Na nedávném summitu agentury ESA rozhodly členské státy o spuštění nové výzvy pro evropské firmy, které mají předložit návrhy na první krok vstříc vzniku služby pro dopravu nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země a zpět. Ve zmíněné první fázi budou vybrané firmy vyzvány k provedení všech činností, umožnění prvních letových demonstrací k ISS v roce 2028. Tento plán má být součástí návrhu generálního ředitele ESA pro budoucí ministerský sjezd, který se uskuteční v roce 2025. Právě tam zástupci členských států agentury činí rozhodnutí o programech ESA.
V současné době Evropa spoléhá v otázce dopravy nákladu a posádek do kosmického prostoru na mezinárodní partnery a bartery. V minulosti ESA poskytovala službu v podobě lodí ATV, které na ISS mezi roky 2008 a 2015 dopravily přes 30 tun nákladu. Právě ATV společně s další účastí včetně evropského laboratorního modulu Columbus umožnilo evropským astronautům pravidelně létat na nízkou oběžnou dráhu. Návrh ATV žije dodnes v podobě servisního modulu, který pohání americké lodě Orion v rámci programu Artemis. Dodávka několika servisních modulů včetně významného podílu na stanici Gateway umožní realizovat i budoucí mise evropských astronautů.
Jenže podmínky v oboru kosmického výzkumu se mění vlivem rostoucí komercionalizace nízké oběžné dráhy Země. V příští dekádě se očekává vznik privátně vlastněných kosmických stanic namísto stanic ve vlastnictví státních institucí jako je třeba ISS. Bez významného prvku pro bartery by si ESA musela kupovat letenky na oběžnou dráhu za peníze, aby si zachovala svou přítomnost na nízké oběžné dráze, místo aby za tímto účelem rozvíjela průmyslové odborné znalosti v Evropě.
V rámci nové iniciativy by měly evropské průmyslové firmy vyvinout cestu k dopravě nákladu na kosmické stanice na nízké oběžné dráze Země a zpět do konce této dekády. Tím by měla Evropa zajištěný přístup do kosmického prostoru a zároveň jde o možnost pro evropský průmysl vyvinout komerční služby pro dopravu nákladu na oběžnou dráhu, které by se mohly uplatnit na globálním trhu. Tato služba spojená s dopravou nákladu by mohla posloužit i jako první krok pro výhledový vývoj pilotovaného dopravního prostředku na nízkou oběžnou dráhu a třeba i bezpilotního dopravního prostředku pro obsluhu stanice Gateway. Tato příležitost je také prvním krokem v obnoveném ambiciózním programu ESA pro výzkum vesmíru, který podporuje pokračující cestu Evropy na nízkou oběžnou dráhu Země a dále k Měsíci a Marsu.
Přeloženo z:
https://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…Dragon_5_%28cropped%29.jpg
http://spaceinimages.esa.int/…/9709173-3-eng-GB/ATV-1_Jules_Verne.jpg
Ocakavane rozhodnutie.
Ale casovy plan mi pride nerealisticky.
2025 rozhodnutie a uz v 2028 letove testy ?
Není ten rok 2025 překlep?
Jestli v roce 2023 rozhodli co navrhnou (!?) v roce 2025, tak to by byla realizace skutečně v nedohlednu. Určitě ne ve 2028. Tímhle tempem by v tom roce zvladli maximálně schválení návrhu.
Tady jsou nějaké zajímavé doplňující informace, především co se týče projektů které by se mohly do tohoto programu zapojit:
https://europeanspaceflight.com/has-esa-stacked-the-deck-for-the-exploration-company/
Já si myslím, že takto se moc daleko soudruzi nedostaneme.