vynášené raketou Falcon Heavy, už v březnu 2020. Text smlouvy obsahuje čtyřletou dodací lhůtu pro první misi. Protože první misí, která využije stanici Gateway, má být až Artemis 4, zaměřila se NASA v posledních třech letech na financování jiných aspektů Gateway a k lodi Dragon XL se vrací až nyní.

Evropský servisní modul ESM-4 v čisté místnosti Airbusu, únor 2023
Evropský servisní modul ESM-4 v čisté místnosti Airbusu, únor 2023
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

V otázce nákladních zásobovacích lodí pro další mise Artemis ke Gateway NASA spolupracuje se SpaceX na řadě studií s cílem prozkoumat možnosti konfigurace nákladu a další schopnosti nákladní lodi Dragon XL. Na základě studií by mohl být návrh lodi Dragon XL pro počáteční mise vylepšen.

SpaceX má pro Artemis 4 zajistit lunární lander Starship. Současný plán mise Artemis 4 počítá opět s 6,5 denním pobytem dvoučlenné posádky na Měsíci. Vzhledem k rozšířeným schopnostem lodi Starship NASA ponechává pro pozdější mise Artemis otevřenou i možnost použití nákladní Starship jako zásobovací lodě. A v případě dostatečného financování NASA předpokládá rozšíření smlouvy o logistických službách i o další poskytovatele.

Zdroje informací:
https://spacenews.com/
https://www.nasa.gov/
https://spacenews.com/
https://twitter.com/
https://spacenews.com/
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FqMxWWTXoAQLJqk?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FqMxWWUX0AESTm3?format=jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/…&usqp=CAU
https://www.airbus.com/…Airbus.jpg
https://pbs.twimg.com/media/FqIn-zwWIAEbIKa?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/FpVKtmBWYAIml8k?format=jpg
https://www.nasa.gov/…heros_way.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…0007~medium.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2023/02/YL3fbUT.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hawk
Hawk
1 rokem před

Ty skluzy v kosmonautice jsou strasne, jeste podle verze z roku 2018 uz mel byt PPE na ceste k Mesici(start zari 2022) a ted mozna az v roce 2026 🙁

Dnesni clanek:
„Vynesení spojených modulů HALO a PPE nosnou raketou Falcon Heavy je plánováno nejdříve na rok 2025.“

Rok 2021
„V prohlášení o kontraktu NASA uvedla, že vynesení soulodí PPE/HALO je cíleno na listopad 2024.“
https://kosmonautix.cz/2021/07/gateway-cervenec-2021/

Rok 2018, tehdy jeste verze bez soulodi
„Vynesení modulu PPE komerčním nosičem je plánováno nejpozději na září 2022.“
https://kosmonautix.cz/2018/07/setkani-nasa-se-zajemci-o-stavbu-modulu-ppe/

Jeste trochu nostalgie, mise EM3 s rokem 2024 ke Gateway:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/nationalspaceexplorationcampaign.pdf

Hawk
Hawk
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Diky za doplnujici odpoved pane Hosku

Kamil
Kamil
1 rokem před
Odpověď  Hawk

Ovšem ta A4 až v roce 2028 je opravdu deprimující

Lubo
Lubo
1 rokem před
Odpověď  upgrade

..ano, je to humorne ako sa to vyvinulo. Povedal by som, ze s A4 mozu byt takto v klidku, lebo pred 2030 sa s Gateway toho vela neudeje. Sudim tak podla navrhu rozpoctu, ze vsetky klucove polozky, ktore su zhruba na zaciatku vyvoja (skafandre, HLS) maju planovane ikrementy 23-28 o 80-100% co je realne, lebo az ked sa zacne realne vyvijat, testovat, integrovat, upravovat a nestihat 🙂 to bude real cash burn.. a to uz realne nieco existuje. Pre Gateway, ktora je vo faze zvarania a makiet, tam take nic nie je.

Lubo
Lubo
1 rokem před
Odpověď  Lubo

:).. trocha s nadsazkou si myslim, ze ak nedojde k zmene, z A4 Orionu budu astronauti z obeznej drahy Mesiaca sledovat pristavanie sukromnych tazobnych timov na juznom pole, potom ako sa im nepodari sa pripojit z failjnutemu landeru od Amazonu alebo podobne 🙂

Lubo
Lubo
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Dakujem pan Hosek za trpezlivost s vysvetlenim a mojou nepozornostou (lander pre A4). Tie alternativne landre, to si musim zistit nakedy su planovane. Prezdielanie nakladov s partnermi je dobry a chytry tah, snad to pomoze dodrzat terminy.
Dakujem za paradne clanky.

pave69
pave69
1 rokem před

Je potěšující ta čínská záruka, že toho Amíci nenechají 🙂

díky za registraci