Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Autonomní řízení pomáhá roveru Perseverance – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Autonomní řízení pomáhá roveru Perseverance

Zhruba jen třetinu času, který by potřebovaly ostatní americké marsovské rovery, trvalo vozítku Perseverance, než si našlo cestu zhruba půl kilometru širokým polem balvanů. Ačkoliv plánovači mise vybírají obecnou cestu vozítka, rover Perseverance zvládl sám identifikovat přesnější trajektorii průjezdu tímto polem, které dostalo přezdívku „Snowdrift Peak“. Využilo k tomu AutoNav, systém pro autonomní řízení, který pomáhá zkrátit dobu přejezdu mezi vědecky atraktivními lokalitami. Perseverance již má na svém kontě několik rychlostních rekordů mezi marsovskými rovery. Schopnosti systému AutoNav byly podrobněji představeny v článku, který v červenci vyšel v odborném časopise Science Robotics.

Tyler Del Sesto pracoval na softwaru pro AutoNav sedm let. Občas měl pocit, že překážky, které inženýři staví do cesty pozemskému dvojčeti roveru Perseverance, tedy vozítku OPTIMISM, během jeho testů na Jet Propulsion Laboratory, byly až nereálně náročné. Svůj názor však změnil, když rover Perseverance přijel k lokalitě Snowdrift Peak. „Šlo o mnohem hustěji zaplněné území, než cokoliv, s čím zatím Perseverance přišla do styku. Bylo to doslova zasypané těmito velkými kameny,“ popisuje Del Sesto, zástupce vedoucího plánovače jízdy roveru Perseverance z JPL v jižní Kalifornii a dodává: „Nechtěli jsme to objíždět, protože by nám to trvalo týdny. Více času věnovaného jízdě znamená méně času na vědu, takže jsme to vzali přímo skrz.

Panoramatická fotka vzniklá spojením několika snímků, které rover Persevernace pořídil během přejezdu skrz pole kamenů Snowdrift Peak. Díky schopnostem palubního autonomního navigačního sysétmu AutoNav zvládl rover projet tento náročný terén mnohem rychleji.
Panoramatická fotka vzniklá spojením několika snímků, které rover Persevernace pořídil během přejezdu skrz pole kamenů Snowdrift Peak. Díky schopnostem palubního autonomního navigačního sysétmu AutoNav zvládl rover projet tento náročný terén mnohem rychleji.
Zdroj: https://mars.nasa.gov/

26. června rover Perseverance vjel na východní okraj Snowdrift Peak. Včetně dvou zastávek u balvanů, které chtěl vědecký tým prozkoumat, by jeho jízda téměř vzdušnou čarou napříč Snowdrift Peak měřila 520 metrů. Když 31. července rover opustil západní okraj pole balvanů, měl v této oblasti najeto 759 metrů. Většina z metrů navíc jde na vrub objíždění překážek, které nejsou vidět na snímcích z oběžné dráhy používaných pro plánování trasy. Právě v těchto případech musel zakročit systém AutoNav. „Pokud nebudeme započítávat soly (marsovské dny) věnované vědeckému výzkumu, pak průjezd přes Snowdrift Peak trval pouze šest solů autonomní jízdy. Je to pravděpodobně o 12 solů rychlejší, než by taková cesta trvala roveru Curiosity,“ vysvětluje Del Sesto a dodává: „Samozřejmě, všichni v týmu moc dobře vědí, že jsme se k takovým parametrům dostali jen díky tomu, že stojíme na ramenou obrů. Byly to právě rovery Sojourner, Spirit, Opportunity a Curiosity, které nám vyšlapaly cestu.

Tento složený snímek zachycuje cestu roveru Perseverance přes pole kamenů Snowdrift Peak. Základní fotografie vznikla 29. června. Rover na obzoru i čáry byly uměle doplněny až později ve vizualizačním nástroji JPL. Světle modrá čára ukazuje, kudy se pohybovaly středy předních kol roveru. Tmavší čáry pak patří šesti kolům roveru.
Tento složený snímek zachycuje cestu roveru Perseverance přes pole kamenů Snowdrift Peak. Základní fotografie vznikla 29. června. Rover na obzoru i čáry byly uměle doplněny až později ve vizualizačním nástroji JPL. Světle modrá čára ukazuje, kudy se pohybovaly středy předních kol roveru. Tmavší čáry pak patří šesti kolům roveru.
Zdroj: https://mars.nasa.gov/

Některé formy „křemíkového navigátora“ byly používány již u prvního marsovského vozítka, které se v roce 1997 potřebovalo vyhnout kamenům. V té době potřeboval rover Sojourner o velikosti mikrovlnné trouby zastavit po každých 13 ujetých centimetrech, aby jeho počítačový mozek zhodnotil nové prostředí a mohl pokračovat dál. Další marsovská vozítka – Spirit a Opportunity o velikosti golfového vozíku (na Marsu přistála v roce 2004) – už dokázala ujet vzdálenost až půl metru, než také musela zastavit a promyslet další „kroky“. Rover Curiosity, který přistál na Marsu v roce 2012, nedávno dostal softwarovou aktualizaci, která mu má pomoci zlepšit rozhodování při jízdě. Ovšem Perseverance má v rukávu několik trumfů. Díky častěji snímkujícím kamerám může rover rychleji fotit své okolí a díky dodatečnému počítači, který výhradně slouží ke zpracování snímků, zvládá rover zpracovávat plán své cesty v reálném čase. Odpadá tak nutnost zastavit, aby si vozítko udělalo pauzu na rozmyšlenou.

Naše vozítko je perfektním příkladem starého rčení, že víc hlav víc ví (v originále „dva mozky jsou lepší než jeden“ – pozn. překl.),“ říká hlavní autorka zmíněného odborného článku, která je hlavní inženýrkou robotických operací na JPL a dodává: „Perseverance je první rover, který má dva spolupracující počítačové mozky, což mu umožňuje dělat rozhodnutí za jízdy.“ Tyto autonomní schopnosti umožnily roveru Perseverance stanovit i nové rekordy v oboru jízdy po Marsu. Jmenovat můžeme třeba rekordní vzdálenost ujetou za jediný den (347,7 metrů), nebo nejdelší jízdu bez lidského zásahu (699,9 metrů). Tyto rekordy však byly dosaženy v době, kdy rover projížděl relativně rovinatým terénem dna kráteru Jezero, kde v cestě nepřekážely velké balvany a nebo další krátery. Právě proto nedávná navigace skrz balvany posetou oblast Snowdrift Peak udělala dojem i na inženýry, kteří plánují cesty roverů.

Teď když je pole balvanů v pomyslném zpětném zrcátku Perseverance, čeká na rover další nelehká výzva související s jízdou. Rover zahájil 7. září svou čtvrtou vědeckou kampaň, když přejel Mandu Wall, zvlněný hřbet oddělující dvě geologické oblasti nacházející se podél vnitřního západního okraje kráteru Jezero. Měření z oběžné dráhy Marsu ukazují, že tato oblast je vyplněna uhličitany, které by mohly poskytnout neocenitelné údaje o historii obyvatelného prostředí na Marsu. Teoreticky se tu mohly také zachovat známky dávného mikrobiálního života. Samozřejmě jen za předpokladu, že v této oblasti nějaký existoval.

Vizualizace prvního ostrého použití autonomního navigačního systému roveru Perseverance.
Vizualizace prvního ostrého použití autonomního navigačního systému roveru Perseverance.
Zdroj: https://www.therobotreport.com/

Doba, kdy se vědecký tým roveru mohl dívat na útvary rýsující se na marsovském horizontu a uložit si je pro budoucí úvahy, je pryč,“ říká Ken Farley, vědec zapojený do projektu Perseverance z Caltechu v Pasadeně a dodává: „Musíme být ve střehu, protože autonomní schopnosti Perseverance mohou způsobit, že něco, co vidíme jeden sol v dálce, bude při dalším solu přímo před námi – nebo dokonce za námi.“ S novými možnostmi kosmického průzkumu přichází i nové výzvy – rozlámaný kamenný podklad, velké svahy, či písečné duny, ale i malé impaktní krátery. Tak vypadá blízká budoucnost roveru Perseverance. „Tento nový terén zcela určitě nás i AutoNav několikrát překvapí svými překážkami,“ říká Mark Maimone, zástupce vedoucího týmu robotických činností roveru Perseverance a dodává: „Ale tak už to vědecky atraktivních lokalitách bývá. My jsme připraveni.

Přeloženo z:
https://mars.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://mars.nasa.gov/layout/mars2020/images/PIA23764-RoverNamePlateonMars-web.jpg
https://mars.nasa.gov/system/news_items/main_images/9482_PIA26072-web.jpg
https://mars.nasa.gov/system/internal_resources/details/original/1698_PIA26071-web.jpeg
https://www.therobotreport.com/…/nasa-perseverance-autonav-featured-web.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

díky za registraci