Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
Družice Galileo druhé generace – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Družice Galileo druhé generace

Aby se mohla budoucnost systému Galileo zhmotnit, pracují zástupci agentury ESA i evropských soukromých firem na vývoji ultrapřesných atomových hodin, zkušebních lavic jednotlivých systémů, ale i pozemních stanicích a řídícím segmentu. V neposlední řadě samozřejmě pracují i na samotných družicích. Před několika dny prezentovala firma Airbus Defence and Space, která staví šest družic Galileo druhé generace, první strukturu letového modelu. Systém Galileo má na oběžné dráze 28 družic a dalších 10 je připraveno k vynesení. Díky pokročilým technologiím patří evropský systém mezi nejpřesnější navigační systémy a využívají jej více než 4 miliardy uživatelů po celém světě. Galileo jim totiž dokáže určit pozici s metrovou přesností.

Jenže u toho systém Galileo nemá skončit. Jeho druhá generace (G2) má přinést řadu pokročilých funkcí a možností. „G2 přenese náš vysoce výkonný navigační systém do budoucnosti s inovativními službami a dodatečnou robustností,“ slibuje Andrea Cotellessa, šéf kanceláře ESA pro správu kosmického segmentu programu Galileo. Kromě již zmíněné firmy Airbus Defence and Space má výrobu družic Galileo druhé generace zajistit také Thales Alenia Space, přičemž každá z firem postaví po šesti družicích pro první letku G2.

Struktura družice Galileo druhé generace.
Struktura družice Galileo druhé generace.
Zdroj: https://www.esa.int/

Očekávání přelomových pokroků od družic Galileo jsou opravdu velká. „Budou mít plně digitální užitečné vybavení, budou využívat iontový pohon, ponesou výkonnější navigační anténu a také větší množství ještě lepších atomových hodin,“ vypočítává Miguel Manteiga Bautista, projektový manažer projektu druhé generace družic Galileo z ESA a dodává: „Modulární architektura nabídne vyšší úroveň flexibility k začlenění více vybavení a budou možná i mezidružicová spojení.“ Tento inovativní design je možný díky obětavému zapojení evropských firem a agentury ESA, které neustálým vývojem a testováním nových technologií nově vymezují hranice satelitní navigace. Většina inovací na družicích Galileo druhé generace totiž vychází z programů výzkumu a vývoje, jako je program GNSS Evolution rozvíjený agenturou ESA a program Evropské unie Horizont 2020.

Jedním z nejinovativnějších prvků družic Galileo druhé generace od Airbus Defence and Space je navigační anténa, která prošla ověřovacím procesem, v rámci kterého letos v létě podstoupila intenzivní zkoušky vyzařovacího výkonu na Španělském národním institutu letecko-kosmických technologií INTA. Užitečný náklad (srdce a mozek družice) byl posuzován a hodnocen v testovacím stanovišti firmy v německém Ottobrunnu. Model užitečného nákladu prokázal své schopnosti z hlediska zesilování a vyzařování navigačních signálů podle očekávání. „Po úspěšné fázi návrhu nyní  zahajujeme výrobu nejmodernějších satelitů Galileo G2. Naše týmy ve Friedrichshafenu spolupracují s inženýry z celé Evropy, aby splnily náročný harmonogram a dokončily tyto sofistikované družice, které dále zdokonalí globální navigační systém Galileo a otevřou ještě více možností pro služby využitelné na Zemi,“ uvedl Jean-Marc Nasr, šéf Airbus Space Systems, která spadá pod Airbus Defence and Space.

Anténa družic Galileo druhé generace.
Anténa družic Galileo druhé generace.
Zdroj: https://www.esa.int/

Struktura družice G2 je vyráběna švýcarskou pobočkou Beyond Gravity a začátkem prosince byla prezentována akcionářům Airbus Defence and Space ve Friedrichshafenu. „Tým předvedl, jak budou obrovské panely, které tvoří konstrukci družice, demontovány a připraveny k dodání na různá pracoviště společnosti Airbus,“ vysvětlil Eric Villette, vedoucí kanceláře ESA pro správu družic G2 od Airbus Defence and Space. Firma využívá časem prověřený modulární design vytvořený pro telekomunikační družice. Rozličné jednotky jsou sestaveny kolem centrálního tubusu a podepřeny vnějším rámem, což vytvoří krychli s délkou hrany 3 metry.

V dalších měsících bude struktura rozebrána a doplněna složitou sítí kabelů pro rozvod elektřiny, či datová propojení všech dílů družice. Dojde také k instalaci systému, který se stará o tepelnou pohodu družice a jejích systémů. Poté bude základ družice osazen jednotlivými díly, dojde k ověření jejich funkčnosti, prověření odolnosti vůči nehostinným podmínkám a nakonec dojde ke kvalifikaci pro start. „Milníků ve vývoji družic Galileo druhé generace stále přibývá. Nemohu se dočkat, až uvidím, jak se jednotlivé díly spojují do jednoho celku, který přinese  ještě výkonnější systém Galileo, aby tento program EU mohl i nadále sloužit občanům Evropy i celého světa,“ uzavřel Javier Benedicto, ředitel navigačního oddělení agentury ESA.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/Galileo_Second_Generation_Airbus_satellite.jpg
https://www.esa.int/…/Galileo_Second_Generation_Airbus_satellite_structure.jpg
https://www.esa.int/…/Galileo_Second_Generation_Airbus_satellite_antenna.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mattonius
Mattonius
11 měsíci před
Odpověď  upgrade

Řekl bych, že každá lepší mapová aplikace, používá určitou interpolaci a předpoklad jízdy určitým směrem, kde v potaz bere i předešlou rychlost. A to hlavně pro případ úplné či částečné ztráty signálu.

Navíc jistě ví, že např. GPS posílá zvlášť signál pro veřejnost (který je lehce zkreslený +- pár metrů) a pak super přesný signál pro armádu.

PetrDub
PetrDub
11 měsíci před
Odpověď  Mattonius

Běžný GPS přijímač v mobilu měří s přesností na jednotky metrů, což ale bohatě stačí jak pro navigaci po silnicích, tak pro toulání po horách. GPS s mapovým podkladem obvykle trochu „přitahuje“ bod k cestám – je pravděpodobnější, že půjdete po cestě, než že se prodíráte křovím vedle :-). Pokud použijete mobil např. pro běhání s aplikací, která předpokládá, že můžete běhat i mimo cesty, tak uvidíte, že když po nějaké cestě běžíte třeba tam a zase zpět, tak obě trasy neleží na sobě, ale mírně se liší. A není to jen vzorkováním polohy, i na rovném úseku to trochu kličkuje, což je právě manifestace té nepřesnosti měření (řádově je to v metrech, horší je to v lese nebo zástavbě a lepší na louce nebo na poli).

O hodně přesnější jsou GNSS stanice pro geodety, např. https://www.geoserver.cz/zbozi_files/rtk_sestava_geomax_zenith60_imu/geomax_zenith60_2110_cz.pdf. Tam je možné dosáhnout přesnost na jednotky milimetrů, využívá všech dostupných satelitních konstelací a obecně platí, že delší doba měření tu přesnost zvyšuje. Nicméně pro běžné navigační účely je tato přesnost zbytečná, nechtěl byste se s tím tahat na výlet do hor a cena srovnatelná s ojetým autem lehce odrazuje :-).

Vojta
Vojta
11 měsíci před
Odpověď  Mattonius

Záleží na aplikaci. Navigace pro pěší bude pokud možno ukazovat přesnou polohu z jednoho nebo malého počtu měření. Navigace v autě se bude přichytávat na silnice (tedy nebude ukazovat, že jste v poli, pokud v něm nejste opravdu daleko) a při ztrátě signálu (třeba v tunelu) bude ještě nějakou dobu ukazovat polohu podle předpokládané rychlosti a předpokladu, že pořád jedete pořád po stejné silnici. Aplikace pro geodety zase bude předpokládat, že je zařízení po aktivaci pořád na stejném místě a spočítá velmi přesnou polohu statistikou z mnoha měření. Není to úplně jednoduché, ale taky to není žádná raketová věda.

díky za registraci