Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wpdiscuz domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the tpebl domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/www/kosmonautix_cz/upgrade/wp-includes/functions.php on line 6114
ESA hledá návrhy na dopravu nákladu – Kosmonautix.cz

sociální sítě:

Přímé přenosy:

[kosmonautix_youtube_countdown]
[kosmonautix_youtube]

krátké zprávy:

Starší snímek měsíce Io

Kosmotýdeník 589 (25.12. – 31.12.)

Právě utíkají poslední hodiny roku 2023, a protože je neděle, vychází na samé výspě končícího roku i pravidelný Kosmotýdeník. V přehledu nejzajímavějších kosmonautických událostí se tentokrát v hlavním tématu

VT_2023_52

Vesmírná technika: Pokročilá kamera ACS (úvod)

Na místo kamery FOC, které jsme se věnovali minule, byla při čtvrté servisní misi k HST nainstalována pokročilá kamera ACS (Advanced Camera for Surveys). Agentura NASA

Pokec s kosmonautixem – Prosinec 2023

Jelikož rok 2023 nezadržitelně sprintuje ke svému konci, znamená to, že se blíží také konec prosince – ostatně dnes máme poslední pátek tohoto měsíce. To

Na co se těšit v roce 2024? (Pilotovaná kosmonautika)

Poté, co jsme si předevčírem představili nejočekávanější události roku 2024 v nepilotované kosmonautice, přichází čas na článek, který se zaměří na nejočekávanější momenty kosmonautiky pilotované. A i když

ŽIVĚ A ČESKY: Další pokus Falconu Heavy

Po letošních deseti odkladech mise USSF-52, při které má Falcon Heavy vynést miniraketoplán X37-B, to vypadá, že bychom se konečně mohli dočkat. Jak již bylo

H3 Test Flight No. 2

JAXA oznámila 27. prosince, že druhý start H3 byl naplánován nejdříve na 15. února z vesmírného střediska Tanegašima. Startovní období mise označené jako H3 Test Flight No. 2

Venturestar jako ukázka jednoho z možných prostředků SSTO

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (28.díl)

V minulém díle jsme otevřeli trilogii o programu RLV (Reusable Launch Vehicle), který se dělil na tři různé stroje. Zásadní vliv na vznik RLV měla studie

OBRAZEM: Zničený rekordní stupeň Falconu 9

První stupeň B1058 byl nejstarším prvním stupněm, který SpaceX stále udržovala v provozu. Poprvé letěl na konci května 2020 na misi DM-2, tedy pilotovanou testovací misi

Naše podcasty:

Doporučujeme:

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování:

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály:

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály:

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

ESA hledá návrhy na dopravu nákladu

Na nedávném summitu agentury ESA rozhodly členské státy o spuštění nové výzvy pro evropské firmy, které mají předložit návrhy na první krok vstříc vzniku služby pro dopravu nákladu na nízkou oběžnou dráhu Země a zpět. Ve zmíněné první fázi budou vybrané firmy vyzvány k provedení všech činností, umožnění prvních letových demonstrací k ISS v roce 2028. Tento plán má být součástí návrhu generálního ředitele ESA pro budoucí ministerský sjezd, který se uskuteční v roce 2025. Právě tam zástupci členských států agentury činí rozhodnutí o programech ESA.

V současné době Evropa spoléhá v otázce dopravy nákladu a posádek do kosmického prostoru na mezinárodní partnery a bartery. V minulosti ESA poskytovala službu v podobě lodí ATV, které na ISS mezi roky 2008 a 2015 dopravily přes 30 tun nákladu. Právě ATV společně s další účastí včetně evropského laboratorního modulu Columbus umožnilo evropským astronautům pravidelně létat na nízkou oběžnou dráhu. Návrh ATV žije dodnes v podobě servisního modulu, který pohání americké lodě Orion v rámci programu Artemis. Dodávka několika servisních modulů včetně významného podílu na stanici Gateway umožní realizovat i budoucí mise evropských astronautů.

ATV-1 Jules Verne během svého přiblížení ke stanici v březnu 2008.
ATV-1 Jules Verne během svého přiblížení ke stanici v březnu 2008.
Zdroj: http://spaceinimages.esa.int/

Jenže podmínky v oboru kosmického výzkumu se mění vlivem rostoucí komercionalizace nízké oběžné dráhy Země. V příští dekádě se očekává vznik privátně vlastněných kosmických stanic namísto stanic ve vlastnictví státních institucí jako je třeba ISS. Bez významného prvku pro bartery by si ESA musela kupovat letenky na oběžnou dráhu za peníze, aby si zachovala svou přítomnost na nízké oběžné dráze, místo aby za tímto účelem rozvíjela průmyslové odborné znalosti v Evropě.

V rámci nové iniciativy by měly evropské průmyslové firmy vyvinout cestu k dopravě nákladu na kosmické stanice na nízké oběžné dráze Země a zpět do konce této dekády. Tím by měla Evropa zajištěný přístup do kosmického prostoru a zároveň jde o možnost pro evropský průmysl vyvinout komerční služby pro dopravu nákladu na oběžnou dráhu, které by se mohly uplatnit na globálním trhu. Tato služba spojená s dopravou nákladu by mohla posloužit i jako první krok pro výhledový vývoj pilotovaného dopravního prostředku na nízkou oběžnou dráhu a třeba i bezpilotního dopravního prostředku pro obsluhu stanice Gateway. Tato příležitost je také prvním krokem v obnoveném ambiciózním programu ESA pro výzkum vesmíru, který podporuje pokračující cestu Evropy na nízkou oběžnou dráhu Země a dále k Měsíci a Marsu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…Dragon_5_%28cropped%29.jpg
http://spaceinimages.esa.int/…/9709173-3-eng-GB/ATV-1_Jules_Verne.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Mr G
Mr G
11 měsíci před

Ocakavane rozhodnutie.
Ale casovy plan mi pride nerealisticky.
2025 rozhodnutie a uz v 2028 letove testy ?

Malky
Malky
11 měsíci před

Tady jsou nějaké zajímavé doplňující informace, především co se týče projektů které by se mohly do tohoto programu zapojit:

https://europeanspaceflight.com/has-esa-stacked-the-deck-for-the-exploration-company/

Ivo
Ivo
11 měsíci před

Já si myslím, že takto se moc daleko soudruzi nedostaneme.

díky za registraci