Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Obnova diskuzí o soukromé servisní misi k HST – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Obnova diskuzí o soukromé servisní misi k HST

Dne 29. listopadu vydala NASA oznámení o problémech s jedním ze tří gyroskopů Hubbleova teleskopu. Teleskop automaticky přešel do bezpečnostního režimu, všechny přístroje jsou stabilní a teleskop je obecně v dobrém stavu. Důvodem přechodu do bezpečnostního režimu byl jeden z gyroskopů, který začal poskytovat chybné údaje úhlových rychlostí pro orientaci celého teleskopu. Kvůli přechodu do bezpečnostního režimu jsou nyní vědecké operace pozastaveny a teleskop vyčkává na příkazy ze Země.

Zobrazení HST pointing control system
Zobrazení HST pointing control system
Zdroj: esahubble.org

Poprvé přešel teleskop do bezpečnostního režimu 19. listopadu, tehdy se podařilo operačnímu týmu situaci vyřešit a obnovit běžný provoz teleskopu. Nestabilní gyroskop ale způsobil další výpadek již 21. listopadu a po další obnově došlo ke stejné situaci opět 23. listopadu. Agentura v prohlášení uvedla, že inženýři problém studují, ale zatím neodhadli, kdy se vědecký provoz obnoví. Hubbleův teleskop může pracovat i s jedním gyroskopem, i když s určitou ztrátou produktivity, jako je nemožnost provádět některá pozorování sluneční soustavy.

Hubbleův teleskop má celkově šest gyroskopů, které byly instalovány při poslední páté misi STS-125 s raketoplánem Atlantis, provedené v roce 2009. Od roku 2009 postupně přestala fungovat polovina z těchto gyroskopů. Problémy Hubbleova teleskopu vyvolaly okamžitě reakci Jareda Isaacmana, zakladatele společnosti Draken International a účastníka soukromé mise Inspiration4, který uvedl na sociálních sítích.

„Dejte nám instruktora…“

Isaacman tím odkazoval na studii, kterou oznámila agentura NASA a SpaceX, studující možnosti provedení servisní mise k teleskopu s využitím soukromé kosmické lodě Crew Dragon. V té době Isaacman navrhl, že by mise k HST mohla být druhou ze tří plánovaných misí Polaris. Isaacman v jiných příspěvcích na sociálních sítích odkazoval, že studie dospěla k závěru o proveditelnosti mise a uvedl „Mělo by to být snadné rozhodnutí o riziku/zisku.“ Podrobnosti o tom, jak bude mise probíhat, ale neprozradil.

Společnost SpaceX není jedinou možností pro servis Hubbleova teleskopu. Agentura NASA v prosinci minulého roku zveřejnila žádost o návrhy různých druhů řešení z řad odborné veřejnosti, kde hledala koncepty komerčních misí k oživení HST. NASA uvedla, že takovou misi nebude financovat, ale místo toho ji nabídne jako příležitost pro společnosti, které tak mohou předvést své schopnosti družicového servisu. Agentura obdržela osm odpovědí, včetně jedné od společnosti Astroscale, poskytující satelitní služby ve spolupráci s vesmírnou přepravní společností Momentus. NASA v té době uvedla, že je vyhodnocuje, ale zatím nebyl uveden žádný časový plán pro dokončení tohoto vyhodnocení.

Posádka poslední servisní mise STS-125. Zleva doprava: Massimino, Good, Johnson, Altman, McArthurová, Grunsfeld, a Feustel
Posádka poslední servisní mise STS-125. Zleva doprava: Massimino, Good, Johnson, Altman, McArthurová, Grunsfeld, a Feustel
Zdroj: cs.wikipedia.org

Představitelé průmyslu soukromě uvedli, že věří v možnost nějaké „reboost“ mise zahrnující buď Crew Dragon nebo robotickou kosmickou loď, která by mohla být se současnými schopnostmi proveditelná. To by pomohlo prodloužit život HST. Ohledně schopnosti opravit teleskop však panuje spíše skepse vzhledem ke složitosti takové práce. Crew Dragonu chybí možnosti, jako je přechodová komora a robotické rameno, zatímco robotické systémy zatím neprokázaly schopnost provádět pokročilé opravy na oběžné dráze.

Další otázkou jsou finanční náklady. Podle vyjádření NASA by se například „reboost“ mise uskutečnila barterovým způsobem, ale plnohodnotná servisní mise by jistě znamenala určité náklady i pro NASA. Příkladem nákladů může být příprava hardwaru potřebného k opravě či pracovní čas inženýrů připravujících takovou misi. Celá tato situace navíc přišla v době, kdy dochází ke snižování rozpočtu agentury pro FY2024, který se týká i rozpočtu uděleném na provoz samotného teleskopu.

Závěrem článku si dovolím přidat odkaz na stránky NASA řešící problematiku gyroskopů.

science.nasa.gov/mission/hubble/observatory

Přeloženo z:
spacenews.com/
science.nasa.gov/

Zdroje informací:
spacenews.com/

Zdroje obrázků:
spacenews.com/
esahubble.org/
cs.wikipedia.org/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
John Peri
John Peri
11 měsíci před

Tak si asi počkáme až se bude létat se Starship.
Pak už by to mohlo být jednodušší.

petrH
petrH
11 měsíci před
Odpověď  upgrade

to určitě nevydrží. Pokud by se čekalo na pilotovanou SS tak bude HTS už ležet na dně oceánu.

pave69
pave69
11 měsíci před

Nějak jsem si vzpomněl na Nauku…

Vojta
Vojta
11 měsíci před

A nebo poslat za Hubbla náhradu. Bude to drahé, ale to bude i pilotovaná/robotická mise na jeho opravu. Navíc nový teleskop bude osazen modernějšími přístroji, takže poskytne kvalitnější data. NASA má teď bohužel extrémně napjatý rozpočet kvůli Artemis a vlastně i spoustě dalších projektů. Pokud je možné sehnat finance na opravu jinde, může být oprava výhodnější.

Ivo
Ivo
11 měsíci před
Odpověď  Vojta

Ano, bohužel i toto jsou ta negativa extrémně předražené SLS, kdy pak chybí jinde.

petrH
petrH
11 měsíci před
Odpověď  Vojta

Poslat náhradu můžete vždy. V tomto konceptu nejde ani tak o to HTS opravit což se může a nemusí povést. Jde o to získat další soukromé společnosti schopné plnit podobné zakázky. Zájem NASA je jejich vznik nebo podpora a zájem společností je získat znalosti a naučit se to. HTS je na hraně, životnosti a dnes i použitelnosti. Jeho čas se krátí a jeho hodnota prudce klesá. Takže je pro podobnou riskantní výukovou misi vhodný.

MOZE
MOZE
11 měsíci před
Odpověď  Vojta

Ku tým modernejším prístrojom dodám len toľko, že HST je konštruovaný skoro ako lego, prístroje sa môžu kedykoľvek nahradiť novými,,modernými“ stačí ich tam ,,len“ dopraviť, gyroskopy sú spotrebný materiál, s výmenou sa počíta, dokonca už má namontovaný dokovaci prstenenec, ešte stále platí, že sa na ňom robia len tie pozorovania, ktoré sa nedajú zo zeme (+nejaké špecifické jednorazové udalosti) a pozorovací čas stále nestačí, bola by škoda oň prísť,

vakuum
vakuum
11 měsíci před

Na geostacionární dráze už robot prodloužil životnost aktivní družici. Robot se chytal za trysku. Na HST jsou madla a chyty pro servisní mise. Myslím, že externí gyroskop a pohon s plnou nádrží bude řešení. Kosmonauti můžou dorazit potom. Každopádně HST je dobrá platforma pro servisní experiment.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
11 měsíci před

Upřímně řečeno, po 60 letech pilotované kosmonautiky bych očekával schopnost provádět opravy nejen na oběžné dráze Země, ale i v Lagrangeových bodech L1 a L2. Dokonce z hlediska praktického přínosu se mi to zdá významnější než pilotovaný let k Marsu. Příčinou, proč tomu tak není, je současný systém financování vědy, kdy se jedná o granty (či de facto granty, i když jde o rozpočet NASA) na jednotlivé projekty a nikoli o systematické budování schopností. 🙁

díky za registraci