Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
ŽIVĚ A ČESKY: Druhý integrovaný letový test Super Heavy Starship – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

ŽIVĚ A ČESKY: Druhý integrovaný letový test Super Heavy Starship

Start Super Heavy Starship, na něž jsme netrpělivě čekali celý podzim, jelikož se začaly na začátku září objevovat informace, že by ke startu mohlo dojít již na konci září, je konečně tu. Kvůli opravám rampy, dodatečnému testování a úředním záležitostem se ale start postupně odsouval, až SpaceX konečně 3. listopadu aktualizovala své webové stránky, kde oznámila, že druhý start by mohl proběhnout v polovině listopadu. Oficiální potvrzení, že se SpaceX o start v sobotu pokusí nakonec přišlo včera. Pojďme si tak zrekapitulovat, co nás (doufejme) zítra čeká.

Pár hodin stará fotka připravené sestavy na druhý integrovaný let.
Pár hodin stará fotka připravené sestavy na druhý integrovaný let.
Zdroj: SpaceX

Po prvním letovém testu bylo třeba udělat opravdu hodně práce, včetně rozsáhlých oprav startovní rampy. Ta je nově doplněna o systém záplavy rampy vodou, který by měl zajistit dostatečnou ochranu před žárem, hlukem a tlakem, způsobeného zážehem 33 motorů Raptor. Mimo to je i na samotných prototypech spoustu vylepšení, které by měly pomoci k tomu, aby testovací let nedopadl jako posledně. Mezi ně patří například přidání více teplotních senzorů, vylepšení protipožárního hasícího systému, vylepšení letového softwaru, použití elektrických aktuátorů pro vektorizaci tahu, nebo přidání více jak 90 kamer kvůli snazšímu odhalení případných úniků. Vůbec poprvé by se měl také využít při separaci stupňů Hot-staging, což je proces, při němž se motory na Starship zažehnou ještě v momentě, kdy je připojená k Super Heavy. Aby ale bylo možné Hot-staging vůbec provést, musela být na Super Heavy přidána příhradová konstrukce, skrz kterou mohou unikat spaliny od Raptorů na Starship. To způsobilo, že Super Heavy Starship je o kousek vyšší a místo 119 metrů na výšku má nově přibližně 120,8 metru.

Super Heavy Starship na startovní rampě.
Super Heavy Starship na startovní rampě.
Zdroj: SpaceX

Sledovat start bude možné hned na několika přímých přenosech, přičemž nejlepší záběry ze samotného startu bude mít samozřejmě SpaceX, ale pokud máte zájem o sledování předstartovních příprav, mohu doporučit přenosy od Lab Padre, NASASpacefligh nebo Everyday Astronauta. Kvůli významu celé události zde najdete mimo klasický česky komentovaný přenos také  přenos psaný, který bude začínat již v 07:00, tedy v momentě, kdy by mělo dojít k uzavírce silnice a pláže.

Na závěr si pojďme projít časovou osu zítřejšího dne.

Odpočítávání:

  • T- 07:00:00 – Bude uzavřena silnice vedoucí k rampě a pláži
  • T- 02:00:00 – V řídícím středisku probíhá hlasování o začátku tankování
  • T- 01:37:00 – Začíná tankování kapalného kyslíku a metanu do Super Heavy
  • T- 01:17:00 – Začíná tankování kapalného metanu do Starship
  • T- 01:13:00 – Začíná tankování kapalného kyslíku do Starship
  • T- 00:19:40 – Na Super Heavy i Starship začíná chlazení motorů Raptor
  • T- 00:00:10 – Aktivace záplavového systému rampy
  • T- 00:00:03 – Začíná zážehová sekvence Raptorů
  • T- 00:00:00 – Vzrušení garantováno

Let:

  • T+ 00:00:02 – Start
  • T+ 00:00:52 – Max-Q
  • T+ 00:02:39 – Super Heavy MECO (most engine cut off)
  • T+ 00:02:41 – Hot-staging (Zážeh motorů na Starship a separace)
  • T+ 00:02:53 – Začíná boostback zážeh na Super Heavy
  • T+ 00:03:47 – Končí boostback zážeh Super Heavy
  • T+ 00:06:18 – Super Heavy přechází na podzvukovou rychlost
  • T+ 00:06:30 – Začíná přistávací zážeh Super Heavy
  • T+ 00:06:48 – Přistávací zážeh Super Heavy končí
  • T+ 00:08:33 – Starship vypíná své motory
  • T+ 01:17:21 – Vstup Starship do atmosféry
  • T+ 01:28:43 – Starship přechází na podzvukovou rychlost
  • T+ 01:30:00 – Vzrušující přistání!

Pokud dobře znáte zkratky a víte, jaké je jejich kompletní anglické znění, určitě jste si u času T+ 00:02:41 všimli, že SpaceX změnila význam zkratky MECO, kterou od Falconů a koneckonců i většiny jiných nosičů známe pod významem Main Engine Cut Off. U Super Heavy Starship má ale význam Most Engine Cut Off, jelikož při Hot-stagingu zůstanou tři Raptory zažehnuté.

Závěrečný přehled:

  • Startovní okno: 18. listopadu od 14:00 až 14:20 SEČ
  • Místo startu: Rampa OLP-1, Starbase, Texas
  • Raketa: Super Heavy Starship
  • Primární náklad: žádný
  • Hmotnost nákladu: neznámá
  • Oběžná dráha: Transatmosférická s perigeem v hustších vrstvách atmosféry (Starship nedokončí ani jeden oblet Země)
  • První stupeň: Superheavy se pokusí o simulované přistání nad hladinou oceánu

Jelikož se u tohoto startu předpokládají odklady, spustíme náš přenos klasicky 15 minut před startem, tedy okolo 13:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

U takto důležitého startu Vám navíc zajistíme klasický psaný online přenos, u kterého není potřeba manuálně obnovovat stránku. V rámci tohoto přenosu, který bude začínat již v 07:00 našeho času, pokryjeme závěrečné hodiny před startem a start samotný.


Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.spacex.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F8mIsiSbEAABDMm?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F_EPRM7WkAEaJDW?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/F87N-JVa4AAtHi8?format=jpg&name=4096×4096

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim
Radim
1 rokem před

Netuší někdo, proč je tak krátké startovní okno?
Pro případný dnešní (pátek) start se uváděly tuším 2 hodiny…
Děkuji, R.

Invc
Invc
1 rokem před
Odpověď  Radim

Nejspíše provoz na oběžné dráze.

zdenek
zdenek
1 rokem před

co říct ? Těším se a doufám že to vyjde !!

Rosta
Rosta
1 rokem před

Já se tak strašně těším! To bude BOMBA! Doufám, že jen v tom dobrém slova smyslu Držím palce!

Spytihněv
Spytihněv
1 rokem před

Elon už v oblasti politiky (viz také poslední protižidovské vyjádření na X) z mého pohledu překračuje veškeré meze. Bohužel jeho společnost je v současnosti pro západní kosmonautiku kriticky důležitá a nenahraditelná. Samozřejmě sleduji a přeji úspěch, ale on osobně mě raději už vůbec nezajímá. Koneckonců za úspěchy SpaceX stojí spousta jiných chytrých lidí.

fero
fero
1 rokem před
Odpověď  Spytihněv

ty hnev, naco sem pleties zidov? nikoho to tu nezaujima… lebo vyzera to, ze si nic v zivote nedosiahol a len sa nevies vyrovnat s Elonovym uspechom… tak navstiv psychologa a neplet sem ani zidov ani moslimov, ciganov atd… toto je stranka co sa venuje kozmonautike, ci?

Spytihněv
Spytihněv
1 rokem před
Odpověď  fero

Klidni emoce fero. Zbytečně se rozčiluješ.

Thales
Thales
1 rokem před
Odpověď  fero

Spytihnev – tak k tomu nedavej duvody.

Spytihněv
Spytihněv
1 rokem před
Odpověď  fero

Thales – moje reakce na něj byla ještě smířlivá, vzhledem k tomu, že neváhal vypotit hned dvě osobní urážky. A překvapivě mu to prošlo, což je ve zdejší „diskusní kultuře“ značně neobvyklé 🙂

Thales
Thales
1 rokem před
Odpověď  fero

Spytihnev – S tvým názorem na Elona dejme tomu souhlasím. Nicméně tím, že jsi ho tu napsal jsi mohl předpokládat, že se najde někdo, kdo to bude brát jako vrtání se ve vosím hnízdě. Není tedy reakce Fera nijak překvapivá. A protože ten názor je zde mimo téma, tak se domnívám, že by se po předchozí úvaze dal vynechat a celé tohle vlákno ze nemuselo být.

JanHonnza
JanHonnza
1 rokem před
Odpověď  Spytihněv

Naprosty souhlas

Hawk
Hawk
1 rokem před
Odpověď  Spytihněv

Vyjimecni lide byvaji kontroverzni, nicmene tenhle soucasny hon na carodejnice kvuli jednomu kvaknuti je naprosto neadekvaktni. Kdyby se Musk choval jako Henry Ford tak nereknu:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Henry_Ford#Nacismus_a_antisemitismus

,ale tohle co se deje kvuli jednomu tweetu spise ukazuje na problem hyperkorektni spolecnosti nez Elona Muska.

Risa123
Risa123
1 rokem před
Odpověď  Hawk

Až na to, že on s podobnými věcmi dlouhou historii. To není jedno kváknutí. Navíc jeho tvrzení jsou dost silná. Ne že bych snad očekával, že svůj názor změníte.

Risa123
Risa123
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Jako člověk se stejnou diagnózu bych se proti vašemu tvrzení rád ohradil. Jeho chování žádná diagnóza neomlouvá. Vlastně bych rád vyjádřil své naprosté znechucení vaším tvrzení a upřímě vás žádám aby jste se nad ním zamyslel.

Risa123
Risa123
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Pokud jeho diagnozu zjmiňuje v diskusi, který kritizuje jeho postoje tak to pak skutečně vypadá, že ho obhajujete i když tomu není. Což ukazuje, že i vy můžete (samozřejmně ne vždy) neobratný v sociálních kontaktech, protože naprosto ignorujete kontext.

Cateye
Cateye
1 rokem před
Odpověď  Spytihněv

To musí být pro vás strašné peklo, vidět všechno s politickými brýlemi na nose, ergo když vám zprostředkovávají jen černobílé viděni světa.
Nu což, je to váš boj… 😀

ov42
ov42
1 rokem před
Odpověď  Spytihněv

Mě je třeba mnoho jeho postojů, třeba ohledně svobody slova, v dnešní době dost sympatická.

hotovson
hotovson
1 rokem před
Odpověď  Spytihněv

Stejně jako člen redakce i já přidám názor:

„EVERYBODY with a clear, honest mind and the will to make the (little) effort to READ the sources, can understand @elonmusk’s position against the deviant “jewish” organisation which don’t represent THE Jewish, nor Israel, but a specific political agenda.

So cut the crap -he is just telling the truth- and for being straight and honest as he uses to be, he is targeted from every corner.

But this is not about the Jews, nor about Israel: this an attack to FREEDOM.“

Vzhledem k výše uvedenému bych doporučil Spytihněvovi, aby svůj odsudek Elona Muska smazal nebo podpořil validními argumenty založenými na faktech.

Spytihněv
Spytihněv
1 rokem před
Odpověď  hotovson

Děkuji za doporučení. Nicméně nemohu (a ani nechci) vyhovět z objektivně technických důvodů 🙂 Zde nejsme na Facebooku ani na Twitteru (dnes už bohužel na X). A pokud jde o podpoření validními argumenty, zůstanu u svých invalidních a nic měnit nehodlám.

nortonsk
nortonsk
1 rokem před

Pokud vás láká myšlenka sledovat start Starship v přátelské atmosféře, budeme rádi, když se k nám připojíte. Začínáme přesně ve 13:45. Všechny potřebné informace naleznete na našem webu: https://elonclub.cz/starship. Těšíme se na vaši účast!

Spytihněv
Spytihněv
1 rokem před

Už letecké záběry na kosmodrom s okolím naprosto úchvatné. Skvělá destinace. Až do odpojení vše ok a i ta exploze SH byla spektakulární podívaná. Myslím, že celkově jde o solidní posun. Příště už to vyjde komplet.

Kamil
Kamil
1 rokem před

Spousta dílčích úspěchů je zřejmá. Rampa stojí, raketa vystartovala svižně, všech 33 motorů pracovalo až do separace, ta proběhla na výbornou a SS skoro dosáhla orbitální rychlosti. Booster se otočil a zapálil motory pro boost back zážeh. Do té doby úspěch.
Samozřejmě, pak se něco pokazilo. SX se poučí a příště to bude ještě lepší.

caesar51
caesar51
1 rokem před

Neohrozí úlomky, které byly způsobené autodestrukcí Starship, ISS a satelity Starlink, nebo jiná kosmická tělesa?

PetrDub
PetrDub
1 rokem před
Odpověď  caesar51

Myslím, že tato obava si zaslouží bližší vysvětlení a možná by stála i za článek tady. Je zřejmé, že se tu více než 100 tun oceli rozstřelilo ve výšce cca 150 km všemi směry, což na první pohled důvod k obavám zakládá. Naštěstí to riziko skutečně není velké, důvody jsou vlastně přesně ty stejné, pro které je kosmonautika tak náročné odvětví. Starship chybělo v té době cca 4000 km/hod k dosažení první kosmické rychlosti. To je něco přes 1100 m/s. To je rychlost, která je v zásadě srovnatelná s rychlostí střel vypálených z protiletadlových kanónů. U těch je úsťová rychlost jedním z hlavních parametrů a je zřejmé, že je na hranici našich možností takovou rychlost vyvinout explozí. Je tedy extrémně nepravděpodobné, že by nějaká část pláště Starship (např. destička na špičce :-)) dosáhla potřebné orbitální rychlosti, aby ve vesmíru zůstala.
Pokud by se tak přesto stalo (jakkoliv je to nepravděpodobné), tak výška 150 km poskytuje druhý „ochranný“ mechanizmus. Taktu urychlený kousek poletí čistě po balistické dráze (nemá žádný zdroj energie, který by mohl dále měnit trajektorii). To znamená, že zanedbáme-li vlit atmosféry, bude dráha eliptická, střed Země bude v ohnisku této elipsy a po jednom oběhu Země proletí zase bodem ve výšce 150 km nad mořem (Země se mezi tím pootočí, tj. nebude to fakticky to stejné místo nad povrchem Země). To ale znamená, že nejnižší bod dráhy bude ležet méně než 150 km nad mořem. Čistě statisticky je zde obrovská pravděpodobnost, že bude ležet dokonce pod povrchem Země a tedy částice zanikne (popř. dopadne) hned na prvním obletu Země.
Z výše uvedeného je snad patrné, že ohrožení družic zejména na LEO je extrémně nepravděpodobné. Ostatně se lze domnívat, že podrobná analýza těchto rizik je součástí návrhu autodestrukčního systému. Pokud by se Starship odklonila od plánované trajektorie až při rychlostech bližších první kosmické rychlosti popř. ve větší výšce, tak by autodestrukční systém pravděpodobně nechal loď pokračovat a k destrukci by došlo až při návratu do atmosféry (pokud by k němu mělo dojít mimo vyhrazenou oblast). Zkrátka bude vytyčená oblast (výšková, časová, rychlostní, prostorová), kde je autodestrukce bezpečná a kde už nikoliv.

Rosta
Rosta
1 rokem před
Odpověď  PetrDub

Parádní shrnutí. Také jsem nad tím přemýšlel, jestli se nějaké kusy po explozi, nedostanou nebezpečně vysoko.

Ivono
Ivono
1 rokem před

Problém se evidentně odvíjel od jednoho motoru, který po oddělení nesprávné pracoval. Jinak to byl vzrušující přenos. Dušane díky.

ov42
ov42
1 rokem před

Naše vaše z Kavčíchhor hor hor místo toho vysílala opakování veřejnoprávního pašíka Moravce Vašíka.

Rosta
Rosta
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Já si přenos pustil minutu před startem, na telefonu s komentářem Dušana. Ale chtěl jsem, aby to viděl i můj starý tatík, když jsem mu o tom před tím tak básnil. Je velká škoda, že to ČT 24 nezařadila do vysílání, tak jako první pokus. Po horečném přepínání kanálů na satelitu, jsem to našel na BBC. Takže i tatík to viděl živě na velké (i když „nechytré“) televizi s českým komentářem z telefonu. Zvuk z telefonu byl asi o 4 sekundy napřed, před satelitním vysíláním, ale tím pádem se bylo alespoň na co v TV připravit, než kdyby to bylo obráceně:-)

Spytihněv
Spytihněv
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Moje maminka (77) ráda sleduje kosmonautiku, kterou jí občas krmím. Počítač nemá, ani nechce, takže to dělám jinak. Třeba v tomto konkrétním případě SHS jsem si stáhnul česky komentovaný přenos z Youtube, vrazím ho na flešku a pustím jí to u ní doma na televizi 🙂

Pavelll
Pavelll
1 rokem před

Tak co nevite nekdo novinky o osudu Starship? Nebo tip na nejaky web, kde maji aktualni informace?

Pavelll
Pavelll
1 rokem před
Odpověď  Pavelll

Tak podle nasaspaceflight.com byl let Starship ukoncen zasahem autodestrukcniho systemu:

„Starship25 got very close to orbital velocity before it too was destroyed by the Flight Termination System (FTS)“

https://www.nasaspaceflight.com/2023/11/ift-2-launch/

David Reno
David Reno
1 rokem před

RGV startovací rampy pár minut po ukončení testu
https://www.youtube.com/watch?v=kUtttpHmt3U

petrH
petrH
1 rokem před

Koukal jsem na to několikrát a problém byl podle mne v oddělení raket. Ta nová sekvence byla chybná a poškodila obě rakety. Škoda že se to nedostalo dál. Řekl bych, že to bude prkotina která se odstraní relativně lehce. Ovšem bude potřeba další let na testování přistání a návratu kde čekám složitější problémy.

Ivan
Ivan
1 rokem před
Odpověď  petrH

Zajímává teorie od Scotta Manleyho https://www.youtube.com/watch?v=hF2C7xE9Mj4 a přikláněl bych se spíše k tomuto. Samozřejmě vše jsou jen dohady a uvidíme, jak dopadne vyšetřování…

Josef Somik
Josef Somik
1 rokem před

Já osobně jsem byl velice překvapen, že všechny motory na prvním stupni běžely správně, a že splnily svůj primární úkol na výbornou.
Čekal jsem, že bude větší problém sladit tak velké množství motorů, ale v SpaceX to zvládly hned na druhý pokus. Takže mají mé velké uznání.
Když ale poslední sekundy ukazovaly téměř stejnou výšku a rychlost se zastavila na 24123km/h, bylo mi okamžitě jasné, že s takouvou Starship spadne možná ještě v Atlantiku.
Škoda, ale věřím, že další pokus už naši planetu obkrouží.

Jinak velké díky za česky komentovaný přenos těchto dějinných událostí.

Martin_V
Martin_V
1 rokem před

Všiml jsem si, že Super Heavy odstartovala a celou dobu letěla s roštovými kormidly v „brzdící konfiguraci“. To je normální? Falcon 9 je má přitažená k tělu a odklápí je až po separaci.

Martin_V
Martin_V
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Zajímavé! A v čem je tedy rozdíl oproti F9, když tam se vyklápění vyplatí a u Super Heavy ne? To se ani nevyplatí je otočit o 90°, aby byla při startu podélně ke směru letu místo napříč? Nebo rozsah otáčení kormidel není tak velký?

PetrDub
PetrDub
1 rokem před
Odpověď  upgrade

Osobně si myslím, že sklápění u F9 má co do činění s přepravou – díky sklopení kormidla netrčí z Falconu a vejde se to tak na tahač a jako nadměrku to přepraví po silnici. Patrně by to ale šlo řešit jejich demontáží během přepravy.

Ričrd
Ričrd
1 rokem před
Odpověď  upgrade

„Jelikož jsou kormidla vždy kolmo k dráze letu, nemají téměř žádný odpor.“

Kdepak. Jsou kolmo k podélné ose F9. Jelikož má raketa, prakticky vždy nějaký úhel náběhu (AOA), tak ty roštová nejsou nikdy kolmo k dráze letu.

díky za registraci