Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Blue Origin dodá lander pro Artemis V – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Blue Origin dodá lander pro Artemis V

Poté, co firma SpaceX získala od agentury NASA zakázku na dodání pilotovaného lunárního landeru pro první dvě mise programu Artemis, které mají na Měsíci přistát, bylo jasné, že dříve či později bude vybrán i druhý dodavatel. NASA jednak chce podporovat více firem a také využívat pestrosti nabídek, které zajistí optimální kadenci přistání na Měsíci. Agentura proto rozhodla, že pro misi Artemis V vybere jiný lander než ten, který předložila SpaceX. 19. května NASA v rámci slavnostní prezentace oznámila, že zakázku získal tzv. Národní tým, v jehož čele stojí firma Blue Origin. Kromě ní jsou do projektu landeru Blue Moon zapojeny i společnosti Lockheed Martin, Draper, Boeing, Astrobotic a Honyebee Robotics.

Celková hodnota zakázky s pevně stanovenou cenou činí 3,4 miliardy dolarů. „Dnes s radostí oznamujeme, že společnost Blue Origin jako druhý dodavatel NASA postaví systém pro přistání lidí, který dopraví astronauty programu Artemis na povrch Měsíce,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson a dodal: „Nacházíme se ve zlatém věku lidských kosmických letů, který je umožněn komerčními a mezinárodními partnerstvími NASA. Společně investujeme do infrastruktury, která vydláždí cestu k přistání prvních astronautů na Marsu.

Jižní pól Měsíce z pohledu sondy Clementine
Jižní pól Měsíce z pohledu sondy Clementine
Zdroj: NASA

V rámci mise Artemis V bude čtyřčlenná posádka dopravena na stanici Gateway pomocí kosmické lodě Orion vynesené raketou SLS. Jakmile se Orion spojí se stanicí Gateway, posádka se rozdělí. Dva astronauti zůstanou na stanici, zbylí dva nastoupí do landeru, který bude u stanice připojen. Po odpojení od Gateway vyrazí lander na přibližně týden trvající výpravu k jižnímu pólu Měsíce, při které budou astronauti provádět vědecký výzkum. Přibližně rok před samotnou misí Artemis V má proběhnout ověřovací bezpilotní mise, při které se v praxi otestují všechny klíčové prvky celého systému, aby bylo jisté, že jsou připraveny na přítomnost posádky. Samotná mise Artemis V je v tuto chvíli plánována na rok 2029.

NASA zdůrazňuje, že mise Artemis V představuje důležitou křižovatku, na které se potkávají demonstrace počátečních schopností v oblasti průzkumu Měsíce s vytvářením základních systémů pro podporu opakovaných komplexních misí na oběžné dráze Měsíce a na jeho povrchu. Přidání dalšího partnera pro vývoj pilotovaných lunárních landerů umožní NASA zvýšit konkurenci, sníží náklady daňových poplatníků a hlavně podpoří pravidelnou kadenci přistání na Měsíci, což bude mít blahodárný vliv na další investice do lunární ekonomiky. To zase na oplátku pomůže NASA dosáhnout svých cílů, které jsou spojeny s oběžnou dráhou Měsíce i jeho povrchem a týkají se i budoucích pilotovaných výprav k Marsu.

Starship od SpaceX a Blue Moon od Národního týmu - dva pilotované lunární landery programu Artemis.
Starship od SpaceX a Blue Moon od Národního týmu – dva pilotované lunární landery programu Artemis.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Agentura NASA před dvěma lety uzavřela se společností SpaceX smlouvu na vytvoření pilotovaného lunárního landeru pro misi Artemis III. V rámci smlouvy také agentura nařídila společnosti SpaceX, aby vyvinula svůj návrh tak, aby splňoval požadavky agentury na udržitelný průzkum a předvedla přistávací modul na misi Artemis IV. V důsledku nové smlouvy uzavřené s Blue Origin, která má na misi Artemis V dodat přistávací modul, jenž splňuje stejné požadavky na udržitelný přistávací modul (včetně možností pro větší velikost posádky, delší trvání mise a dopravení většího množství nákladu na Měsíc) bude mít více poskytovatelů možnost v budoucnu soutěžit o další zakázky k naplnění potřeb NASA v oblasti přístupu na měsíční povrch pro další mise Artemis.

Existence dvou různých konstrukcí lunárních landerů s různými přístupy k plnění potřeb NASA poskytuje větší robustnost a zajišťuje pravidelnou frekvenci pro přistání na Měsíci,“ řekla Lisa Watson-Morgan, manažerka programu Human Landing System z Marshallova střediska v alabamském Huntsville a dodala: „Tento konkurenční přístup podporuje inovace, snižuje náklady a investuje do komerčních kapacit, aby se rozšířily obchodní příležitosti, které mohou sloužit dalším zákazníkům a podpořit lunární ekonomiku.“ Vybraný lander Blue Moon by měl být schopen dopravit na Měsíc 20 tun nákladu při znovupoužitelném režimu a při jednorázovém použití pak okolo 30 tun, což by se dalo využít pro dodávku obytných modulů na povrch Měsíce.

Postupný vývoj landeru od Blue Origin v průběhu let.
Postupný vývoj landeru od Blue Origin v průběhu let.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Sama firma Blue Origin na svém webu zpřesňuje, že společně se svými partnery z Národního týmu vyvine a dodá nejen lander schopný přesného přistání kdekoliv na povrchu Měsíce, ale také tzv. cislunární transportér. Oba stroje mají jako pohonné látky využívat směs kapalného kyslíku a vodíku, jejichž vysoký specifický impuls má poskytovat dramatickou výhodu do energeticky náročné mise. Firma také zdůrazňuje, že méně výkonné, avšak dlouhodobě skladovatelné pohonné látky (jako je hydrazin a oxid dusičitý používaný v programu Apollo), byly v minulosti preferovány kvůli vypařování kryogenních pohonných látek během dlouhodobějších misí.

Díky dohodě s NASA by měla firma Blue Origin použít přelomovou technologii, která z vysoce účinného hydroloxu udělá dlouhodobě skladovatelné pohonné látky. Firma se zavázala, že vyvine a do provozu uvede speciální kryochladiče, které budou čerpat energii z fotovoltaických panelů a budou schopny dosahovat teplot okolo 20 kelvinů. Kromě zmíněných kryochladičů firma slibuje nasazení dalších technologií, které mají zabraňovat varu zkapalněných plynů. U Blue Origin také naznačili výhled do vzdálenější budoucnosti. Tyto technologie by se mohly využít také v případě vysoce výkonného jaderného tepelného pohonu, který by mohl výrazně profitovat z uskladněných zásob kapalného vodíku. Firma také naznačila, že v budoucnu by se kyslík a vodík mohly  vyrábět přímo na měsíci ze zásob tamního ledu.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.nasa.gov/
https://www.blueorigin.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/bluemoon_nasa_option_2023-05-19_01.29.31_0.jpg
https://nssdc.gsfc.nasa.gov/imgcat/higher_res/clementine/clem_southpole.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Fwf-o8TWcAM057s?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/FwgHu9PWwAYgnjz?format=jpg&name=large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
1 rokem před

No tak uvidíme jak se to povede lidem modrého původu. 🙂

tonda
tonda
1 rokem před

Hezky se to čte,ale třeba by mě zajímalo,jakou raketou budou oba stroje,lander i tahač,vynášet.Jestli New Glen,tak to podle mě nemůžou stihnout do toho roku 2029 a ještě vyzkoušet o rok dříve bezpilotní zkoušku.

tonda
tonda
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Díky pane Hošek za odkaz.Tak to jsem k tomu ještě skeptičtější.Tohle nedovedou do provozu v těch termínech ani náhodou!Nevím sice,jaká je Bezosova konstanta,ale myslím,že podle předvedených výsledků je mnooohem větší než Muskova.A trable Boeingu se Starlinerem,jsou tristní,a asi i budou pokračovat.Pokud se nepletu,New Glenn bude používat LOX/LH2,takže jim ani nepomůže ,že by jim natankovali ze Starshipu.Velmi rád se budu mýlit!

Pajuc
Pajuc
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Tondo, New Glenn též bude používat jako palivo CH4/LOX.

Pajuc
Pajuc
1 rokem před
Odpověď  upgrade

No vlastně jen na prvním stupni, teď se dívám, že na druhém je fakt ten hydrolox.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rokem před

3,4 miliardy dolarů z peněz daňových poplatníků bylo s vynaložením mohutného lobbyingu nasměrováno do správných penězovodů.
„Přidání dalšího partnera pro vývoj pilotovaných lunárních landerů umožní NASA zvýšit konkurenci, sníží náklady daňových poplatníků…“
Slovo „konkurence“ se začalo omílat jako univerzální zaklínadlo od okamžiku, kdy NASA udělila kontrakt na lunární lander SpaceX – vždy zásadně a selektivně pouze v případech, kdy zakázka není přiklepnuta těm správným dodavatelům, začne obrovská potřeba „konkurence“. Starliner vs Crew Dragon je krásný příklad „snižování peněz daňových poplatníků“ v praxi.
Ostudné, jinak se to nazvat nedá.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Nevidím v tom rozpor.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Myslím, že v mém příspěvku hledáte něco, co jsem nenapsal, ani nemyslel. Šlo mi o nadužívání až zneužívání slova „konkurence“ v případech, kdy tendr nevyhraje ta „správná“ firma resp. není mezi vítězi.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Pokud můj text chcete pitvat pravidly výrokové logiky, tak můžete nalézt rozpory a pak se na nich točit. Takový přístup je ale opakem toho, co nazýváme snahou o porozumění.
Myslím, že tato debata ztrácí smysl, přeji pěkný zbytek neděle.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Já o voze, vy o koze… Jestli jste si tím něco vyřešil, tak to asi splnilo účel 🙂

Malky
Malky
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Skutečný hřích není požadavek na konkurenci v HLS nebo třeba commercial crew. Skutečný hřích je to, že absence konkurence nevadí v případě SLS a Orionu.

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Ano, ono to s tím souvisí. Určitě bychom neviděli stejný povyk kolem „potřeby konkurence“, kdyby první zakázku na lunární lander vyhrál Národní tým. To bychom spíše četli, že tento důležitý a komplexní projekt získal ten nejlepší možný dodavatel, a tak možná není tak nutné hned vybírat dalšího, čímž se ušetří náklady:-D

Petr Kasan
Petr Kasan
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Pane Hošku,
souhlasím s tím, co píšete – fakticky to odpovídá, potvrzují to zdroje, které dokládáte atd. – vše v pořádku. Není to v rozporu s tím, co píši já – nerozporuji záměr NASA resp. těch, kteří ji přidělují finance. Netvrdím, že záměr mít více poskytovatelů vznikl až po výběru SpaceX.
Zabývám se tím, co se dělo v médiích po výběru SpaceX v prvním kole. Už si rozumíme?

Borin
Borin
1 rokem před

Zajímavé je, pokud odhaduji z vizualizace konstrukcí, že kabina astronautů se přestěhovala dolů.

Jak se budou zbavovat zátěže, nákladu?
A jakou funkci mají ty veliké „štíty“ na horní části?

Borin
Borin
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Děkuji. Radiátory jako výměník nebo odstínění?

díky za registraci