Premiérový start Super Heavy Starship je již nějakou chvíli za námi a měli bychom si tak opět zopakovat dění kolem projektu na základně Boca Chica. Na našem webu jsme po startu vydali dva články o prvním startu, přičemž jeden z nich vyšel již devět hodin po startu, kde jsem se pokusil celý let rozebrat na základě videí, a tak většina informací nebyla oficiálně potvrzena. V druhém článku jsme Vám přinesli nové informace přímo od Elona Muska. Mohli jste se tak dozvědět o konkrétních problémech, které Super Heavy Starship potkaly. Mimo stručného shrnutí prvního letu se také podíváme na informace o plánovaných změnách pro Starship, plánech na další let, anebo na novou generaci motoru Raptor.
Začněme ale rekapitulací startu. Vynechme část předstartovních příprav, jelikož tu jsme zde probírali mnohokrát. Ještě poměrně dlouhou dobu po zážehu motorů raketa seděla na rampě. To způsobilo vážné poškození betonu pod startovním stolem. Po vzletu nad SpaceX ukázala v přenosu infografiku, na které jsme mohli vidět, že již 3 motory nepracují. Postupně během celého letu jsme mohli vidět, jak Super Heavy ztrácí čím dál tím více motorů, přičemž nakonec jich nepracovalo osm. Raketa také přišla o možnost vektorizace tahu a díky tomu přišla o zásadní systém řízení. Ztráta osmi motorů také způsobila, že Super Heavy již neměla dostatečný tah na to, aby vyrovnala ztráty a přešla do neřízené rotace. V tento moment byl také aktivován autodestrukční systém, který byl ale příliš slabý na to, aby včas zničil raketu, která tak explodovala až o 40 sekund později. Kvůli tomuto selhání autodestrukčního systému dopadly trosky rakety dále, než se očekávalo a vylepšený autodestrukční systém bude potřebovat recertifikaci.
Co se týká stavu startovní rampy, tak můžeme říci, že rozhodně zažila lepší časy. Krátce po startu jsme již mohli vidět obrovský kráter pod startovním stolem. Nejpravděpodobnější teorie, jak tento kráter vznikl je, že tah motorů způsobil stlačení písku pod betonem, který se tak prohýbal, až praskl. Údajně ale neměly létající kusy betonu poškodit motorovou sekci Super Heavy B7. Musk také poznamenal, že hardware integrační věže a startovního stolu je v poměrně dobrém stavu. Aby se zamezilo vzniku nového kráteru pod stolem při dalším startu, bude pod něj instalována vodou chlazená ocelová deska, která by měla snést obrovské teploty a tlaky vyprodukované třiatřiceti motory Raptor. Stavba této ocelové desky již začala. Co se týče nádrží palivové farmy, tak ty byly poškozeny létajícími kusy betonu. Musk se také na Twitteru vyjádřil, že úpravy startovní rampy by měly být dokončeny do měsíce, což osobně považuji za nerealistický termín vzhledem k obrovskému množství práce, která se musí před testováním dokončit. Všechny podrobně rozepsané informace o startu i o stavu startovní rampy si můžete přečíst zde.
Nyní už ale pojďme opustit téma prvního orbitálního testu a pojďme se přesunout k informacím, které Musk zveřejnil na Twitteru o kosmické lodi Starship. 9. dubna Elon Musk na Twitteru oznámil, že v budoucnu kosmická loď starship bude o 10 metrů vyšší a dostane další 3 motory Raptor Vac, protože je to podle Muska nevyhnutelné. Zůstává tak otázkou, jestli s tímto vylepšením naroste celá sestava na výšku 130 metrů, anebo bude Super Heavy do budoucna o nějaký kus zmenšena. Jelikož je ale zatím celý systém na úplném začátku vývoje, je možné, že do budoucna nebudou tyto změny vůbec realizovány. Každopádně zvětšení starship a přidání dalších 3 motorů není jediné vylepšení, o kterém Musk mluvil. Již minulý rok v rozhovoru s Timem Doddem alias Everyday Astronautem mluvil o změně pozice předních klapek, kvůli lepšímu rozložení sil, které na loď působí při návratu do atmosféry.
Dále máme informace o nové generaci motoru Raptor, konkrétně verze 3, zkráceně V3. Tato verze dosáhla neuvěřitelných výkonů, konkrétně tlak ve spalovací komoře dosáhl rekordních 350 barů a při tomto tlaku produkuje 269 tun tahu. Díky tomuto vylepšení by měly mít prototypy Super Heavy s touto verzí motoru možnost vyvinout celkový tah 8877 tun. To ale není vše. 19. května SpaceX zveřejnila video z testování na základně McGregor. Tentokrát byl testován malý kus vodou chlazeného ocelového plátu. Toho, který má být nainstalován pod startovní stůl v Boca Chica. Podle videa se zdálo, že ocel s přehledem odolala žáru a tlaku. Po přiblížení videa si ale můžeme všimnout, že Raptor vypadá maličko jinak, než jsme byli doposud zvyklí. Jedná se o čistou spekulaci, ale teoreticky by se mohlo jednat o třetí generaci Raptoru. Má širší hrdlo trysky a opět vypadá o něco čistěji a jednodušeji než druhá generace. Znovu ale musím upozornit, že nejde o potvrzenou informaci, a jde tak čistě o mou soukromou spekulaci.
Co se týče základny jako takové, tak ve výrobním areálu právě probíhá stavba již třetí haly pro skládání prototypů pojmenované Mega Bay 2. Ta vyroste severozápadně od stávající Mega Bay. Co se týče výrobní haly Starfactory, tak ta se bude rozšiřovat. V plánu je dostavba směrem do zadní části výrobního areálu a postupně se takto postupně rozšíří až k silnici. Na úplný konec nahradí i současné výrobní stany.
Výroba prototypů po prvním letu ani trochu neutichá. Právě naopak. 27. května byla do Rocket Garden převezena dokončená Super Heavy B10. Ta se tak přidala k Super Heavy B9, přičemž právě B9 se Starship S25 jsou aktuálními kandidáty na další letový test. Super Heavy B11 a B12 se aktuálně skládají a k jejich dokončení zbývá pár týdnů. Co se týče výroby kosmické lodi Starship, tak aktuálně začíná výroba prototypů s označením S31, 32 a 33. Co se týče Super Heavy B9 a Starship S25, tak tady se sluší připomenout, že ještě nedávno jsme neměli jasno, které prototypy poletí na další orbitální test. Původní spekulace mluvily o tom, že na druhý let zamíří prototyp bez klapek a tepelného štítu. Jelikož ale SpaceX potřebuje otestovat návrat do atmosféry, rozhodla se vyslat právě prototyp S25, který je stejný jako S24.
Od tohoto dílu také zavádím novou část v tomto seriálu, konkrétně odstavec, ve kterém Vám shrnu všechny ostatní události, o kterých se nevyplatí psát dlouhé odstavce a probírat je jako samostatná témata. Starship S25 provedla během května několik testů s kapalným dusíkem. Později v květnu byla S25 převezena do testovacího areálu, kde podstoupí tlakové testy a statické zážehy. Rychlospojka na Ship QD Arm na integrační věži byla odmontována a sundána pravděpodobně kvůli vylepšení nebo údržbě. Byla dovezena nová nádrž na palivovou farmu (pravděpodobně metanová). Na prototypu Super Heavy B6 byl vyzkoušen nový, silnější autodestrukční systém. Při tomto testu byla nádrž naplněna vodou. Dne 1. května ekologičtí aktivisté zažalovali úřad FAA u federálního soudu kvůli udělení startovní licence společnosti SpaceX pro Super Heavy Starship v přírodní rezervaci, aniž by byla vyžadována rozšířená environmentální studie.
Na závěr tu pro Vás mám několik videí od SpaceX. Na prvním videu můžete vidět start Super Heavy Starship z ptačí perspektivy. Na druhém videu můžete také vidět start Super Heavy Starship, tentokrát ovšem z kamery přímo na integrační věži. Na třetím videu je záznam z testu autodestrukčního systému na prototypu Super Heavy B6. Předposlední video je krásný záznam ze statického zážehu motoru Raptor, při kterém SpaceX zároveň testovala vodou chlazený ocelový plát, přičemž podobný bude nainstalován pod startovním stolem v Boca Chica. Poslední ve dvou minutách rekapituluje celý start a můžete v něm vidět záběry z řídícího střediska, z kamer na raketě, dronů, pozemních kamer a další.
https://twitter.com/spacex/status/1649097087248891904
https://twitter.com/SpaceX/status/1649172873494556679
https://twitter.com/AnthonyFGomez/status/1658221755473731584?s=20
https://twitter.com/SpaceX/status/1659599720761950208?s=20
https://twitter.com/SpaceX/status/1662251874936934400?s=20
A tímto jsme se dostali až na samotný konec článku a já Vám děkuji za přečtení. Seriál Aktuality o Starship je nepravidelný seriál, který zmapuje to nejzajímavější, co se v projektu Superheavy Starship od minulého dílu událo jak na Floridě, tak ve Starbase.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://vxtwitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FuaQdoLWYAANufa?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FulfEVCagAAyP3z?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/FuP1BW7X0AAs8_8?format=jpg&name=900×900
https://twitter.com/i/status/1659599720761950208
https://youtu.be/3RPtBAET3Yw
https://pbs.twimg.com/media/Fwa2bmNaAAAS77H?format=jpg&name=4096×4096
Psal jsem již hned po startu sestavy – Artemis III vidím na svatého Dyndy + 10 let. Certifikace lunárního landeru Starship pro použití lidmi je na léta * Muskův koeficient. Vždyť Starship chtějí totálně přepracovat v rozměrech a motorech.
Doplnění tří motorů a zvednutí výšky je jen malá iterace. Koncept si už odzkoušeli a ukázalo se, že funguje.
Pozor. Změna pro Starship neznamená změnu pro lunární lander.
jo, tiez mi to pripada, ze aby mohli testovat v tempe ake potrebuju najlepsie by sa bolo presunut zo startovacou rampou offshore. Zbavit sa FAA, ochranarov a otravnych susedov. Ideal by bola Kuba (politicky neprechodne) alebo Kourou, ked tam teraz nemaju co napraci..
Elon je fakt dobrej, takže tam místo betonu ještě bude lítat ocel 🙂 OMG
Asi tak.
Ten přirozeně vybouranej prostor pod startovním stolem jim ukázal, jak by měl zhruba vypadat minimální tunel pro odvod spalin… Namísto toho další pokus o nemožné. Tak uvidíme po příštím startu.