Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Zhuque-2 je první úspěšnou metanovou raketou – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Zhuque-2 je první úspěšnou metanovou raketou

Ani Starship, ani Vulcan, ani Teran-1, ani New Glenn. První raketou spalující metan a kyslík (zkráceně metalox), která dosáhla oběžné dráhy, se stala Zhuque-2 (Ču-čchüe-2) od čínské firmy LandSpace. Při svém prvním startu vloni v prosinci sice selhala, ale když dnes ve 3:00 SELČ odstartovala z kosmodromu Jiuquan, už fungovala správně a dosáhla oběžné dráhy. Jelikož šlo o ověřovací let, nenesla na palubě žádnou družici. I tak ale bude navždy zapsána jako první raketa spalující metan, která dosáhla oběžné dráhy.

Start Zhuque-2
Start Zhuque-2
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Zhuque-2 (v překladu Červený pták) měří na výšku 49,5 metru a průměr jejího těla činí 3,35 m. Tento středně silný nosič je schopen dopravit až šest tun nákladu na dráhu ve výšce 200 kilometrů nad Zemí, případně čtyři tuny na dráhu SSO ve výšce 500 kilometrů. Při vývoji rakety byl metan zvolen z ekologických a ekonomických důvodů. Podle firmy LandSpace byla cena pohonné směsi snížena o 50 – 90 % oproti podobným čínským raketám. Metan navíc představuje netoxické, životní prostředí výrazně méně znečišťující a modernější řešení než hypergolické látky používané na prvních řadách raket Dlouhý pochod, byť se stále jedná o skleníkový plyn. Firma LandSpace při vývoji Zhuque-2 v maximální možné míře využívá komerčně dostupné součástky, díky čemuž mohla cena vývoje rakety výrazně klesnout.

Raketa Zhuque-2 při svém druhém (prvním úspěšném) startu.
Raketa Zhuque-2 při svém druhém (prvním úspěšném) startu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

První stupeň rakety s motivem červeného ptáka je osazen čtyřmi motory TQ-12 na kapalný metan a kyslík, přičemž jde o první čínské motory využívající tuto směs. Motory mají otevřený pracovní cyklus, který je jednodušší než jiné aktuální metanové motory – třeba Raptor od SpaceX, nebo BE-4 od Blue Origin. Někdy se můžete setkat s informací, že první stupeň pohání TQ-13, to je však pouze označení souboru čtyř motorů TQ-12. Ty při startu produkují tah 268 tun, přičemž raketa váží 219 tun, což vytváří poměr tahu vůči váze 1,22. Motory TQ-12 mají průměr trysky 1,5 metru a spalují směs ve směšovacím poměru 3,5 dílu kyslíku na jeden díl metanu podle hmotnosti. Specifický impuls na hladině moře činí 284,5 s. Motor TQ-12 byl poprvé zažehnut v květnu 2019 v rámci příprav na certifikaci motorů pro let. Firma LandSpace už připravuje vylepšenou verzi TQ-12A s lepším tahem, specifickým impulsem i hmotností.

Druhý stupeň pohání jediný motor TQ-12, kterému s vektorováním tahu pomáhají čtyři Vernierovy motory TQ-11. To se však již brzy změní, protože firma připravuje vylepšení v podobě motoru TQ-15A, který bude schopen naklánění, takže Vernierovy motorky už nebudou potřeba. Jakmile druhý zážeh skončil, postaraly se motory TQ-11 o závěrečné naveden na cílovou dráhu, což je díky jejich nižšímu tlaku přesnější. U rakety Zhuque-2 se ještě sluší zmínit, že by se mohla v budoucnu dočkat znovupoužitelnosti prvního stupně. Firma LandSpace zatím nesdělila bližší detaily, ale už víme, že se motor TQ-12A vyvíjí se schopností provádět opakované zážehy, což by bylo nezbytné, pokud by se firma rozhodla pro motorická přistávání prvních stupňů.

https://twitter.com/Kosmo_Michal/status/1679017776386564096

EDIT 13. července 0:20
Do článku byla doplněna poznámka o vlivu metanu na skleníkový efekt. Za upozornění děkujeme Michalu Václavíkovi.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F00SLNMXsAAzs1y?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/F00SJNlXoAAu3hQ?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2023/07/F0zM1TiaEAI-qYh.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
1 rokem před

Číňané mají touhu se učit a využívat. Tohle se jim opět povedlo. Nezbývá než obdivovat.

Ivo
Ivo
1 rokem před

Otázka je odkud to mohli zkopírovat, když byli první.

Ivo
Ivo
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Ano přesně proto jsem to takto napsal. Čína už dávno není o tom, co si většina lidí u nás myslí a ve spoustě oblastí jsou desítky let před námi.

Alfi
Alfi
1 rokem před
Odpověď  Ivo

Před námi jako před kým, Evropou, USA? A s těmi desítkami let bych to taky nepřeháněl, ve které oblasti jsou konkrétně desítky let před světem?

Alfi
Alfi
1 rokem před
Odpověď  Alfi

Jen mě opravdu zajímalo, co těmi desítkami let pan Ivo myslel a rád se nechám přesvědčit o tom, že se mýlím…

Lubo
Lubo
1 rokem před
Odpověď  Alfi

teda, neviem v com o 10tky rokov, ale v rychlostnych zelezniciach\bullet trainoch su tak 100 rokov pred USA a zhruba 50 pred EU, tym ze sa rozhodli neupgradovat ale rovno odzakladu budovat state of art kolajovu dopravu.. sorry, za mimo temu

Alfi
Alfi
1 rokem před
Odpověď  Alfi

Proč ne rovnou o 1000 let? Je to samozřejmě hloupost…třeba jedna z nejdelších tratí mezi Wu-chan – Kanton 968 km dlouhá železniční trať …Jezdí zde „Čínské“ jednotky CRH3 (odvozené od Siemens Velaro) a CHR2 (odvozené od Kawasaki Šinkansen série E2-1000), tedy západní technologie….taky se panu Majerovi omlouvám zá mimo téma.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rokem před
Odpověď  Alfi

Abychom se drželi kosmonautiky. Číňani jsou ve vývoji metanových motorů desítky let před světem asi tak, jako byli 12. dubna 1961 desítky let před světem Rusové. Prostě existují nějaké trendy, ostatní na nich taky pracují, ale netlačí tolik na pilu. (Nehledě na možnost, že se určitá technologie může projevit jako slepá ulička, kterou nikdo nezopakuje. Pak by to znamenalo být před světem nekonečně daleko…)

Tonni´k
Tonni´k
1 rokem před

Dobrý den,
myslím, že jsem někde četl o pokusech se zemním plynem, jako s palivem pro rakety kdesi v historii kosmonautiky. Bohužel podrobnosti už se odpařily.
Možná by to bylo zajímavé téma na článek?

Martin_V
Martin_V
1 rokem před
Odpověď  upgrade

To nejsou odlišné předpisy, jako spíš odlišná geologie. https://oenergetice.cz/plyn/zemni-plyn-tezba-vlastnosti-a-rozdeleni Ruský zemní plyn je taky skoro čistý methan. Zato v Nizozemsku mají v zemním plynu spoustu dusíku. Když teď rychle nahrazují místní těžbu dovozem, tak do něj dusík dodatečně přimíchávají kvůli nastavení spotřebitelů.

M.U.
M.U.
1 rokem před

velice zajímavý článek, překvapila mne zmínka o metanu jako škodlivém prvku v atmosféře. Přitom Metan je přirozeným bioodpadem životních forem na zemi, nebo ne? Přitom by mělo jít jak je zmíněno o nejčistší pohon, zajisté vodík je nejčistší, ale taky je problematický.
Zajímal by mně součet běžných součástek použitých na raketě, jaký druh je namysli? Co se týče počítačů a elektriky si to umím představit…..

Děkuji za pěkné čtení

v600
v600
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Hmm,
vodík by byl nejekologičtější – co se týče spalin.
S výrobou je to ale horší, hodně horší.
Většina vodíku pro potřeby průmyslu (a taky dopravy – pro vodíkové motory 🙂 se vyrábí z uhlí… Především proto, že je to levnější než elekrolýza vody.
A elektrolýza znamená spotřebovat velmi, velmi mnoho elektřiny…

Pajuc
Pajuc
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Metan je teoreticky relativně ekologické palivo, protože při jeho spalování vzniká mnohem méně oxidu uhličitého, než při spalování ropných derivátů. Problém jsou úniky při těžbě, skladování a spalování. Metan je asi 25krát silnější skleníkový plyn než oxid uhličitý.

baykanur
baykanur
1 rokem před
Odpověď  M.U.

z toho co vím (

metan (CH4) a kyslík (O2)

sloučit na oxid uhličitý (oxid uhličitý CO2) a vodu (H2O)

Metan je silný skleníkový plyn, ale oxid uhličitý (mírnější skleníkový plyn) se uvolňuje do atmosféry.

Elon Musk kdysi předpokládal, že pomocí fotovoltaického systému získá metan přímo z atmosféry a z vody (a tedy s nulovým dopadem jako skleníkový plyn) … ale zatím je to jen proklamace

dvorakpav
dvorakpav
1 rokem před

Udivuje mě, že v Číně provádí start firma. Dá se toto považovat za komerční start? Nebo je to státem řízená firma a vyvinutá raketa?

Ivo
Ivo
1 rokem před
Odpověď  dvorakpav

V Číně vládne kombinace teoretického komunismu spolu s tvrdým kapitalismem. Tedy ve skutečnosti tam vládne tvrdý byznys, který jako na oko řídí komunistická strana. Reálně si dělá každý co chce, byť i tam už začaly platit pravidla a vše se postupně začíná řídit zákony a předpisy.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rokem před
Odpověď  Ivo

Nevím, jestli jste zažil komunismus u nás, ale komunistická strana v zásadě řídila podniky třemi způsoby: jednak stát většinu podniků (alternativně ještě existovala družstva) vlastnil, takže podnik dostával příkazy z příslušného oborového ministerstva, jednak byl stát vlastně největším zákazníkem, a jednak v každém podniku existovala stranická buňka, která mohla přidělovat „stranické úkoly“ svým členům (mezi něž samozřejmě patřilo i nejvyšší vedení). Číňani odbourali vlastnictví státem (ačkoli v praxi ani to ne, protože v Číně všechno de jure vlastní stát a ostatní mají jenom právo s tím omezeně disponovat), ale pokud dostane manažer „soukromého“ podniku stranický úkol, tak co myslíte, že si vybere: kapitalismus nebo stranickou kázeň?

Ivo
Ivo
1 rokem před

Tak ve světle této události tady máme další problém BO:

https://insmart.cz/dalsi-rana-pro-blue-origin-raketovy-motor-behem-testu-explodoval/

Vojta
Vojta
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Je fajn, že motor vybuchl při testu a ne při startu, ale nebagatelizoval bych to. Vyšetření, jestli nejde o projev systémové chyby (třeba na úrovni inspekce dodávaného materiálu), je třeba. Stejně tak je třeba zjistit, co stálo za dost mizernou úspěšností Raptorů při testu Super Heavy.

Martin_V
Martin_V
1 rokem před

Čím to je, že kombinace LNG/LO2 se v kosmonautice dosud vůbec neprosadila? Ve velkém měřítku se z kapalných paliv používají jen tři dvojice:
1) toxická, zato hypergolická a skladovatelná UDMH/N2O4
2) z poloviny kryogenní RP-1/LO2
3) zcela kryogenní LH2/LO2 s vysokým Isp
Přitom kapalný methan s kapalným kyslíkem je svými vlastnostmi někde mezi možnostmi 2 a 3. Má o něco málo vyšší specifický impuls než kerosin (ale nižší hustotu). Oproti vodíku není tak výkonný, ale zase má šestkrát větší hustotu a bod varu o 22 °C vyšší než kapalný kyslík. A navíc by měl být levný a široce dostupný.

díky za registraci